Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 8875 ggr
raphanus
11/5/10, 9:05 AM

Damn You Auto Correct!

Retar du dig på när mobiltelefonen eller datorn vill skriva ett helt annat ord än du har tänkt dig? Fler är i din situation. Titta till exempel på sidan Damn You Auto Correct.

Annons:
Emo
11/5/10, 12:13 PM
#1

Lika illa när ordbehandlingsprogram sabbar texten man håller på att skriva.

Väl när det går att stänga av.

Hoppas jag inte blir förolämpad för att jag skriver detta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lill-Kisse
11/5/10, 8:55 PM
#2

Nej, sånt kan jag inte leva med. Så många som möjligt av alla automatiska stavningsförslag, avstavningsprogram och liknande är avslagna i mina program.

Inkanyezi
11/6/10, 12:41 AM
#3

Jag minns så väl första gången jag använde Word för att skriva en text på engelska, och det förb*de programmet envetet ändrade enema till enigma. Så småningom hittade jag möjligheten att stänga av den automatiska rättstavningen, men jag hann bli ganska irriterad.

Numera använder jag ibland stavningskontrollen för att hitta felslag som smyger sig in lite här och var. Jag missar ofta en bokstav någonstans eller blandar om ett par bokstäver för att ett finger är lite kvickare än ett annat.

Skogselva
11/6/10, 10:05 PM
#4

Automatisk rättstavning har jag aldrig hört talas om, kanske en gammal funktion, men rättarprogrammet i word kan fortfarande ha en del lustigheter för sig.

Jag skrev en gång: "… kill a boar" (döda ett vildsvin) vilket word markerade som ett grammatiskt fel. Word trodde jag blandat ihop orden och att jag menade: "kill a bore" (döda en tråkmåns).  Oskyldig Det är tur man kan stava själv. Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

guraknugen
11/7/10, 12:23 PM
#5

Det där med autokorrigering är nog bra egentligen, men man måste lära sig använda det. Vet inte hur det fungerar i Word, men i OpenOffice.org Writer tycker jag nog att den är helt okej. Den föreslår ord och vill man använda det trycker man bara på något, beroende på vad man ställt in, exempelvis ? eller ? för att godkänna ordet. Man kan ju ställa in hur långa orden måste vara för att hamna i listan för ord som ska föreslås och om man inte ställer in längden på något alltför kort så brukar det fungera bra. Man kan också ställa in så att man själv måste mata in ett visst antal tecken för att få ett förslag.

Fördelen som jag ser är ju att alla långa ord kommer att stavas likadant, nackdelen är ju då att om an stavade det fel första gången så blir det ju felstavat överallt sedan… Men eftersom ordet är felstavat på samma sätt genom hela dokumentet kan man enkelt åtgärda det med sök/ersätt.

Men detta kanske är lite utanför ämnet i och för sig, eftersom det inte är samma sorts autokorrigering som i mobiltelefoner, som ju inte skapar sin egen lista efter hand som man skriver, utan har en från början som man dock kan lägga till ord i manuellt i regel (vad jag sett i alla fall).

Inkanyezi
11/7/10, 1:00 PM
#6

Mobiltelefonens metod är ganska annorlunda, och den lär sig faktiskt med tiden om man använder funktionen.

När det gäller ordbehandlaren är det ju knepigare, för när den autokorrigerar, så gör den det efter att man har skrivit hela ordet, och då har man ju lämnat det och börjar med nästa. Nu misstänker jag att de inte längre har den där automagiska funktionen som rättar medan man skriver; den var verkligen ingen höjdare. Man kan ställa in autorättning av en del ord i OO, så att den ändrar "ohc" automatiskt till "och" till exempel, och det är på samma sätt som i den automatiska funktionen som retade mig i den gamla Word. Den kanske inte är påslagen från början när man installerar, för det var inte i min egen dator jag råkade ut för problemet, men jag hann svära en hel del innan jag hade skrivit färdigt. Det första sättet jag kom på att rätta var att backa och ändra, eftersom det som triggade funktionen var att man gjorde ett blanksteg eller skiljetecken efter ordet. Det gick alltså bra att rätta ett ord inne i en text bara man inte flyttade inmatningspunkten till efter sista tecknet och gjorde blanksteg.

Annons:
Effie
11/7/10, 5:11 PM
#7

Den där funktionen i Word som ändrar itll till till, och ohc till och, och fixar stor bokstav i början av mening - den tycker jag för det mesta om. När den får för sig att byta i mot I av någon helt outgrundlig anledning är jag inte lika förtjust.

Mobiltelefonen förstår jag mig inte på heller. Varje gång jag vill sms:a "ok" föreslår apparaten "öl". Vill jag skriva "när" föreslår den "oär" (influens från Norrland?). Sms är väl det sista förslaget för just den tangenkombinationen. Och försöker jag underteckna med mitt namn,så händer det att den skriver rätt - men oftast alternerar den mellan Dugel, Eugel och Etiel, var nu den fått de orden från.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

guraknugen
11/7/10, 6:59 PM
#8

#7: Nu vet jag inget om Word, men om den byter i mot I verkar det ju som att du någonstans ställt in texten till att vara på engelska.

guraknugen
11/7/10, 7:06 PM
#9

Det där med SMS är ju lite kul. Gissa ordet:
Huslä
Aspeköns

Tips: Jag brukar använda SMS som handlingslista – skriver vad jag ska ha i omvänd ordning (handlar sista sak först) och så raderar jag från slutet efter hand som jag stoppat varorna i kassen (som man ju gör när man självskannar) och när jag handlat klart är listan tom…

Använder en gammal Nokia 3510 (antikvitet?) och fick en nyare Sony Ericson-telefon av en kollega som inte behövde den och som jag nu använder som jobbtelefon, men trots att den var nyare saknade den det mesta av det jag brukar använda på min urgamla Nokia och SMS-inmatningen visade sig dessutom vara en riktig pina, särskilt om man stöter på ord som inte finns i listan. I Nokian är det relativt lätt att dela upp ord i delar om ordet inte skulle finnas med. Det går även med Ericson-telefonen ifråga, men det är mycket jobbigare…

Lill-Kisse
11/7/10, 7:13 PM
#10

#8 Det kan nog vara riktigt.

Man får dokument skrivna i Word från andra och det kan vara inställt på annat sätt än man har på sin egen dator. Det kan påverka den egna inställningen om man t ex kopierar ett stycke för att lägga in i ett annat dokument - och vips ändras de egna inställningarna om man inte ser sig för ordentligt när man sparar.

En annan trist variant uppstår när man gör radbyte där man själv vill ha det. Då förutsätter Word att man börjar en ny mening och ändrar den första bokstaven till versal. Man får ändra, backa och radera alldeles i onödan. Den automatiken har jag inte lyckats få bort.

Inkanyezi
11/7/10, 7:15 PM
#11

Gurka och äppelmos?

Det finns alltså ingen egentlig ordlista i telefonens funktion, utan den gissar ord efter hur bokstäverna brukar sättas ihop till ord i olika språk. Om man pillar på pilarna när den har gissat fel, så kan man hitta andra ord som skrivs med samma knappar, och något av orden kan det vara. Sammansatta ord är den faktiskt mindre dålig på än datorns rättstavning som har en ordlista.

Inkanyezi
11/7/10, 7:23 PM
#12

#10 Om du vill göra ett eget radbyte utan att det börjar nytt stycke, så ska du hålla ner Skift när du trycker Enter. Det gäller inte bara i Word, utan praktiskt taget överallt, också i redigeringsrutan i iFokus till exempel. Det funkar som tecknet
i html, så att det bara blir en radmatning utan att det blir nytt stycke. Det kan användas när man gör en lista också om man vill göra den lite tydligare med större mellanrum mellan listpunkterna, och i många program måste man i så fall mata in några blanksteg på tomraden. Så här:

  1. Första punkten i listan

  2. Andra punkten i listan (raden emellan har några blanksteg)

guraknugen
11/7/10, 8:05 PM
#13

#11: Jodå, det var rätt, så klart. Fast i min gamla Nokia fanns varken Gurka eller Äppelmos med, i alla fall inte Äppelmos, så det har jag lagt in själv och då kommer det som andra förslag efter just Aspeköns. Innan jag la in det var Aspeköns enda alternativet.

Har man bara lagt in de ord som saknas så fungerar det ju rätt så bra, men problemet i min gamla lur är ju att ordminnet är så otroligt begränsat att man tror att man befinner sig i 1940-talet. Har inte kollat exakt hur mycket den kommer ihåg, men det verkar inte vara mer än ett tiotal ord och då kunde det ju nästan kvitta. Man märker det på att om man lägger in ett nytt ord försvinner ett annat och man får ingen som helst varning eller meddelande om detta över huvud taget.

Annons:
Lill-Kisse
11/7/10, 8:59 PM
#14

#12 Åh fasiken! 
Nu provar jag här direkt och ser att det fungerar. Det var enkelt.

Tack Inkanyezi!

Effie
11/7/10, 9:45 PM
#15

#8 Ja, om det vore så enkelt. Det dyker bara upp ibland, och kollar jag språket så är det svenska. Och det finns inte med något i -> I i autokorrigeringens lista heller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Skogselva
11/8/10, 3:53 PM
#16

#10 Om du efter att du klistrat in texten i dokumentet trycker på den där lilla ikonen som dyker upp (inklistringsalternativ) så kan du välja att bevara endast text, då får det inklistrade samma format som resten av dokumentet.

#15 Det kan inte vara så att du avslutat meningen? alltså att du skrivit ". i" eller "? i"  eller "! i" Annars ska det absolut inte göra så när dokumentet är svenskt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

guraknugen
11/8/10, 6:07 PM
#17

Vet inte hur det fungerar i Word, men i OpenOffice.org Writer kan man ha ett språk per bokstav om man vill, så vill man vara säker på att man har samma språk i hela dokumentet så lär man verkligen markera allt innan man kollar vilket språk man valt.

Fast egentligen ska man ju använda formatmallar, och har man gjort det genomgående är det ju bara att kolla att man använt rätt styckeformatmallar och teckenformatmallar.

Effie
11/8/10, 8:45 PM
#18

Word kan väl också ha en massa olika språk i ett dokument, säkert ett per bokstav vad man nu skulle ha det till…Glad. Nu är det väl ett tag sedan jag såg det här, åtminstone i mina egna dokument, men ett tag var det riktigt irriterande. Tror det var Outlook som var det senaste programmet som betedde sig så.

Visserligen brukar mina fingrar skriva dit tecken som jag inte bett dem om, men jag skulle ha märkt om det varit punkt eller frågetecken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

guraknugen
11/9/10, 1:18 AM
#19

#18: Säkert är det så, jag har ingen aning, det går vad jag vet inte att installera Word i Linux så jag har inga möjligheter att testa heller…

Poängen med att kunna välja språk teckenvis är väl helt enkelt att man ska kunna stavningskontrollera på flera språk i samma dokument samtidigt om man exempelvis skriver på svenska och blandar in engelska termer som man inte vill ha rödmarkerade.

maxiq
11/20/10, 9:07 PM
#20

Autokorrigeringen i ordbehandling brukar jag använda för att slippa skriva långa och krångliga ord som jag använder ofta. Jag lägger in en förkortning som inte är ett eget ord och sedan skriver jag in t.ex. namn, orter, kontonummer, telefonnummer och annat.

Jag skulle kunna lägga in sf och låta programmet "rätta" det till Språk iFokus med stora bokstäver på rätt ställe och allt.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
guraknugen
11/22/10, 7:10 PM
#21

#20: Det där brukar jag göra med ett program som heter AutoKey. Funkar globalt, så jag kan använda det i samtliga program, exempelvis här. Den uppmärksamme lägger kanske märke till att jag aldrig skriver några förkortningar, men det gör jag egentligen ganska ofta, men AutoKey skriver ju ut dem åt mig, så att säga. Har förkortningar för framför allt vanliga fraser och långa ord, namn, adresser, ord jag ofta stavar fel (på grund av att jag skriver för fort ibland), som min favoritfelstavning av ”ytterligare”: Yttelrigare. Och hur lyckades jag stava det fel nu då? Jo, jag fick lura den lite… skrev med två l och stegade sedan tillbaka och tog bort det ena…

Inkanyezi
11/22/10, 9:12 PM
#22

Jo, tangentmakron för att skriva in långa saker så att man slipper upprepa dem har jag tidigare använt framför allt vid skalprogrammering i 4DOS och när jag har gjort webbsidor. Jag hade exempelvis ett på img, där jag sedan bara behövde fylla i vilken bild som skulle visas och vilken alt-text den skulle ha, och eventuellt storleken, men då var makrot imh. Med tab kunde jag göra en grundstruktur till en tabell och så vidare. Jag tyckte att det var ganska smidigt. Framför allt taggarna i html, som använder tecken som annars ligger på ett flertal tryckningar med skift och vänster lillfinger. Enklare att skriva br och slå mellanslag för att få
, och jag skrev bld för att få , eftersom det går fortare att använda de vanliga tangenterna än att jiddra med dom där vinklarna och snedstrecket.

guraknugen
11/22/10, 9:37 PM
#23

Jo, och när man försöker sig på att programmera brukade jag göra liknande saker i Emacs en gång i tiden, men nu har jag hittat en plugin till gedit som gör samma sak, fast enklare, så numera använder jag inte Emacs längre. När man skriver bash-skript är det ju lite bökigt ibland eftersom man använder AltGr en hel del, exempelvis när man använder variabler. Har därför gjort några förkortningar för dessa, så att när jag skriver var och trycker ? (TAB) så blir det ${} och markören ställer sig mellan {} och trycker jag ? igen ställer sig markören efter ${}. Ibland behöver man citat-tecken runt om och då använder jag qv (q som i quote och v som i variabel) som då omvandlas till "${}".

Också bra att göra förkortningar för kommandon man ofta använder så att man inte behöver slå upp syntaxen varje gång, exempelvis för zenity om man vill göra enkla dialogrutor snabbt och enkelt:

zenity --list \ --title="${1:Fönstertitel}" \ --window-icon="${2:Sökväg till ikon}" \ --text="${3:Text i fönstret}" \ --column="${4:Rubrik 1}" \ --column="${5:Rubrik 2}" \ --radiolist \ --separator="${6:Separator}" \ --multiple \ --editable \ --print-column=${7:Kolumn-nummer} \ --hide-column=${8:Kolumn-nummer} \ --height=${9:Antal bildpunkter} \ --width=${10:Antal bildpunkter} \ ${11:TRUE or FALSE} "${12:Text}" \ ${13:TRUE or FALSE} "${14:Text}" $0

För varje gång man trycker ? kommer markören att hoppa till nästa nummer och allra sist till $0. Siffrorna indikerar bara ordningsföljden och de kommer inte att synas. Däremot texten efter kolonet, men så fort man trycker en tangent ersätts den med det man tryckte.

Smidigt i all sin enkelhet, även om det inte är på samma nivå som i en komplett utvecklingsmiljö.

guraknugen
11/22/10, 9:39 PM
#24

#23: Hm… ännu en grej att störa sig på: Indragen (gjorda med \x09, det vill säga ?) försvann i det sista exemplet…

maxiq
11/22/10, 10:00 PM
#25

#23: Kan du ta det där på svenska också guraknugen? Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

guraknugen
11/23/10, 11:53 PM
#26

#25: Vilket av det? Hm… menar du \x09? Det är teckenkoden för TAB (09 hexadecimalt, vilket också är 9 decimalt, i och för sig). Och ? är ju också en TAB-symbol medan ? är åt andra hållet. På själva tangenten, i alla fall på mitt tangentbord, ser man emellertid symbolen ?. i #23 hade jag gjort indrag med en TAB, men dessa försvann när jag klistrat in exempeltexten i mitt inlägg efter att jag skickat. Märkligt.

Och om det var själva exemplet du menade så kunde det i princip stått vad som helst, jag ville bara visa att man kan rationalisera en hel del: Några få tangentnedtryckningar kan ge en massa text och man undviker dessutom risken att glömma något viktigt tecken någonstans så att man får oförklarliga felmeddelanden när man kör sitt skript eller program.

maxiq
11/24/10, 12:06 AM
#27

Jag menade hela inlägget men med ett Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Upp till toppen
Annons: