Annons:
Etikettvad-kallas-saken-företeelsen
Läst 8182 ggr
raphanus
2010-09-11 20:54

Möss eller musar?

Både Språktidningen och Fredrik Lindström har framfört åsikten att det skulle vara fel att säga flera möss när man menar datorernas pekdon. Formen som förordats i stället är musar.

Jag har arbetat på ett ställe där det har varit vanligt att tala om dessa pekdon i flertal, men jag har aldrig hört någon säga musar. Jag tycker snarare att det låter konstigt, och jag och mina kollegor har alltid sagt möss.

Vad säger ni medlemmar på Språk iFokus?

Annons:
DesK
2010-09-11 21:06
#1

Möss och jag har många vänner som är datornördar och alla dessa säger och skriver möss när de talar om datormusen i flertal.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
2010-09-11 22:23
#2

Har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna säga musar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

svenake
2010-09-11 22:53
#3

Varför kom inte min kommentar med??

Jag säjer musar,  -  och ibland även komputer.

När vi hade en AMIGA  hade vi även ett mushus,  -  en liten hållare på sidan  av  bildskärmen.

Inkanyezi
2010-09-11 23:06
#4

När det gäller det kvinnliga könsorganet är det tveklöst musar, men datormössen har altid varit möss.

Lill-Kisse
2010-09-11 23:25
#5

Några olika: Mus - möss, mössa - mössor, musa - musor, mus - musar och musarmar (fniss).

Prova musar i bestämd form = musarna. Det känns bra tycker jag.

Skogselva
2010-09-12 14:47
#6

Musar om allt som inte handlar om djuret mus.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
guraknugen
2010-09-12 14:48
#7

Har faktiskt också funderat på detta och valde ”musar”, men jag tror jag är ganska inkonsekvent där.

Bergspuman
2010-09-12 20:14
#8

Möss, måste det bli för mig, när det gäller datorkomponenten.

Jalking
2010-09-13 18:43
#9

Ett litet sidospår:

Om det heter en mus, flera möss känns det nästan lika språklogiskt för mig att det borde heta en mås, flera möss.

DesK
2010-09-13 18:48
#10

#9 Det håller jag inte med om, men möjligen en mås flera mäss Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-09-13 18:51
#11

#9 Har varit på tapeten förut. Jag ville ha det till mäss.

Eftersom en gås, flera gäss.

Men språket är fullt av ologiska grodor.

Jalking
2010-09-13 18:56
#12

En groda, flera grödor kanske?

guraknugen
2010-09-13 19:56
#13

#11: Beror ju på lite vad man menar med ”ologiskt”. Det som ser ologiskt ut, exempelvis att mönster inte följs överallt, beror ju ofta (bland annat) på att vi lånat ord från olika språk och ibland även böjningar och liknande.

Annons:
Maria
2010-09-14 21:12
#14

För mig är mus och möss djur medan mus och musar är "pekdon"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

guraknugen
2010-09-15 01:34
#15

Fast det är ganska sällan man använder fler än en mus till datorn. Det går visserligen utmärkt att göra, men det behövs liksom inte… Så det är ju inte så ofta man behöver använda något pluralvariant av ordet ifråga, menar jag.

svenake
2010-09-15 03:38
#16

Glad Känns i alla fall lite skönt att jag inte är helt ensam att använda musar.

Jag nvänder som jag skrev ovan,  även ordet "komputer"   eftersom jag tycker att dator/data   mera  handlar om den information som hanteras än om maskinen.

När jag använder ordet tycker en del att det låter lite "tramsigt"   men det är INGEN som missförstått mej än.  Och det är ju det viktigaste.

Effie
2010-09-15 09:20
#17

#16 Komputer (med kort e, "komputter") säger jag också ibland, men det är mer skämtsamt. Normalt säger jag dator, eller pc om det är en sådan. "Burk" säger jag nog bara på jobbet.

Innehållet är "data". Information är data med en mening (information är "överförd kunskap", fick jag lära mig när jag pluggade informationsbehandling, och den definitionen har jag hållit fast vid)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DesK
2010-09-15 10:53
#18

Att använda ordet "data" om datorn är felaktikt, data är det man stoppar in i datorn och får ut från datorn Ordet data behöver ju inte alls ha med datorn att göra, vi kan ju samla in data utan att ens komma i närheten av datorn.
Burk säger jag ibland om datorn men ordet computer använder jag bara när jag snackar engelska, de flesta tyskar säger computer eller Rechner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2010-09-15 11:19
#19

Att använda rätt ord förefaller inte så viktigt för alla, och det gäller ju inte bara datorn. Vi har ju exemplet "var" och "vart" som är allmänt, och inom många andra tekniska områden än maskinell databehandling är det lika stor förbistring. Det gäller inte bara svenska, utan det förekommer nog i alla språk, även om jag bara har exempel från svenska, engelska och spanska.

Jag tror att det i många fall handlar om att förenkla. Om man har ett enda ord för det som man upplever som en enda sak, så blir det ju enklare. Den som inte vet vad data är kan tycka att det är enklare med bara ett ord och slippa skilja på data och dator, på samma sätt som höglandsfolket i Bolivia inte har skilda ord för fälgen och däcket; det är ju ändå "i stort sett samma sak".

Några av oss är mer noga med språket, många är mindre noga. Det finns massor av ord som har specifik innebörd, men som används fel av ett flertal, så att det vållar förvirring för den som känner betydelsen. I regel har det inte någon betydelse för den som inte har någon orsak att fördjupa sig. Vad spelar det egentligen för roll för gemene man om datorn kallas "data". Det är väl bara vi som skiljer på data och information som behöver bry oss. Visst var det bra när ordet "dator" skapades, att vi hade ett alldeles eget ord för en ny företeelse, bildat analogt med "motor", och det var väldigt mycket enklare än den uppsjö av termer som förekom innan, där en av de vanligaste var väldigt tung att uttala och skriva (elektronhjärna). Vi kallade den datamaskin när jag var ung, och dator var ju väldigt mycket kortare och enklare. På den tiden var det aldrig någon som kallade maskinen "data", men det var vanligt att kalla avdelningen där data behandlades "datan". Maskinerna var stora och dyra, och behandlingen av data gjordes ofta på annat håll än där de samlades in. Data samlades in och gavs maskinläsbar form, och sedan skickades de till platsen där maskinen fanns, för att behandlas.

Det var först när persondatorn kom som gemene man hade användning för ett ord för företeelsen, och då uppstod den stora förbistringen, som inte hjälptes upp av att olika tillverkare gav datorns delar namn som inte riktigt stämde med vad delarna var. Därifrån har vi oskicket att kalla datorlådan "hårddisk"; ett uttryck som hängde ihop med de tidiga maskinernas separata lådor för hårddisken. Jag får alltid en nostalgikick när jag ser en sån där liten MacIntosh med sin fyrkantiga hårddisklåda inunder.

Så vi får nog leva med att folk fortsätter säga "data" om datorn. Det är något av en markör. Ordet visar ju tydligt att det handlar om en person som inte vet särskilt mycket om den, och det sätter ju nivån på vad man kan förmedla och hur man ska uttrycka sig om man vill bli förstådd.

Maria
2010-09-15 11:24
#20

#19 Jag håller nog inte med dig i ditt sista stycke…Obestämd

Jag känner några som har sin dator som arbetsfält (programmerare) som faktiskt säger "datan" om burken i dagligt tal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Inkanyezi
2010-09-15 11:33
#21

Kanske det är skillnad på hårdvaruhackare och mjukvaruhackare? Jag har aldrig hört någon som bygger datorer kalla dem "data", men jag vet att det finns folk som programmerar som inte vet mycket om hur en dator är byggd. Det finns ju också olika nivåer av programmering, som till en del hänger ihop med vilket system man använder för att programmera. Det är lite som Shrek och lökar. Det finns olika lager.

Maria
2010-09-15 11:36
#22

Vad jag ville komma till är att visst kan man använda ett felaktigt ord/uttryck för något utan att för den sakens skull sakna kunskap

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2010-09-15 11:49
#23

#19 En av de största ordförvrängarna i sammanhanget är väl IKEA med sina fyndiga hållare som först kallades hårddiskhållare och senare CPU-hållare (eller om det var tvärt om)

Inkanyezi
2010-09-15 12:32
#24

Här finns ju också glidningar bland dem som sysslar yrkesmässigt med såna här produkter. När mikroprocessorn och de dedicerade kretsarna kom blev det ju omodernt att kalla större enheter CPU, och numera brukar man ju kalla själva mikroprocessorn CPU, vilket inte var den tidiga benämningen. Det var faktiskt hela lådan (tidigare hela rummet med processorn) som kallades CPU. Numera kallar man enbart mikroprocessorn CPU. Så IKEA är bara lite sena att anpassa sig till vanligt språkbruk bland nördar; de kallar fortfarande datorlådan CPU, vilket faktiskt har varit en allmänt använd "korrekt" benämning. Och man kan väl förmoda att "hårddiskhållare" kom av samma förbistring som jag beskrev innan. IKEA är inte ensamma om det här. Det finns åtskilliga datortillverkare och folk som har skrivit böcker om databehandling som har spritt de här termerna.

När vi talar om externa hårddiskar finns också en brist på precision i orden, så att det kan vara svårt att beskriva hur man tar ur hårddisken ur vad då? Jag brukar kalla det kabinettet. Lådan eller skalet är väl också bra ord, men den externa hårddisken består alltså av ett antal delar, där hårddisken är en. Den är omgiven av ett skal och i regel kopplad via ett gränssnitt som ligger inne i skalet. Men alla externa hårddiskar har inte den topologin, då det nu finns seriella hårddiskar som inte behöver något separat gränssnitt.

Gränssnitt är också ett av orden som just proffs brukar sakna i sitt ordförråd. Många av dem som sysslar yrkesmässigt med datorer tror att gränssnitt bara gäller bilderna som visas på skärmen. Därav min anmärkning om mjukvaru- respektive hårdvaruhackare. Hårdvarugränssnitt och gränssnitt mellan hårdvara och mjukvara, eller gränssnitt mellan mjukvara och annan mjukvara finns ju också, förutom gränssnitten mellan människan och maskinen, där ju också musen ingår.

Och om vi ska kalla datormössen musar är det ju också logiskt att kalla hasselmössen hasselmusar.

Maria
2010-09-15 12:41
#25

Fast jag kan tycka att det är mer logik i att kalla en ny "mojäng" för ett nytt ord snarare än att ändra ett gammalt ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2010-09-15 13:33
#26

Jo, men vi kallade inte den nya mojängen någonting nytt, utan vi översatte ett engelskt ord som redan hade en betydelse till svenska, och man kallar den mus just för att den i någon mån påminde om en mus. Då är det också logiskt att böja ordet som det brukar böjas, för det är inte ett nytt ord. Också engelska har den hårda böjningen, mouse - mice, och i andra språk har det översatts på samma sätt, på franska souris, på spanska ratón. Det brister snarare i logiken att ge en ny böjning till ett gammalt ord, men språk är inte logiska, så det är fullt möjligt att den annorlunda pluralen får fäste, men i så fall är det inte långsökt att den svaga böjningen också förs över till gnagaren.

Maria
2010-09-15 13:36
#27

Tycker du jaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
raphanus
2010-09-15 16:20
#28

#15 - Har du som jag i tio år arbetat i ett kontorslandskap, där datorerna används flitigt och står på kanske till och med dygnet runt, så har du definitivt talat och hört talas om flera pekdon åt gången. De slits ut ganska fort, och ibland genomförs på sådana här ställen ergonomiska välgörenhetsåtgärder varvid alla pekdon byts ut samtidigt.

Inkanyezi
2010-09-15 16:36
#29

dubbelt inlägg raderat

Inkanyezi
2010-09-15 16:53
#30

Och alla pekdon är ju inte heller möss. Det verkar som om uttrycket mus är förbehållet ett pekdon som inte liknar en penna utan har en viss likhet med den lilla gnagaren, och som man för omkring över en yta, för att flytta pekare, markör eller insättningspunkt på bildskärmen. När man vände uppochner på den och pillade på kulan i stället, blev det "styrkula", och pekdon med penna kallar vi vanligen "ritplatta" (kallades tidigt koordinatplatta). Och så finns det ju pekskärmar och pekplattor/styrpinnar/vårtor/handag. Rätt kul att "joystick" har importerats från aviationens slang för den typen av styrdon, och också att ordet har blivit rumsrent i engelskan för att man inte hittade något bättre.

Jalking
2010-09-15 16:53
#31

Joystick kallas på svenska fröjdepinne. Fast kanske inte med riktigt samma betydelse…

[trumman]
2010-09-20 18:24
#32

Oh, jag gjorde jämt skägg 50-50 av omröstningen! Men visst heter det musar i plural då man talar om datorpekdonen.

Iaf här uppe i norr där jag är.

svenake
2010-09-25 04:03
#33

Glad Och jag som trodde att fröjdepinne var norska??

guraknugen
2010-09-25 11:52
#34

#33: Enligt norrmännen heter banan guleböj… på svenska…! Så man kanske inte ska lära sig norska med hjälp av så kallade ”Norgehistorier”… Däremot ska man inte säga att man exempelvis pular i trädgården till en norsktalande, i alla fall inte om man syftar på den svenska betydelsen.

Annons:
Inkanyezi
2010-09-25 12:35
#35

Jag vet inte hur mycket slangen har ändrats i Nyköping under de senaste fyrtio åren, men pula betydde samma sak som in Norge där under sjuttiotalet.

Maria
2010-09-25 15:01
#36

Jag som älskar att pula i trädgårdenOskyldig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[trumman]
2010-09-26 14:14
#37

#34 Det där med pula känner jag gott till!

På frågan vad jag gjort hela dagen klämde jag nämligen ur mig, mitt på julmiddagen hos min dåtida flickväns högreligiösa morföräldrar att jag minsann PULAT MED DATORN hela dagen!

O_O

Du ska tro det blev tyst runt det julbordet.

Mimmi
2010-10-03 17:27
#38

Jag har hört båda, men säger själv möss.

Angående data eller dator så tycker jag att det är okej att i tal använda data, men absolut inte skrift om det inte är just information man menar!

[Linsenhejhej]
2010-10-28 22:04
#39

Jag säger möss, och de enda jag har hört säga musar har rättat sig själva.

Upp till toppen
Annons: