Annons:
Etikettövrigt
Läst 6211 ggr
parsley
7/27/10, 1:05 PM

Tyrolerteorier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Folkparken Tyrolen utanför Alvesta öppnades 1962. Varför döpte man ett dansställe till "Tyrolen" i början av 1960-talet? Vad har ni för teorier och idéer?

Annons:
Effie
7/27/10, 2:18 PM
#1

Ingen direkt idé - men jag tänker på Tyrolen (restaurang på Liseberg; finns kvar - den kom tydligen till på sjuttiotalet har jag googlat mig till, inspirerad av Gröna Lund) . Och jag minns att jag besökte restaurang Tyrol Inn (Linnégatan, nära Järntorget) på sjuttiotalet, fast den fanns nog där tidigare. Kaffe med vispad grädde och riven choklad på; det var gott.

Funderade först på filmen Sound of Music - men den var ju senare än 1962.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
7/28/10, 12:20 AM
#2

#1 Nu blir jag nostalgisk.

"Tyrol Inn" hade "elefantöra" Gigantiska lövbiffar på menyn. Där har jag ätit många gånger.

Tänker på gamla filmen "Utan trosor i Tyrolen"Skäms

Är det inte Tyrolertema i någon gammal Rosa Panternfilm med Peter Sellers också?

Men varför…jag har ingen aning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
7/28/10, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Östen Warnebrings beryktade tyrolerhatt såg dagens ljus 1965, så den kan inte vara inblandad.

Så här ser min teori ut:

På 1950-talet började svenskarna åka utomlands på semester, antingen med egen bil och tält eller på bussresa. Att ta sig ner till Tyskland och Österrike var relativt enkelt. Länderna var på väg att återuppbyggas efter kriget och den motboksvane svensken  kom dit som turist möttes av ett nervkittlande flöde av öl, allsång, armkrok och stadiga servitriser.

Upp till toppen
Annons: