Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 5881 ggr
pernillaa
2010-08-17 16:10

Vad betyder det tro?

Hej

Jag drömde inatt om några personer som kom från "Chingoneria". Har aldrig hört det ordet förr och nu när jag googlade på det så finns det ju i olika sammanhang men jag skulle vilja veta riktigt vad det betyder eller vilket språk det kan tänkas vara. Någon som har någon aning om vad det kan betyda? :P

Pernilla

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
raphanus
2010-08-17 16:28
#1

Ordet är spanska och används när man tycker att något är bra, kul, ballt eller häftigt. Man kan t.ex. säga "¡Qué chingonería de auto!", och då menar man "Vilken frän bil!".

pernillaa
2010-08-17 21:41
#2

Haha, ja det var ju en kul grej att drömma om. Tack för översättningen. =)

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Inkanyezi
2010-08-19 17:35
#3

Och som så ofta är det en avledning av ett f-ord. Verbet chingar används om sexuellt umgänge, men har smugit sig in som förstärkningsord och allmän svordom och det förekommer substantiverat, och som här med augmentativ. Se Urban Dictionary, chingon. Och Urban Dictionary är en aning etnocentrisk; det förekommer över i stort sett hela den spanskspråkiga världen.

Maria
2010-08-21 23:10
#4

Då kanske jag kan få fortsätta med en fråga om det finns något ord i något språk som heter "patrinea".

Det verkar finnas så otroligt många språkbegåvade på detta forumGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

guraknugen
2010-08-28 20:15
#5

#4: Verkar så. Fast det verkar vara ett egennamn, i och för sig.

Maria
2010-08-28 20:22
#6

#5 TackGlad

Jag har faktiskt försökt på alla det sätt med detta ord och kommit fram till "egennamn" ocksåFlört bl.a en famil i USA tror jag det är som har detta namn.

Så mitt sista hopp var att det fanns som ett "vanligt ord" i något språkGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
guraknugen
2010-08-28 21:39
#7

Låter som latin annars.

Maria
2010-08-28 21:41
#8

Javisst gör det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ephraim
2010-08-29 04:51
#9

Om två ord går bra så är betyder forngrekiska "pat?? ???" (patrí néa) ungefär 'o nya faderland' (det är vokativ). Ganska märklig sak att säga dock…

Upp till toppen
Annons: