Annons:
Etikettgrammatik
Läst 6934 ggr
parsley
6/15/10, 4:24 PM

Veteranbilstempus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Gangstercittran" Citroën B11 var på sin tid (1934-1957) en lyxbil, avsedd för direktörer, gangsters och franska polischefer. Bakgrundsmateriel till texten nedan är hämtat ur en motortidning från 1950-talet. Hur är det med tempus? Numera körs ju en sådan bil mest som finbil under sommaren. Sommartid är bilägaren mindre beroende av värmen i bilen än vintertid och dagens B 11 ägare behöver inte lägga så mycket tid på morgonförberedelser. Bilens värmesystem är dock det samma som i mitten av 1900-talet, när bilen var ny.

_
Den direktör som valde att köra Citroën B-11 istället för någon av de amerikanska flaggskeppen fick inte vara någon "retired business man", utan en karl som kunde lyfta på motorhuven för att pyssla om sitt skötebarn. Värmesystemet är sämre än i "jänkarbilarna" och låsens tendens att frysa krävde att Citroënmannen behövde gå upp 10 minuter tidigare på morgonen för att få sin bil startklar. Låsen måste kanske tinas med hjälp av låsspray eller cigaretttändare och sidorutorna bestrykas med brunsåpa mot kondens och imma._

Annons:
raphanus
6/15/10, 10:00 PM
#1

Tempuset verkar vara genomgående preteritum utom i frasen "Värmesystemet är sämre än i "jänkarbilarna". Kanske skribenten hade en dålig dag?

parsley
6/16/10, 12:48 PM
#2

# Den skribenten har ständigt dåliga dagar. Tro mig, jag känner den alltför väl. Skäms Vad ska det vara för tempus?

raphanus
6/16/10, 1:41 PM
#3

#2 - Jag antar att det står skribenten fritt att själv välja tempus, varför man inte kan fråga sig vad det ska vara för tempus. Det kan ju dock vara bra om skribenten är konsekvent, och då borde det stå "Värmesystemet var…", alltså genomgående preteritum.

svenake
6/16/10, 2:07 PM
#4

Preteritum -  vilket härligt ord. Har aldrig hört det förr.  Var lägger man betoningen?

raphanus
6/16/10, 2:26 PM
#5

#4 - Jag säger preteritum.

Effie
6/16/10, 9:49 PM
#6

# Jag säger också preteritum, om jag skulle komma på idén att säga det. Det var så jag lärde mig det i skolan.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
svenake
6/17/10, 3:42 AM
#7

Jag bytte skola  den termin vi hade grammatik - så jag kan inget sådant, - men desto mer om   levande dialekter.

guraknugen
6/17/10, 8:37 PM
#8

Som en skrev i sin signatur någonstans, kommer ej ihåg var just nu: ”Vi är alla okunniga, men i olika ämnen”.

parsley
6/17/10, 9:08 PM
#9

Jag undrar om jag har någon gammal svenskalärare spökande någonstans i bakhuvudet? En svenskalärare som påstår att det som gäller fortfarande alltid ska vara i presens, nutid, även om det inträäfat i förfluten tid.

Effie
6/17/10, 9:35 PM
#10

#9 Känner igen det där också. Vi kanske har samma svenskalärare  (som spökar, alltså) Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
6/17/10, 9:42 PM
#11

#9 Den svenskläraren måste ha varit dåligt utblidad i så fall, för valet av tempus har egentligen ganska lite med faktiska sakförhållanden att göra. Just i svenskan är det mycket vanligt med preteritum även för handlingar som fortfarande pågår, och det anses allmänt inte som inkorrekt.

Tänk dig att du befinner dig tillsammans med en person i ett rum i ett hus. Personen säger: "Kan du gå och se vad Peter gör?". Du gör så, och konstaterar att Peter sitter och läser. När du kommer tillbaka till rummet du  var i först, frågar personen: "Nå, vad gjorde Peter". I detta läge är det inte helt otänkbart att du svarar "Han satt och läste" även om det är högst sannolikt att Peter fortfarande sitter och läser när du besvarar frågan.

Att texten om bilen nästan genomgående är avfattad i förfluten tid tror jag dock snarare har att göra med att skribenten anser att de förfaranden som beskrivs hör till det förgångna. Idag behöver få 10 minuter på sig för att få igång sina bilar, och så värst många Citroën B-11 rullar nog inte längre på våra vägar.

guraknugen
6/18/10, 12:24 AM
#12

Man kan inte bara utgå från att en person har rätt för att han är svenskalärare eller vad man nu kan vara. Min kompis frus lärare lärde en gång i tiden ut att ”domma” förr i tiden hette ”dessa” eller ”de här”, men att numera är det just ”domma” som gäller. Man blir ju mörkrädd…

svenake
6/18/10, 1:37 AM
#13

# "Gack du och se vad Peter gör"  har jag hört  nån gång. Flört

Fast det var kanske inte lika hövligt?

Annons:
guraknugen
6/18/10, 7:35 AM
#14

Någon gång under 1980-talet kommer jag ihåg att vi sa ”nu gick vi” när vi menade ”nu går vi”, men det var mer skämtsamt. Jag säger nog det än idag ibland – vissa skämt tröttnar man tydligen aldrig på… ha ha ha

Effie
6/18/10, 8:07 AM
#15

#14 Jag har också använt "då gick vi, då!", i en betydelse som snarast är imperativ. Och det var tidigare än 80-tal. 60-tal, 70-tal. Och jag tror jag lärde det av mina föräldrar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
6/18/10, 9:36 AM
#16

#14 och #15 När jag hörde det, var det i mitten på 50-talet. (Kanske 1955 eller 1956)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
6/18/10, 10:14 AM
#17

Och det där "nu gick vi" eller "jag gick" används också på andra språk; så många gånger som jag har hört uttrycket "me fuí".

raphanus
6/18/10, 12:56 PM
#18

#14 - 17 - Lika vanligt i ryskan: posjlite! (nu gick vi!)

Bergspuman
6/18/10, 1:01 PM
#19

Och i persiskan! Raftam! (Nu gick jag)

guraknugen
6/21/10, 6:57 PM
#20

Numera säger jag ofta ”dann gecken wir” (fast nu blev jag faktiskt osäker på vad jag brukar säga – säger jag verkligen ”nu”…?). Det är väl en påhittad korsning mellan något som för åtminstone mina tankar ner till Tyskland och Nederländerna, även om såväl holländare som tyskar skulle stå som levande frågetecken om de hörde det…

Annons:
Inkanyezi
6/21/10, 9:02 PM
#21

#20 Låter som att det har smittats lite av ett sätt att skoja med orden som jag hörde för mycket länge sedan:

Och Jesus sade till den lame: Tag din säng och gack!

Och den lame tog sin säng och gackade.

guraknugen
6/21/10, 10:09 PM
#22

#21: Kul teori, men tyvärr faller den i detta fall på att jag inte hört detta tidigare…

#20, mitt eget inlägg: Parantesen jag skrev skulle jag givetvis ha tagit bort när jag korrigerat min lilla mening, men det glömde jag tydligen… skrev först ”nu gecken wir” men kom till sist på att jag brukar säga just ”dann gecken wir”…

parsley
6/30/10, 4:56 PM
#23

"Kom så gick vi" har jag hört en del som säger. Jag har alltid trott att det varit dialekt.

Upp till toppen
Annons: