Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 6802 ggr
raphanus
10/23/10, 1:08 AM

Mät din snorre

Maciej Zaremba skriver i DN om språk och integration.

Annons:
Bergspuman
10/23/10, 9:37 PM
#1

Ack så sant. Man skulle önska att varje invandrare genast fick tio infödda svenskar i sin omedelbara närhet, som pratar pratar pratar hela tiden. Det mest effektiva sättet att lära sig ett nytt språk är faktiskt att hålla på med det HELA TIDEN. Och prata med infödda.

guraknugen
11/7/10, 11:54 AM
#2

Problemet är väl bara att de flesta av oss svenska inte heller kan prata svenska…

raphanus
11/8/10, 10:45 AM
#3

#1/2 - Ett problem kan också vara att många av oss svensktalande är rädda för att använda svenska. Jag har träffat åtskilliga invandrare som gärna velat lära sig svenska genom att tala med andra svensktalande, men som tvingats ge upp, eftersom de svensktalande varit allt för benägna att i denna kommunikation övergå till engelska.

Inkanyezi
11/8/10, 5:16 PM
#4

#3, Den tendensen märker jag ofta, eftersom en otrolig massa människor försöker använda sin stapplande engelska på en person som inte kan ett ord av det språket. Gång på gång råkar jag ut för att folk börjar prata engelska när de vänder sig till mig och min fru, kanske i tron att ingen av oss kan svenska. Men att hon skulle förstå engelska är så klart uteslutet, hon kan bara sitt modersmål och vill tyvärr inte lära sig något mer. Jag gissar att hon kan fler svenska ord än engelska.

bustas
12/6/10, 9:19 PM
#5

Då jag till och från tvingas tala engelska här i Litauen, och den jag tilltalar inte talar engelska, ja då får jag alltid svar på ryska. Ganska kul fenomen men det har ju sin givna förklaring så klart.

Upp till toppen
Annons: