Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5251 ggr
[Linsenhejhej]
2010-11-10 19:09

"They" när man inte vet kön

Jag läste på en engelsk sida att man använder they när man inte vet könet på den man pratar om.
Stämmer det alltid eller finns det undantag?

Annons:
raphanus
2010-11-10 22:00
#1

Det man bör tänka på är att inte alla gillar detta bruk av "they", även om det är vida spritt. I vissa fall är det mer tillrådligt att använda "they" som könsneutralt substantiv än "he/she". Situationen får avgöra. Jämför till exempel

Everybody should be treated equally independent of his sex

med

Everybody should be treated equally independent of their sex.

I det första fallet är valet av "his" rent löjeväckande. I alternativ två är det också tänkbart att skriva dubbelalternativet "her/his" i stället för "they".

Ephraim
2010-11-10 22:23
#2

Ja, det är ganska vanligt. Det kan användas på alla ställen där du hade använt ett singularpronomen (he, she, it) och andra former av "they" kan också användas (them, their, theirs och themself - snarare än themselves). Bruket att använda "they" i singularis är emellertid omstritt. I talspråk tror jag att det är väldigt vanligt och det är nog inte ovanligt i mindre formella texter heller. Men det bör kanske undvikas i mer formella sammanhang eftersom det finns preskriptivister (språkpoliser) som bestämt hävdar att detta är fel. Ett alternativ är förstås att använda "he or she", "he/she" eller "s/he" men det kan hända att klumpigheten i dessa uttryck stör minst lika många läsare.

Vi talar alltså om att använda "they" i singularis, i pluralis går det förstås alltid bra.

Ephraim
2010-11-10 22:56
#3

# 1 Exemplet "Everybody should be treated equally independent of their sex" undrar jag om inte det är ett fall där det är ganska okontroversiellt. Även om "everybody" grammatiskt är singularis är meningen semantiskt snarare obestämd till numerus. I sådana fall är det nog ganska accepterat att använda "they".

Mer kontroversiellt är exempel som uppenbart är singularis men obestämt till genus:

"When a person leaves the house, they should lock the door."

Ett annat, något annorlunda, exempel är nedanstående där det finns ett annat pronomen att välja (one's):

"One should wash their hands often".

Upp till toppen
Annons: