Annons:
Etikettövrigt
Läst 4833 ggr
Effie
2010-10-28 09:25

Tips: Göteborg, föreläsning 3 nov

Svenska - ett exotiskt språk

Göteborgs universitet anordnar föreläsningar om lite allt möjligt, och jag råkade få syn på denna. Tipsar, om det finns fler göteborgare här som är intresserade.

18.00-18.45
Humanisten, Renströmsgatan 6, sal C362
Roger Källström, universitetslektor,
institutionen för svenska språket
"Exotiska språk" hör väl hemma i fjärran, varma
länder? Inte kan väl svenskan uppfattas
som exotisk? Jo, kanske det. Om man ser på
svenskan utifrån och ur ett språktypologiskt
perspektiv kan man hitta en del egenheter
som säkert ter sig märkvärdiga för den som
inte är bekant med vårt språk.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
2010-11-04 08:22
#1

Jag gick dit. Arrangörerna hade varit väldigt pessimistiska och anordnat föreläsningen i en vanlig lektionssal. Kvart i sex började man hämta stolar från andra salar; till slut insåg man att stora hörsalen vore bättre.

Bara att konstatera att det är ett ämne som man knappt ens hinner snudda vid på 45 minuter. Följande, av vad jag minns, är typiskt för svenska:

  • många vokaler långt fram i munnen, och nära varann: i, y, u, e,ö

  • kan ha många konsonanter tillsammans: skälmskt

  • många vad-kallade-han-dem? frikativer? f,s,h,sje,tje.

  • förutom att det finns 23 sätt att stava till sje-ljud, så kan det uttalas på flera olika sätt också. Men det har mer med dialekt och status att göra.

  • ordföljd i huvudsats och bisats. Vad läser du? Jag undrar vad du läser. Du läser inte. Jag vet att du inte läser.

  • ordföljd beroende på annat. Jag läste en bok igår. Igår läste jag en bok

  • ospecifikt/obestämt/bestämt. Han har hund. Han har en hund. Han har hunden. Alla tre blir på finska Hänelle on koira.

  • kan sätta ihop långa ord. Vi började med "häng" och kom med stegvisa tillägg till vinylplastklädhängartillverkningslokalbehovsanalys, och varför skulle man sluta där?

Skillnaden mellan tanken och tanken kallas tonaccent, men är inte unikt för svenskan. Kinesiskan är ett ton…nu har jag glömt vad ordet hette, men vi fick en initierad demonstration av de fyra sätten att uttala ma.

Vi hade säkert kunnat fortsätta ett par timmar till, men det var en utmätt tid.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
2010-11-04 10:46
#2

Tack Effie för att du delar med dig av denna intressanta föreläsning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ephraim
2010-11-04 19:25
#3

Lät som en intressant föreläsning som jag tyvärr missade. Men det finns en del intressanta egenheter i svenskan, särskilt i fonologin. Skillnaden mellan "i", "u" och "y" är till exempel väldigt intressant eftersom den stora skillnaden ligger i typen av läpprundning: orundad, exolabial och endolabial. Väldigt få språk gör en distinktion mellan endolabial och exolabial rundning. Vissa uttal av sje-ljudet (#1 frikativor kallas denna typ av ljud) är också väldigt ovanliga och har gett upphov till vissa diskussioner hur de bäst skall beskrivas.

Lill-Kisse
2010-11-05 20:59
#4

Var denna föreläsning ett unikum eller gavs det hopp om fler föreläsningar i ämnet?

Upp till toppen
Annons: