Annons:
Etikettgrammatik
Läst 58581 ggr
Belindaa
11/16/10, 8:06 PM

Have/has?

Hejsan!
Nu är det så att jag har drabbats av hjärnsläpp eller något. Men när man använder have och has, ska ju he-she-it ha has och resten have. "The Richardsons" (en familj), har dom have moved eller has moved?
Dom är ju flera men samtidigt en familj..

Annons:
AnneN
11/16/10, 8:13 PM
#1

I have

You have

He/she/it has

They have

Så fick jag lära mig i skolan iallafall och the Richardsons är alltså samma som they, så då blir det, The Richardsons have moved.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Belindaa
11/16/10, 8:18 PM
#2

Jo det fick jag ju också lära mig. Men till exempel en boll hör ju till It-klassen, a ball. A family går ju också, det är ju lixom inte flera familjer men flera medlemmar…det är där kruxet är!

AnneN
11/16/10, 8:24 PM
#3

#2 Ja hade det varit forulerat på ett annat sätt så hade has varit det rätta ordet, tex "the Richardsonfamily has moved" för då är det en familj, men då det står " The Richardsons" så blir det plural, alltså familjemedlemarna, medan "the Richardsonfamily" är en familj = singular.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ephraim
11/16/10, 9:29 PM
#4

"The Richardsons have moved" bör det definitivt heta. Det är pluralis till formen även om det råkar vara så att det är en familj.

"The Richardson family" är dock svårare. Till formen är det singularis och det borde kanske heta "has moved", men det är ett kollektivt substantiv så det refererar till en grupp individer. Det finns en viss skillnad mellan amerikansk och brittisk engelska i hur kollektiva substantiv behandlas. I amerikansk engelska används i princip alltid singularformen av verb ("The Richardson family has moved" således). I brittisk engelska finns en viss variation. Singularformen ("has") kan användas om fokus är på gruppen som helhet, medan pluralformen ("have") kan användas om fokus är på gruppen som enskilda individer.

Upp till toppen
Annons: