Annons:
Etikettstilistik-maktspråk
Läst 6883 ggr
raphanus
9/7/10, 11:59 PM

Valspråk

Det är valtider, och medier, elskåp, lyktstolpar och torg fylls av löften och anföranden. Vilka är era favoriter och hatobjekt bland ordvändningarna som ska locka till väljarnas gunst? Har politikerna blivit mera slipade på att snacka nu än vid förra valet eller för 50 år sedan? Spelar språket någon roll i politiken, eller är det den som är fränast klädd som vinner?

Annons:
Inkanyezi
9/8/10, 12:59 AM
#1

Den särklassigt sämsta devisen jag har sett i den här omgången är "Ja till Europa", men den har konkurrens, särskilt bland kommunernas paroller.

DesK
9/8/10, 9:24 PM
#2

Valfläsk är nog bland det värsta jag vet, så i möjligaste mån undviker jag att läsa alla plakat.
Min yngsta dotter fick som läxa, att tillsammans med några kompisar, gå och ställa en fråga till de olika partierrna i deras valstugor. Endast ett parti svrarde över huvudtaget på frågan, övriga partier svamlade om en massa som absolut inte hade med frågan att göra! När till och med åttondeklassare genomskådar politikernas snacksalighet tycker jag att det har gått bra långt.
Vänligen observera jag hyser inget generellt politikerförakt, men däremit ifrågasätter jag många politikers metoder för framförande av deras åsikter. En av de tillfrågade politikerna lyckades få åttondeklassarna gråtfärdiga över sitt livs historia. Vad nu denna hade med valet att göra förtäljer icke historien.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
9/9/10, 12:35 AM
#3

Jag läser väl inte heller valaffischerna. Budskap som är så menlösa att man inte kan säga emot dem, varför skulle jag läsa dem? Jag vill ju bli överraskad. Möjligen tittar jag på kd:s affischer, med Göran Hägglund stirrande på en buffel eller nåt. Undrar i mitt stilla sinne vad de menar att man ska tänka när man ser dem? Förmodligen tänker jag inte rätt, men det stör mig inte.Glad

Men några budskap, från något enda parti, kan jag inte komma på (fast jag är ju typen som alltid när jag fyller i enkäter om "har du under senaste månaden sett reklam från företag som…?" konstant svarar "nej, jag har inte sett någon reklam", med mycket få undantag). Jo, folkpartiet har väl något om skolan - men det har de väl haft i hela mitt liv vad jag minns, så det överraskar inte, direkt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bergspuman
9/9/10, 3:24 PM
#4

Gör mig döv och blind för valkampanjerna. Orkar inte!

svenake
9/11/10, 8:56 PM
#5

När  det gäller val-slogan, så har jag alltid använt "negationstestet".

Alltså,  när ett parti säjer att vi vill ha mer AAAA  -  så funderar jag "hmmm vill dom andra  BBBBB"

"Vi vill ha mer rättvisa"  "Vill dom andra ha mindre rättvisa"

"Vi vill ha mer jämlikhet"    "Vill dom andra ha mindre jämlikhet"

"Vi vill ha mindre skatt"     "Vill dom andra ha mer skatt"

På detta sätt kan man kolla om det finns någon substans.  Sen finns ju en massa andra sätt att kolla vem man ska rösta på:  Förvånad Men jag håller med# 4  -  valkamperna har blivit kraftödande,  jag   funderar på vad partierna gjort  tidigare under mandatperioderna på olika nivåer, istället.    Fast ibland dyker det ju upp någon riktigt bra talare.

Lill-Kisse
9/11/10, 11:16 PM
#6

Jag har inte lagt märke till något valspråk eller någon slogan alls. Möjligen är det alldeles för urvattnade fraser för att jag ska reagera. Jag har känt igen partiledare och blivit uppmärksammad på att en har glugg mellan framtänderna och en annan alltid visar sin vänstra ansiktshalva. Är det nåt fel på den andra sidan tro? Så kan mina tankar gå. 

Vilka får betalt för att göra så dålig reklam?

Annons:
maxiq
9/12/10, 6:53 PM
#7

Alla som kan ska få jobba kör Kristdemokraterna med och jag tycker det är en lite märklig formulering. Precis som om de vill säga Alla som kan ska jobba men törs inte…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: