Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5473 ggr
Skogselva
2010-07-26 00:00

Beg ... differ

Ja, vad säger man egentligen?

Jag har aldrig lyckats höra om man säger:

"Beg the differ" eller "beg to differ"

Hur ska det vara?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
raphanus
2010-07-26 12:52
#1

Jag skulle nog säga "beg to differ", även om det kanske hos en del talare inte hörs någon skillnad mellan de två alternativen. To är infinitivmärket som hör ihop med verbet "differ". The är en artikel, som borde höra ihop med ett substantiv, men substantivet som man kunde vänta sig här heter inte differ, utan difference.

Skogselva
2010-07-26 13:29
#2

Sant, förstås.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Inkanyezi
2010-07-26 16:59
#3

"I beg to differ" är ett sätt att understryka att man inte håller med om något.

Skogselva
2010-07-26 18:46
#4

Jag vet.

I eftertanke känns frågan dum, hade jag bara tänkt på att "differ" är ett verb så hade jag svarat på min egen fråga.

Får skylla på att det är semester och att man inte borde vara tvungen att tänka så mycket då. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: