Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 5435 ggr
TjockaBerta
5/15/10, 2:37 PM

Ensam och själv

Jag har alltid skiljt noga på dessa ord. De har för mig olika betydelser och jag blandar inte ihop dem. Detta har ibland lett till missförstånd.

En kvinna sa till mig att hon måste vara själv på jobbet och jag undrade vad hon hade ställt in. Jag trodde att vikarien inte hade kommit så hon hade inte kunnat gå iväg utan var tvungen att jobba själv.

I en tidning läste jag: "Han ville inte sjunga själv så han bad Monica sjunga med honom". Gång på gång läste jag om artikeln för att hitta den tredje personen, han som faktiskt skulle sjunga.

I morse undrade min dotter om jag ville att hon skulle resa. Jag svarade "Bara om du vill resa själv". (lite slarvigt sagt) Varpå  hon trodde att jag menade att hon måste resa ensam.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Inkanyezi
5/15/10, 3:23 PM
#1

Den här förväxlingen är så klart vanligare i de dialekter där man använder "själv" för "ensam". I stockholmskan förekommer det knappast, men i en hel del sydligare dialekter är det mycket vanligt, och det kan så klart smitta av sig i gränsområdena.

En iakttagelse är att ordföljden, placeringen i satsen, kan vara avgörande för innebörden. När du alltså säger "bara om du vill åka själv", så har det platsen som anger att det kan betyda "ensam", medan om du säger "bara om du själv vill åka" så finns inte lika stor risk för missförstånd.

Så om den här risken för missuppfattning finns är det viktigt att placera "själv" på rätt ställe i satsen.

TjockaBerta
5/15/10, 4:25 PM
#2

Det är i högsta grad förekommande i stockholmskan anser jag. Men jag trodde att det också var så att betydelsen hade förskjutits i svenska språket. Vilka andra dialekter blandar ihop själv och ensam?

>>>Malum domesticum<<<

raphanus
5/15/10, 7:09 PM
#3

Här finns en gammal tråd på samma tema.

Lill-Kisse
5/16/10, 1:13 AM
#4

#3  Okej. Nu läste jag den tråden också.

Så stor dialektal skillnad kan det väl inte vara? Förändringar av det här slaget kommer blixtsnabbt via TV. Det hade tydlig koppling till att det blev mindre acceptabelt att framstå som ensam, så då sa man själv i stället.

I början hade jag stor lust att erbjuda krycka, käpp eller stödjande hand till människor som sa att de inte kunde gå själv, fastän de var fullt friska och inte hade något fel på benen.

"Det är skönt att vara ensam hemma en kväll" tycker jag låter fint. Att "vara hemma själv" däremot, saknar mening i mina öron.

raphanus
5/16/10, 2:04 PM
#5

#4 - <3

Lill-Kisse
5/16/10, 6:56 PM
#6

#3  Vad betyder "#4 - <3"?

Annons:
raphanus
5/17/10, 1:22 AM
#7

#6  - Egentligen skrev jag bara sådär som en liten hämnd för att jag hade dåliga betyg i matte när det begav sig. Har man matematiskt sinnelag, skulle man kunna störa sig på att jag vill göra gällande att fyra är mindre än tre, men <3 är också ett sätt att med skrivtecken söka efterlikna bilden av ett hjärta. Hjärtat i sin tur signalerar att jag tycker om inlägg #4.

Lill-Kisse
5/17/10, 8:51 PM
#8

#7  Oh, så rart! Det var då för väl att jag vågade fråga. 

Det är väldigt trevligt att få medhåll ibland. Tack!

Emo
5/19/10, 5:13 PM
#9

Det finns kanske fler sätt ? som dessutom är lättare att förstå. Jag visste inte heller vad <3 skulle betyda. Nog är ? mera likt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

raphanus
5/19/10, 5:58 PM
#10

#9 - Jo, det är mera likt, men <3 är en ganska vanlig symbol. På Facebook formateras <3 alltid automatiskt om till ?.

Emo
5/19/10, 6:54 PM
#11

#10 Jaha, liknande har jag sett på annat håll. Bäddat för missförstånd. Roligt när man menar "mindre än tre" och det istället finns ett hjärta där. Enligt min åsikt ska det visas som man skriver och inte något annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: