Annons:
Etikettgrammatik
Läst 10050 ggr
haabn10
7/7/10, 10:00 PM

Ang Substantiv_ Hjälp_ ;(

Hej!

Om någon här inne  brottas med att lära sig svenska vet att ett av de största problemen är att lyckas lära vilket ord tillhör artikeln "En" och vilket "Ett". Följden att man inte vet detta blir att man inte vet hur olika ord böjs i plural form. därmed uttrycker sig fel.

Till exempel:

(1) Ett bord

bestämd form singular: bordet

obestämd plural form: bord

bestämd plural form: borden

(2) Ett frimärke

bestämd form singular: frimärket

obestämd plural form: frimärken

bestämd plural form: frimärkena

(3) Ett pris

bestämd form singular: priset

obestämd plural form: priser

bestämd plural form: priserna

Enligt grammatiska reglerna böjs olika ord på följande sätt:

Ord som tillhör artikeln "Ett"

Ett X som slutar på konsonant ändras inte i obestämd pluralform
Ett X som slutar på vokal får ändelse _n i obestämd pluralform

Enligt ovanstående regel bör man säga "flera pris" och inte "priser" men jag undrar varför säger man "priser"?

Annons:
Bergspuman
7/8/10, 12:12 AM
#1

Det är ju så att svenskan är släkt med tyskan och därmed finns också exempel på olika germanska böjningsformer kvar i vårt språk.

Pris heter Preis på tyska och det böjs ein Preis, zwei (två) Preise.

Det kan man inte importera i svenskan rakt av, skulle låta underligt att säga två prise. Det finns även en pluralform i tyskan, -er. Ein Bild, zwei Bilder. Min gissning är att vi i svenskan använder den formen när den vanliga pluraländelsen inte fungerar.

Dessutom: Pris kan ju betyda flera saker i svenskan.

Menar man pris i betydelsen utmärkelse, belöning, medalj eller så, då kan man säga ett pris, flera pris. Men i betydelsen pris = något som man får betala för en vara, då är det priser i plural.

Finns alltid undantag från regler tyvärr!

raphanus
7/8/10, 12:44 AM
#2

Det finns en artikel som handlar lite om haabn10:s fråga här. Oftast är det lätt att böja substantiv rätt om man vet vilket genus det har.

Neutrala substantiv som i grundform slutar på konsonant böjs:

hus - huset - hus( ingen ändelse ) - husen

Neutrala substantiv som i grundform slutar på vokal böjs:

regemente - regementet - regementen - regementena

Sedan finns det förstås undantag som i alla språk. Vin och huvud böjs inte enligt dessa regler:

vin - vinet - viner - vinerna

huvud - huvudet - huvuden - huvudena

Och så har vi förstås, som Bergspuman påpekar, ord som böjs olika beroende på betydelse, t. ex. frö och pris

frö - fröet - frön - fröna (frön av samma sort)
frö - fröet - fröer - fröerna (olika frösorter)

pris - priset - pris( ingen ändelse ) - prisen (utmärkelse/premie)
pris - priset - priser - priserna (kostnad)

Valet mellan en och ett är något av det svåraste med den svenska Grammatiken. Det finns inga riktigt bra regler att lita på, tyvärr. För varje ord man lär sig, måste man lära sig om det är ett ett-ord eller ett en-ord.

svenake
7/8/10, 10:53 PM
#3

Pris snus ?Glad

haabn10
7/8/10, 11:23 PM
#4

Tack för svaren.

Ja! det verkar vara så att reglerna stämmer inte alltid.

raphanus
7/8/10, 11:54 PM
#5

#3 - Ja, där har vi ännu en användning av ordet, och dessutom med annat genus. När man talar om snus heter det ju en pris.

raphanus
7/8/10, 11:58 PM
#6

#4 - Språket kom först, sen kom reglerna. Att sätta upp regler är bara ett sätt att försöka begripa hur språket är uppbyggt, men reglerna kan ändå inte gälla för hela språket. Det finns alltid undantag från reglerna här och där, så det är klart att de inte alltid stämmer. Men oftast blir man förstådd även om man säger eller skriver fel.

Annons:
haabn10
7/10/10, 3:34 AM
#7

#6 Ja! man blir oftast förstådd även om man säger/skriver fel. Men man vill ju inte låta som att en tre årig barn pratar. Rynkar på näsan

Emo
7/10/10, 9:16 AM
#8

#7 Till råga på eländet, så finns det många svenskar, som gör fel. Det beror till en del på var man bor. Fråga din lärare, vilka fel människorna runt dig gör. Många skåningar gör fel på spik och tvål. Det var det första jag kom att tänka på.

Ibland påstår svenskar att de kan tala svenska. Då brukar jag skriva paket, paraply och finger och be dem tala om om det ska vara en eller ett framför. Det kan bli roligt att höra diskussionerna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bergspuman
7/10/10, 1:40 PM
#9

Dialektalt, kan det finns olika varianter på pluralformer.

Min farmor sa till exempel "skåparna" istället för skåpen.

När det gäller vissa låneord kan det vara besvärligt att veta om det ska vara en eller ett.

Jag har hört "en racket" likväl som "ett racket". Då blir alltid min fråga: vad säger du i bestämd form singular och plural? Racketet? Racketeten?

Jag tycker det ordet fungerar bäst om man säger "racketen" och "racketarna".

Inkanyezi
7/10/10, 10:22 PM
#10

Och finger är faktiskt realgenus i en del sydliga dialekter:

en[a] finger, fingern

När jag gick i Karlshamns HAL hade vi en uppsvensk lärare som förgäves försökte få eleverna att säga fingret. Om tecknet hade använts på den tiden så hade vi väl givit honom fingern.

Men här uppe i Stockholm säger man fingret.

Emo
7/10/10, 10:26 PM
#11

#10 Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

haabn10
7/11/10, 12:15 AM
#12

Ja! alltid undantag. :)

Att kunna prata svenska och att behärska språket är olika saker!

guraknugen
7/15/10, 8:34 PM
#13

#1, #2: Man kan ju även säga flera priser när det gäller utmärkelser. Man kan ju ha vunnit många fina priser genom åren.

Annons:
haabn10
7/16/10, 2:12 AM
#14

#13 Aa! men hur vanligt är det?

guraknugen
7/16/10, 6:42 PM
#15

#14: Vi har ju vår gamle slalomikon Ingemar Stenmark, han vann ju många fina priser…

Bergspuman
7/16/10, 9:48 PM
#16

Sedan finns det författare som också fått många priser genom åren.

guraknugen
7/16/10, 10:13 PM
#17

Och skådespelare och alla möjliga. Kanske inte ska räkna upp dem alla…

Upp till toppen
Annons: