Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 12710 ggr
raphanus
2010-07-07 12:43

The girl who fixed the umlaut

Annons:
Emo
2010-07-07 17:26
#1

ü = alt+129

Kan någon förklara varför det inte går att skriva det stora tyska y-et här? Är det någon bugg i programmet?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2010-07-07 19:06
#2

#1 Jag klarar inte ens det lillaSkäms Hur gör du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2010-07-07 20:12
#3

#1 Jag fick inte heller till något ü med det kommandot. I Word hittade jag kortkommandot :u. Det funkar inte här det heller. Det är ju tur jag har en tangent för det. Inte för att jag använder umlaut särskilt ofta; tangenten har jag oftare för cirkumflex; en göteborgare måste ju kunna skriva att något är gôrbra.

Tyckte hon Nora Ephron att det var onödigt med alla prickar, eller vad? Jag tycker att så länge engelsktalande hävdar att det är skillnad på v och w, så vill jag ha rätten till å, ä och ö!Glad

Eller var det bara svårt att hitta bland alla dessa gator? Det tycker jag också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
2010-07-07 20:34
#4

Håll ner alt-tangenten och skriv in 129 med det numeriska tangentbordet.

Det är lättare med html på hemsidorna ü=ü ö=ouml; å=aring; ä=auml;  osv med många andra, men numera kan man göra det lättare Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
2010-07-07 21:10
#5

ü. Hm. Konstigt. Så blev det inte förra gången…

Nästa steg är att jag ska komma ihåg det till nästa gång jag behöver det.Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
2010-07-08 00:25
#6

Ü funkar lika bra som ü för mig. Jag trycker först på tangenten med trema på (till höger om Å på svenska tangentbord) och sedan på U eller u, allt efter hur jag vill ha det.

Annons:
Emo
2010-07-08 09:10
#7

#6 Jaha, det var bra, då lärde jag mig något nytt Glad Tack.

Har du försökt med alt + 154?

Hur gör du när du vill göra andra tecken? Pilen som pekar ner i #34 i denna tråd

Om du vill skriva (det som av svenskar ofta kallas) dubbel-s, hur gör du då? ß

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

raphanus
2010-07-08 10:16
#8

#7 - Jag använder vanligen Macintosh, och där är det oftast lättare att hitta specialtecken än på andra datorer. För att skriva ß på Macintosh trycker jag bara Alt+S. På PC är det Alt+0223.

För att hitta en fullständig förteckning över tillgängliga tecken och hur man skriver dem kan man på PC titta under menyvalet Teckenuppsättning i Start-menyn. Det kan vara olika sökvägar på olika datorer, men jag hittar den via Tillbehör > Systemverktyg.

När det gäller tecken som normalt inte används i skrift, som exempelvis pilar, skulle jag råda att man inte bemödar sig med att lära sig olika sifferkombinationer utantill för att komma åt sådana figurer. Det räcker långt med att klippa och klistra.

Emo
2010-07-08 10:50
#9

#8 Där ser man. Intressant att se olika sätt att göra saker på datorn. När jag skrev ß  så använde jag alt + 225 på det numeriska tangentbordet. Jag brukar anlita min gamla bok om Dos 5, där jag har tabell för de tecken jag använder.

Mycket kan bero på hur och när man började intressera sig för datorer. Min första universitetskurs handlade bland annat om programmering i Basic på ABC 80. Jag har fortfarande nytta av en del jag lärde mig då.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
2010-07-08 14:34
#10

Über alles

Citroën

Niña

Hustâk

Tangenten till höger om å kombinerat med shift eller Alt gr. Tecknet skrivs först, sedan bokstaven.

Maria
2010-07-08 14:36
#11

#10 TackKyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2010-07-08 15:48
#12

¤ blir det när jag använder alt+154 här. Först hoppar allt, så att jag kommer till toppen av sidan, så detta upptäckte jag inte tidigare.

När jag skriver i mina anteckningar blir det ett Ü när jag använder alt+154

Kan någon upplysa mig om varför det blir så?

Nu kopierar jag detta inlägg och klistrar in det på *SUPPORT*, så får vi se om någon där kan svara.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

raphanus
2010-07-08 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 - Kombinationerna kan kanske också ge olika resultat beroende på vilken tangentbordslayout du har. Nere i högta hörnet av skärmen ska man kunna växla mellan olika standarder (Se bild.). Man kan även ställa om standard med Alt+Shift, och således kan man alltså råka ställa om standard av misstag. Det kan vara något sådant som har hänt, Emo, så kolla upp det.

Annons:
Emo
2010-07-08 21:22
#14

¤ Nej, jag rörde inte shifttangenten. Jag höll nere alt och skrev in 154 och hela sidan hoppade och du ser vilket tecken, som skrevs in.

Jag skulle nog kunna hitta en kombination som fungerar, men jag vill veta varför det blir så.

Hela sidan ska ändå inte hoppa :-(

Jag kollade inställningarna och de är rätt (såvitt jag kan se).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
2010-07-09 11:48
#15

En bärbar dator kan ha fler "kombinationstangenter" på tangentbordet. Min lilla Asus har t ex en Fn-tangent, som kan ställa till det ibland.

Maria
2010-07-09 11:49
#16

#15 Jag har också en Fn-tangent och har ingen aning om vad den är till förSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2010-07-09 11:53
#17

#15 Tack. Jag kollade i morse på två andra forum och den kombinationen gjorde att jag hamnade på föregående hemsida, så din teori verkar stämma. Skönt, för det är så irriterande när man inte vet varför datorn gör som den gör i vissa situationer.

Så nu vet jag att jag får ett soltecken här, sen sidan hoppat och att jag kommer till föregående website på två andra forum. (Får väl kolla några till senare) 

Det var bättre förr FlörtGladOskyldig

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
2010-07-09 19:58
#18

#15 Det enda jag vet att Fn-tangenten (det är så frestande att skriva F-n-tangenten Obestämd) används till är på jobbet när man ska koppla datorn till en projektor - då fepplar man runt en bra stund med sladdar och fjärrkontroll, och sedan trycker man Fn F8, håller andan lite, och om makterna är med en så visar projektorn rätt saker. Det finns säkert annat man kan ha den till.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bergspuman
2010-07-10 13:42
#19

Det funkar väl med Insert Symbol också?

Emo
2010-07-10 16:32
#20

#19 ?????

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Bergspuman
2010-07-10 16:35
#21

Men där finns ju alla möjliga tecken menar jag.

Emo
2010-07-10 16:42
#22

#21 Hur ser din kommentarlist ut?

Jag kan välja fetstil, kursiv stil, understruket, vänsterställd eller centrerad text, punktlista, nummerlista, infoga länk, tabort länk, kopera, klistra in, ångra och dessutom olika smileys.

Det finns ingen Insert Symbol där!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bergspuman
2010-07-10 17:27
#23

Men … jag förklarar nog dåligt.

Jag menade Word, och Infoga Symbol.

Du menar förstås HÄR.

Sorry! Skäms

Andina
2010-07-11 12:33
#24

#16 - Jag använder min Fn-tangent för att justera ljuset på skärmen. När det är mörkt där jag befinner mig och i olika slags ljus utomhus tycker jag att den funktionen är sååå bra! ;)

Fn +  ?
Fn + ?


* * *

(Pil upp = Alt+24. Pil ner = Alt+25. ? = Alt+3)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Maria
2010-07-11 12:35
#25

#24 Aha, där fick jag lära mig något nyttGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2010-07-11 12:44
#26

#24 Så gör jag också när jag vill ha en pil i texten. Du kan väl inte byta ut kombinationen med alttangenten mot att klippa och klistra FlörtGlad

I vilken ordning trycker du ner tangenterna? Låter väldigt opraktiskt att ha så många tangenter i stället för att bara använda plus och minus. Har du någon bra förklaring till varför det är så?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
2010-07-11 13:20
#27

#26 - Jag tror inte riktigt jag förstår dina frågor…

_"I vilken ordning trycker du ner tangenterna?"
_Jag trycker och hållerner Alt-knappen och sedan på siffrorna på det numeriska tangentbordet… 
(Jag använder alltså inte "+" respektive "-"…),
"Alt+24" betyder att jag håller ner Alt-tangenten och skriver sedan "24".

* * *

_"Låter väldigt opraktiskt att ha så många tangenter istället för att bara använda plus och minus. Har du någon bra förklaring till varför det är så?"
? Denna fråga förstår jag inte alls…?
_

* * *

Jag förstår inte heller
_"Du kan väl inte byta ut kombinationen med alttangenten mot att klippa och klistra"
_Men kanske riktar du dig till Raphanus i inlägg nr #8?

* * *

Hjärnan är nog lite för varm av vädret… vilket gör att jag inte hänger med… sorry….

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Inkanyezi
2010-07-11 13:39
#28

Det var nog bara en missuppfattning av vad du gjorde.

Det handlar ju inte om hur man gör pilarna på skärmen, utan man trycker på Fn och en pil för att ändra ljusstyrkan på skärmen. På min bärbara är det höger- och vänsterpil.

Andina
2010-07-11 13:51
#29

Aha! Ja så kan det vara… då förstår jag också frågorna!
*korkad känner jag mig…* Tack! Det behövs en cool och pigg hjärna här! Tur att du har en så'n! (Min har åkt på värmeslag….)

Ska prova med höger- och vänsterpilarna också, kanske fungerar det också.

Ska prova med "+" respektive "-" som, du Emo, skriver också…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emo
2010-07-11 14:17
#30

I #7 har jag hänvisat till en annan tråd, där jag gjort en pil i ett inlägg och den gjorde jag med alt+25. Den hänvisade jag till för att alla tecken inte finns så enkelt på tangentbordet som vissa, man kan få fram med två tangenter. Se många exempel i denna tråd.

Jag tyckte det verkade en aning krångligt med Fn-tangenten,

(+-tangenten,) alt-tangenten, 2-tangenten på det numeriska tangentbordet och 5-tangenten på det numeriska tangentbordet. Därför frågade jag.

Editerade för att få ihop ett delat ord, men sen fick jag inte bort den tomma raden Rynkar på näsan

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
2010-07-11 14:56
#31

Aah, nu tror jag att jag förstår vad du menar (hoppas jag i alla fall… ;) ).

Jag har skrivit väldigt luddigt förstår jag (i inlägg 24) - jag kan se det nu! Och förlåt!?

När jag vill justera skärmljuset klickar jag på Fn-tangenten och någon av Piltangenterna upp eller ned, inget annat.

* * *

Det som jag klottrade ner också var "alt-koderna" för att skriva en pil i inlägget. Alt+24 blir en pil (som du ju också vet).
Det var nog detta som rörde till det för er…. Vilket jag kan förstå!

* * *

(Testade att justera skärmljuset med Fn+ pilarna åt höger resp vänster, vilket inte fungerade. Så det är uppenbarligen lite olika beroende på vilken dator man har.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emo
2010-07-11 15:50
#32

#31, bra då var det utrett Glad Så är det, inte lätt att få med allt i skrift. Bra då att vi har möjlighet att reda ut det.

Sådana diskussioner passar ju bra här FlörtGlad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
2010-07-11 17:34
#33

Ja, bra att få lära något nytt. På min dator, min lilla bärbara, är det Fn + höger- och vänsterpil som ändrar ljuset. Upp- och nerpilarna ändrar ljudet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
2010-07-11 18:17
#34

Intressant. Jag har aldrig brytt mig om Fn-tangenten. Nu får jag nog testa den Glad och se om den kan vara bra till något.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
guraknugen
2010-07-12 18:53
#35

Själv har jag gjort min egen tangentbordslayout så att alla tecken jag behöver finns direkt på tangentbordet, så att nästan alla tangenter är fyra tecken. Jag kan till och med skriva tecken med piltangenterna (i kombination med AltGr eller AltGr+Shift).

Förutom det så finns ju annars de vanliga sätten att skriva specialtecken i nästan alla Linuxdistributioner, åtminstone de som använder Gnome (de flesta, alltså):

  • Tryck på compose-tangenten, släpp och tryck därefter två tecken. Man får då ett tecken som känns lite relaterat till de två man tryckte, exempelvis Compose o c ? © och så vidare. Givetvis kan man välja vilken tangent som ska vara Compose-tangent, exempelvis Caps-Lock som man ändå inte kan använda till något vettigt.
  • Ctrl+Shift+u, släpp, tryck Unicode hexadecimalt och fullfölj med ?, exempelvis Ctrl+Shift+u 210c ? ? H. Det är annat än fjantmetoden Alt+siffror, det… Nackdel: Funkar ej i Opera då Ctrl+Shift+u krockar med Operas tangentbordsgenvägar. Funderar på att felanmäla detta hos Opera, men det är en annan historia.
Assars
2010-07-15 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Varför inte använda verktyget Teckenuppsättning.

Finns i Startmenyn-Program-Tillbehör-Systemverktyg.
Dra iconen till skrivbordet eller vart du vill klicka på -Spara som genväg.

Assars
2010-07-15 00:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Så här ser Iconen ut! Bara att välja Teckensnitt du använder, kopiera det tecken du vill ha och klistra in.

Inkanyezi
2010-07-15 00:55
#38

#36, #37 Alla har inte samma pajasoperativsystem. Vi som har ett annat kan skriva många fler tecken direkt från tangentbordet och har lättare att använda allt som är standard.

guraknugen
2010-07-15 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#36: Ser lite jobbig ut. Går det att leta sig fram per kategori eller Unicode-block också med den?

Så här ser den teckentabell som brukar ingå i Gnome ut (se bild).

Andina
2010-07-15 18:50
#40

#39 - Nu är inte jag Assars men det går att leta sig fram med Unicode-block, DOS'OlikaSpråk, Windows'OlikaSpråk - i "Teckenuppsättning".

'.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Inkanyezi
2010-07-15 19:14
#41

För att skriva enkla tecken som grader eller så behöver man inte öppna den där tabellen. En riktigt kall vinterdag är det till exempel omkring 250°K, vilket jag tröstar mig med när jag tar på mig pälsmössan, och för att skriva det behövs ingen teckentabell. Straße kan jag skriva utan att plocka fram tabellen och ett avslutningsmotstånd på 5O kan jag få till direkt på tangentbordet utan större problem. Jag hittar också uppochnervända utropstecken (¡) och frågetecken (¿) som jag behöver när jag skriver spanska, utan att ta till tabellen. Och så har jag ju några pilar som kan vara bra att ha ibland (????) och lite andra roliga tecken. Kondensatorer har ofta ett värde i µF, och det är en storhet jag ofta har orsak att skriva, och som kanske inte är lika självklar som nF och pF, även om den finns på Windows tangentbord också. För att skriva p däremot får jag slå unicode 03c0, men det behöver jag ganska sällan.

Om jag ofta behövde ç, till exempel för att skriva på franska, så skulle jag helt enkelt lägga upp en sån på tangentbordet på en lämplig plats. Det är annars unicode 00e7. Det är inte krångligt att använda unicode, det följer en standard, och om man behöver kan man ha en tabell utskriven med alla tecken som man använder någon gång ibland.

Och som synes är teckentabellen i Gnome sorterad efter vilken slags tecken det handlar om, vilket gör det lättare att leta upp tecknet man behöver.

Annons:
guraknugen
2010-07-15 20:15
#42

#41: Lite utanför ämnet, men man skriver inte °K. Det ska bara vara ett K, inget gradtecken. Precis som när det gäller meter (m), gram (g), ampere (A) och alla andra SI-enheter. Man säger inte heller ”grader Kelvin, utan bara exempelvis 250 Kelvin.

När det gäller °C och °F så finns färdiga UTF-8 tecken för dessa: ? respektive ?. Vet inte om det rekommenderas att man använder dem, men jag har i alla fall med dem i min egen tangentbordslayout.

En sak som jag själv tycker är lite fult, är att det ska vara ett mellanslag mellan siffrorna och enheten: -23? är alltså fel medan -23 ? är rätt. Ser inte bra ut tycker jag, men det ska tydligen vara så, vad jag förstått. Likadant med alla andra enheter, tror jag: 230 V, 4700 µF och så vidare. Varför skriver man förresten inte 4,7 mF istället för 4700 µF när det gäller elektrolyter och varför skriver man inte att bilen har gått 250 Mm (Megameter) istället för 250 000 km eller 25 000 mil? Hade jag fått bestämma hade man absolut skrivit (och sagt) så. När jag ska sälja min bil ska jag nog skriva så i annonsen så får vi se hur många som fattar… ha ha ha!

Andra liknande tecken som jag hittade efter lite snabbt letande i teckentabellen (inte bara enheter med prefix dock) hittade jag i Unicode-blocket ”CJK-kompatibilitet”:

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Frågan är bara, precis som i fallet med ? och ?, om det rekommenderas att man använder dem. Skulle man ha med alla i sin tangentbordslayout så blir det ju en del. I och för sig så kan man ju enkelt göra flera layouter och enkelt växla mellan dem via kortkommandon eller musklick.

ç, c, š och liknande brukar jag skriva genom att använda ”döda tecken”. Tryck ? och sedan s så blir det ett š och så vidare. Går även att göra med ä och ö. Vill man ha bara prickarna eller ? eller ¸ och liknande skriver man bara tecknet två gånger eller en gång följt av ett mellanslag. På så sätt kan man även skriva ï, Ï, ÿ, Ÿ och så vidare. Kan vara bra att veta om man sitter med ett tangentbord som saknar åäö. Frågan är bara hur man skriver å på motsvarande sätt, det har jag inte haft behov av att veta, så det har jag inte tagit reda på…

Upp till toppen
Annons: