Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 7164 ggr
parsley
2010-06-15 16:04

Utlevd?

Ordet "utlevd" finns inte i SAOL på nätet. Är det en böjningsform av något annat ord och i såfall vilket? Vad betyder egentligen utlevd?

Annons:
Andina
2010-06-15 16:47
#1

Att man levt ut sina hämningar / drömmar / känslor???

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bergspuman
2010-06-15 16:56
#2

Jag skulle säga på modernt språk: sönderfestad, eller rödögd och pussig pga hämningslöst supande sista tiden Glad.

Egentligen ska det nog heta utlevad. Dvs. åldrad.

raphanus
2010-06-15 22:12
#3

Utlevd verkar betyda offentliggjord, ohöljd eller bejakad.

Ordet utlevd verkar enligt en snabb sökmotorsökning förekomma påfallande ofta direkt före ordet "homosexualitet", och med vägledning av detta faktum skulle jag vilja påstå att begreppet "utlevd homosexualitet" i så fall innebär att den homosexuella personen bejakar sin läggning och låter den komma till tydliga uttryck, till skillnad från den som förvisso är homosexuell, men som väljer att leva i celibat eller hålla en heterosexfasad av hänsyn till samhällsordning eller religiös åskådning.

Man skulle förstås kunna göra det enkelt för sig och säga att det bara finns en slags homosexualitet, men på grund av vissa traditioner och politiska ordningar inom enskilda samhällen i vår värld kan det ibland vara av vikt att göra en skillnad mellan utlevd och outlevd homosexualitet. Jag känner exempelvis en man som i hela sitt liv har vetat att han är attraherad av andra män, men han hade inget förhållande med någon annan man eller berättade för någon om hur han kände förrän han var 48 år gammal. Man skulle kunna säga att  han "inte levde ut sin homosexualitet" förrän han var 48 år.

LatMask
2010-06-15 22:59
#4

Oj, jag håller nog med Puma, när någon säger utlevad ser jag framför mig någon riktigt sönderfestad! Det är verkligen ingen positiv association!

Bejakad homosexualitet är något HELT annat, och positivt, enligt mig.

parsley
2010-06-16 15:51
#5

Ett ord som officiellt inte finns i svenska språket och som möjligen kan ge vissa dekadenta associationer används för att beskriva en viss typ av sexulitet. Stötte på ordet utlevd i samband med debatten om tidningen Dagens agerande ang en annons.

Det är ett märkligt ord det där ordet utlevd saknas i SAOL på nätet utlevad som gammal, trött finns, och utlevelse med exemplet skådespelare men inte utlevd Betyder det visad så det är tillåtet med homosexualitet i samband kyrklighet så länge det hålls hemligt

?

Upp till toppen
Annons: