Annons:
Etikettvad-kallas-saken-företeelsen
Läst 8649 ggr
maxiq
2010-07-27 21:35

Hjälp med ett ord

En bekant sa häromdagen "Hon har nyss gjort slut" om en tjej och jag började fundera på varför det inte finns något eget ord för det. När någon har skiljt sig säger man ju Nyskild och när någon har flyttat ifrån sin partner så säger man Nyseparerad men om de inte varit gifta eller sammanboende då?

Ska man använda nyseparerad även då eller vet ni språkbegåvade människor något bättre?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Maria
2010-07-28 00:15
#1

Nysingel kanskeObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maxiq
2010-07-28 00:31
#2

Ja det var nästan för enkelt för att komma på! :-P


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
2010-07-28 10:51
#3

Det finns inte ord för detta tragisk tillstånd, Maxiq, bara tomhet kvar och kanske någon som försöker trösta. Vissa saker ska man helt enkelt inte prata om, mest lyssna till. Skäms

#1-2Varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat.

Den som är nyseparerad har flyttat i från en partner.

Den som är nyskild har nyss genomgått en skilsmässa eller har skickat in papprena till tingsrätten.

Den som har gjort slut kan vara ung, ha varit sambo eller haft någon form av särboskap eller distansförhållande. Är förhållandet slut eller har det tagit slut?

Grädden separeras från mjölk med hjälp av en separator.

raphanus
2010-07-28 16:53
#4

Nydumpad kan man ju säga om den som inte tog initiativet till slutgörandet.

Jag tycker mig annars veta att förstavelsen ny- är mer produktiv i nordsvenska dialekter än i sydsvenska. Jag hörde en gång en norrlänning säga "…när man precis har nyätit…". Själv inskränker jag mig till ny- i passiva participer som nybadad, nyfrälst, nytvättad och nyförälskad, men det kanske finns andra svensktalande som ryggar tillbaka till och med för sånt.

maxiq
2010-07-28 20:18
#5

*ställer mig upp*

Hej! Jag heter maxiq och är Nordsvensk.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara något speciellt norrländskt med ny- men det kanske hör samman med o-

"Nu är man nyäten å oskiten" Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
2010-07-28 20:43
#6

Nordsvensk? Det trodde jag var en häst. Obestämd Men vad vet en stackars göteborgare?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
maxiq
2010-07-28 21:23
#7

Kallar du mig för häst så ber jag att få ptroooootestera! Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Bergspuman
2010-07-30 20:46
#8

Nydumpat / nydumpad skulle jag nog säga. Eller kanske: just blivit singel igen.

Lill-Kisse
2010-09-09 22:43
#9

Hur man uttrycker det där med att ha gjort slut på ett förhållande, beror väl på om man vill betona vem som gjorde slut. Om inte, kan man säga att hon är singel igen.

raphanus
2010-09-10 02:01
#10

#9 - Ett samtida sätt att säga det är väl "hon har uppdaterat sin status på Facebook".

guraknugen
2010-09-20 00:19
#11

#5: Jag trodde ni norrlänningar var mest ökända för ord som ”oi”, alltså att något inte är i något…

maxiq
2010-09-20 00:51
#12

Jodå men det är vanligare ju längre upp man kommer. Magn kan vara oäten eller ohemma. En knapp kan vara oi och man kan ha ohittat något man letar efter.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Lill-Kisse
2010-09-22 02:05
#13

#12 Ska vi verkligen lura i folk att norrlänningar säger så? Visst säger en del att saker är "ogjorda" eller "oknäppt", dvs lägger till bokstaven "o" före verb. Däremot verkar exemplet "oi" ganska konstruerat. Jag betraktar "oi" som en vandringssägen. Om någon extrem person har sagt det en gång, betyder det inte att folk brukar säga så - ens i Norrland.

Annons:
Inkanyezi
2010-09-22 09:56
#14

#12 Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt finns folk som fortfarande är så "extrema" norrlänningar. Norrland är stort, och bruket kan knappast vara spritt över hela det området. Jag minns att min farmor hade en del egenheter, bland annat av just det slaget; det jag mer fäste mig vid var hennes uttal av vissa ord där vi här i Stockholm har sje-ljud eller retroflext ljud, men där hon uttalade varje bokstav för sig, så att skjorta blev s-k-j-o-r-t-a. Och visst var det mångt som kunde negeras med o-. Men hon var ju född på artonhundratalet och har varit borta i nära femtio år.

guraknugen
2010-09-22 18:44
#15

#13: Förutom att jag hörde det nämnas i Fredrik Lindströms program om ”svenska dialektmysterier”, så har en kollega till mig också nämnt det. Han är från Umeå från början, men jag har inte brytt mig om att ta reda på om det var släktingar till honom som sa så eller om även han ”bara hört det någonstans”.

guraknugen
2010-09-22 18:48
#16

#14: Skjorta uttalades så en gång i tiden, liksom att ord som stjärna också uttalades som de stavades. I vissa delar av Bohuslän säger man, i alla fall de äldre, fortfarande ”stjerne” eller liknande, alltså inte med sj-ljud, utan varje konsonant uttalas för sig. Det är snarare så att vi slarvat till det genom åren och det är till stor del därför vi har så många olika stavningar av sj- och tj-ljud idag.

Upp till toppen
Annons: