Annons:
Etikettgrammatik
Läst 9666 ggr
[YlvaP]
2011-01-23 17:03

Varför har människor svårt att skriva för?

Jag blir så irriterad på folk som inte kan skriva. Alla skyller på dyslexi men så många kan inte ha det. Okej om man råkar slinta på tangenterna nångång men inte hela texter. Får man inte lära sig att skriva i skolan numera? Och alla dessa förkortningar som alla har och som ingen fattar. Eller jag fattar inte alla.

Väll
Sträck
Irreterad
Chek
D
E

Det är några ord och förkortningar jag kommer på just nu men ni kan säkert lägga till några till. Är på ett annat forum också och det är hemskt att läsa detta. Håller ni inte med? Klarar inte av såna inlägg och trådar utan jag klickar ner dom direkt. Dom tar jag aldrig seriöst.

Annons:
DesK
2011-01-23 21:18
#1

Varför det är så här vet jag inte, men jag förstår vad du menar och delar till viss del din uppfattning. Möjligen tycker jag att så länge det inte är förkortningar utan rent utskrivet talspråk så går det bra att förstå vad som menas. I din lista ovan är väl "irreterad" en ren felskrivning, somliga kanske går att förstå i sitt sammanhang, men övriga är mer tvetydiga. Sedan finns det en annan typ av felskrivning och det är alla dessa människor som skriver en massa upprepade tecken och /eller "kolon-bindestreck-slut-parentes" istället för att använda de fördefinierade smilisarna ovanför skrivfältet, där samma sak läses som "glad".

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-01-23 21:31
#2

Sträck tänkte jag på ett streck när jag skrev det och inser att det finns ett sträck också.

Jag vet en här på iFokus som skriver hemskt och jag klarar inte av hennes sätt att skriva så jag hoppar över hennes trådar men ibland så ser jag inte vem det är som skriver och blir så arg på mig själv när jag inser att det är den personen som skrivit texten.

raphanus
2011-01-25 00:44
#3

Behovet av att dela med sig av sina tankar är hos en del kanske större än orken/kunskapen att hålla reda på vad som är grammatiskt/ortografiskt korrekt. Internet skapar oändliga möjligheter till kommunikation, men gör inte nödvändigtvis alla som vill kommunicera bättre på att stava.

Det finns förstås ett knep för att få sina inlägg att se bättre ut, och det är att läsa igenom dem eller be någon annan göra det innan man postar dem.

Det finns också en viktig poäng med att stava rätt. Om man vinnlägger sig om att stava som normen föreskriver, blir det lättare för sökmotorer att hitta ens inlägg. Om man skriver "schorta" i sitt inlägg, kommer det inte upp för den som letar efter "skjorta".

[YlvaP]
2011-01-25 11:12
#4

Ja det är sant. Men varför kan man inte stava ordentligt för när man ändå håller på och skriver? Det tar ju inte längre tid tycker jag.

När man sedan skriver det rätta ordet utan att påpeka så ändrar dem inte sig utan fortsätter att skriva fel. Många andra skriver det rätta ordet/orden men personen fortsätter att skriva lika illa. Får man ingen tankeställare när flera skriver samma sak och inte som en själv? Nej jag förstår inte detta.

Inkanyezi
2011-01-25 12:13
#5

#4

"När man sedan skriver det rätta ordet utan att påpeka så ändrar dem inte sig utan fortsätter att skriva fel."

Jag slår gärna ett slag för att skriva "dom" när man inte vet om det ska vara "de" eller "dem" i skrift. Det är ju väldigt mycket enklare än att försöka förklara det som egentligen är ganska svårt att förstå, att man ska skriva ord som ingen någonsin säger.

Det är inte så lätt, och många har svårt med betydligt fler ord, liksom med Grammatiken. Ibland blir det som folk skriver svårt att tolka, utöver att kanske någon irriterar sig på de många felen. Jag störs i läsrytmen när det är fel syntax eller fel form har använts, exempelvis objektsform i stället för subjektsform. Men när det inte stör förståelsen är det mest ett irritationsmoment. Mycket värre är det när man överhuvudtaget inte fattar vad skribenten menar.

Rubriken i den här tråden tycker jag är ett bra exempel på talspråk, där det sista "för" har slunkit in på samma sätt som när man talar. Men "dem" i den citerade frasen hör inte dit. Varför försöker folk skriva på "finare" sätt, så att det blir pannkaka av det?

[YlvaP]
2011-01-25 12:20
#6

Ja jag vet inte. Jag trodde det skulle se bättre ut fast jag skriver dom hellre än dem. Tycker det ser så fånigt ut att skriva dem. Det har varit mycket skriverier om det i ett annat forum.

Hur skall rubriken annars vara? Ja det är säkert talspråk och säkert inget jag tänkte på heller. Var lite sånt här på Åland. Tungan ute

Annons:
DesK
2011-01-25 12:25
#7

En sak till som är viktig att komma ihåg är att det finns många människor med olika läs- och skrivsvårigheter och dessa kan oftast inte hjälpa att de skriver fel. Oftast ser man när det är en sådan människa som skriver och då gäller det att visa hänsyn, på mina egna sajter justerar jag då och då sådana inlägg, men jag påtalar det aldrig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2011-01-25 12:26
#8

Rubriken är okej, det är talspråk. När man skriver kanske man inte skriver det sista "för", som är överflödigt. Och naturligtvis skulle det ha varit "de" i stället för "dem" i den citerade frasen, men det har vi varit över flera gånger förr, och jag vet att det finns många som inte grejar skillnaden. Jag tycker att det är bättre att i så fall konsekvent skriva "dom", precis som man säger.

[YlvaP]
2011-01-25 12:31
#9

#7 Jo det har jag förståelse för men då är det bra många som har det för var och varannan tråd (inte här) så är det fel nånstans.majoriteten borde ju kunna skriva korrekt svenska och inte tvärtom.

DesK
2011-01-25 12:35
#10

Jag instämmer med #8 angående de, dem och dom. Vid ett tillfälle skrev jag ett vänligt menat pm till en person om personens konsekvent felaktiga användande av ordet dem och fick då ett mycket otrevligt och argt svar att personen minsann visste precis hur ordet dem används. Vad jag har sett hittills fortsätter den personen att skriva ordet dem felaktigt, det enda man kan säga om det är väl att personen är i alla fall konsekvent.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2011-01-25 12:36
#11

#9 Ja det har du säkert rätt i Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
2011-01-25 12:46
#12

#4 - En del kanske tycker rakt av att språket är vars och ens ensak, och att ingen har rätt att lägga sig i hur var och en hanterar det. När man skriver för andras ögon bör man hellre tänka att språket är alla andras.

Inkanyezi
2011-01-25 12:47
#13

Och jag brukar sällan påpeka det, men här tycker jag att det höll sig till ämnet, och jag menar det inte som spydig kritik, utan mer för att visa på att det inte är så lätt att ständigt göra rätt. Vi gör alla småfel, och en del av oss gör oftare större fel än andra. Det viktiga är ju att budskapet når fram, att folk fattar vad man menar när man skriver. Det är ganska få trådar där budskapet kommer i skymundan bakom obegriplig skrift. Jag kan bara påminna mig en sådan tråd under de senaste åren i de forum som jag besöker, och trådskaparen blev mycket upprörd över missuppfattningarna som uppstod om hennes avsikter.

Det var också ganska klart att personen som skrev så illa. att andra uppfattade det som något annat än vad hon menade, också hade svårt att tolka det som andra skrev, och att hon mer lutade åt att tolka in illvilja än missuppfattning,

Så det är inte så lätt med det skrivna ordet. Det har inga tonfall, och man ser inte heller ansiktsuttrycket. Det som en ser som humoristisk ironi, kan en annan uppfatta som elak satir. Och i extrema fall kan fel ordval ändra innehållet i det som man skriver, så att det blir något annat än man tänkte. Och till sist så tolkas det ju hos den som läser, och då kan det vridas snett genom att den som har oklara språkbegrepp inte heller säkert kan tyda det som andra skriver.

Annons:
raphanus
2011-01-25 12:52
#14

#9 - Jag gick i grundskola mellan 1984 och 1993. Jag kan förstå, med den erfarenhet av elevperspektiv jag har, varför många inte kan stava idag. I alla fall på min skola var det aldrig någon som talade om dyslexi. Det verkade vara ett helt okänt begrepp. Den som hade läs- och skrivsvårigheter blev i stället ofta föremål för spe och gäck från lärarens sida och utmålad som någon man bara kunde göra sig lustig över ohejdat. Det är klart att de som har problem på riktigt inte blir uppmuntrade av sådan pedagogik, och de som inte har problem, ruttnar ändå ganska snart på lärarens dåliga attityd.

[YlvaP]
2011-01-25 12:57
#15

Precis. Det är upp till var och en att tolka det den andra personen har skrivit.

#12 Jag skrev denna tråd så bra som möjligt för andras ögon men det är ju svårt det med för som #13 säger så har alla några småfel här och där.

Visst kan alla göra småfel när man skriver och det är helt förståerligt (stavning) men enkla ord som blir helt fel blir ju bara så irriterande när det dyker om titt som tätt.

malinmagnusson
2011-01-25 14:44
#16

#15 vadå "dyker om titt som tätt"? heter det inte "dyker upp titt som tätt"

[YlvaP]
2011-01-25 14:59
#17

Som sagt alla kan ha småfel ibland. Satt och pratade med min man just då så det blev ett litet fel. Jag vet att det heter upp. Det är inte såna fel jag retar mig på utan stavfel som är enkla men ändå lyckats få till det fel.

[YlvaP]
2011-01-25 15:00
#18

Sen kan jag väl påpeka det du skrivit. Det heter inte vadå och meningar startas med stor bokstav.

malinmagnusson
2011-01-25 15:13
#19

#18. Där har du fel. "Vadå" finns i svenska akademiens ordlista.

raphanus
2011-01-25 15:27
#20

Det här ser ut att kunna bli en lång tråd! Flört

Annons:
[YlvaP]
2011-01-25 15:35
#21

Ja ni kan ju fortsätta jag tappade intresset.

guraknugen
2011-01-26 19:20
#22

Finns massor att anmärka på språkligt bland det som skrivits på iFokus. ”Fören” istället för ”förrän” är ju också ett sådant där exempel där man undrar om vederbörande sov sig igenom hela lågstadiet. Jag blir faktiskt förbannad när jag ser sådant, men försöker att tygla mig och inte anmärka på precis allt jag ser. Dock kan jag inte låta bli ibland, och det är väl förmodligen så att alla små irritationer byggs upp till ren ilska så småningom och till sist måste jag bara skriva, oavsett om det hör till ämnet eller inte.

Det som stör mig mest är när folk inte ”orkar” bemöda sig med att ens försöka skriva ordentligt, utan förutsätter att folk inte har roligare saker för sig än att försöka översätta deras fåntratterier till begripliga ord och meningar, folk som skriver hela stycken utan vare sig skiljetecken eller inledande versaler, så att man tvingas läsa dyngan flera gånger för att fatta var meningar börjar respektive slutar.

Nu skrev jag faktiskt själv ett helt stycke som enda lång mening, men det finns i alla fall några strategiskt utplacerade kommatecken, vilket gör det lite tydligare. Man måste inte skriva perfekt, men jag tycker i alla fall att man är nonchalant mot sina läsare om man inte åtminstone försöker.

Och alla dessa särskrivningar…

Skrikandes

[YlvaP]
2011-01-26 19:27
#23

Tack gurakungen, precis så känner jag med. Det var det jag försökte komma till.

malinmagnusson
2011-01-27 11:12
#24

#23 Han kallar sig guraknugen, inte gurakungen som du skrev.

[YlvaP]
2011-01-27 13:42
#25

Ditt liv går verkligen ut på att gnälla på mig verkar det som.

guraknugen
2011-01-27 22:45
#26

#24: Jag brukade alltid påpeka det själv tidigare, men har gett upp hoppet där… Det där visas ju lite olika i olika webbläsare och med olika teckensnitt och så vidare, så det är nog lätt hänt att det blir fel. Jag kanske borde ha en signatur så att mitt ”namn” framgår i texten också, så kanske risken minskar att det händer igen…

Vänliga hälsningar

Guraknugen

svenake
2011-01-31 01:36
#27

På min datorskärm ser det ut som "guraknuger"  - alltså sista delen av sista n syns inte.    Men när du undertecknar   #26    ser jag n !!  Glad

Annons:
guraknugen
2011-01-31 20:23
#28

Jo, det blir ju så när en del av ett ”n” försvinner, ganska likt ett ”r”, alltså. Om du håller muspekaren över namnet ser du också hela namnet.

nagithas
2011-02-02 09:25
#29

Med tanke på att kungen skrev fel och att folk i allmänhet är duktiga på att stava rätt eller lägga bokstäverna rätt oavsett i vilken ordning de kommer. Som tex.

Mänisnakshjnräan
kan lsäa oedrn i vlkien odnring som hlset, det edna vkitgia är att den
fsötra och stsia btkosaevn stetir på rtät palts. Rsteen kan vraahlulerom
bluler och du kan ädnå lsäa det uatn ngåra porlbem. Hägtfit …va?

Så det är inte konstigt att man ändrar knugen till kungen.

Inkanyezi
2011-02-02 09:51
#30

Nåja, det sänker nog läshastigheten en del, men det underlättar om man tar av sig läsglasögonen. Men det är onekligen intressant att det faktiskt går att läsa alltihop relativt obehindrat torts att bästkorvena är baldnade i nsätan alla ord. Men helt korrekt är det inte, vilket min blandning i "bokstäverna" i förra satsen visar. Om resultatet blir något som kan tolkas som ett ord så som det är skrivet, blir det lite värre, och det är vad som ofta händer när hjärnan spelar oss ett spratt, så att vi till exempel skriver fel ord bara för att det börjar likadant och fingrarna springer iväg utan koppling till tanken.

guraknugen
2011-02-02 20:50
#31

#29: Fast här var ju poängen att sista bokstaven ”n” ser ut som ett ”r” i vissa webbläsare, i och med att en liten bit saknas…

[DaBiork]
2011-02-27 20:17
#32

Själv tycker jag att rättstavning blir svårare med åren. Ibland kan man bli att fundera på hur ett ord stavas och då vet man helt enkelt inte. Jag brukar ta mig ur eländet genom att blunda och låta fingrarna spela fritt över tangentbordet. Ofta blir det rätt, men vet jag egentligen? Så var det aldrig när man var yngre. Då visste man! (trodde man åtminstone)

Det blir ju inte lättare av att man ibland kommunicerar på andra språk, i mitt fall engelska och ibland finska som bägge har en stavning som är mycket olik svenskan och ännu mer olika varandra.

TjockaBerta
2011-02-27 20:28
#33

# 32

Jag börjar också tappa greppet om stavning och grammatik för att jag hör och läser så många fel hela tiden i press och TV.

Även morgontidningen har så många fel nuförtiden så man blir mörkrädd. Det borde ingå rättstavning i journalistutbildningen och lite grammatikundervisning.

>>>Malum domesticum<<<

[DaBiork]
2011-02-27 20:37
#34

#33 Morgontidningen! Akta så jag inte kommer igång på riktigt! Det borde vara skottpeng på redaktionschefer och tidningshusens aktieägare som sparkat alla korrekturläsare!

Och nu har dom börjat förlita sig på Google Translate också har jag märkt.SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Annons:
Inkanyezi
2011-02-27 20:37
#35

Jag tror inte att skrivförmågan är sämre än förr när det gäller tidningarna. Det skulle gå väldigt fort förr också, och det blev många missar. Däremot slapp man ju på den tiden de konstiga fel som stavningskontrollen kan föra in.

Men när det gäller webben är det väldigt mycket fler människor som faktiskt skriver, och många har ju inte särskilt bra grepp om vare sig stavning eller grammatik, och i en hel del fall används också helt fel ord, för att någon vill använda ett lite "finare" ord än det vanliga. De vanliga felen på de och dem är ju en av avarterna, men det finns fler. Men det är inte något som har kommit på senare tid, det är helt enkelt att de som skriver så verkligen skriver, medan man sällan kunde ta del av lika mycket skriven text förr som nu när nästan alla har en dator och kan komma till ett sånt här forum.

Jag har just skrivit av några av mina gamla brev från mitten av sjuttiotalet, för att ha dem i digital form. Jag hade dem på negativ eftersom jag hade fotograferat av dem, och de är skrivna på maskin. Det som slår mig när jag läser dem är att jag uppfattar språkbruket som mer ålderdomligt idag, men ändå är jag säker på att mitt skriftspråk avviker ännu, just genom att kanske verka lite mer ålderdomligt. Men jag känner mig inte mindre säker på vare sig stavning eller grammatik nu. Jag bara märker att min stil har ändrats vad gäller ordval och uttryckssätt.

KarinJ46
2011-02-27 21:54
#36

#35 Men Inka…..heter det inte "väldigt många fler människor"? Flört 

"Kastar ett par stenar här i mitt lilla glashus" Tyst 

Jag kommer att följa diskussionerna på detta forum med stort intresse, tack för att jag blev upplyst om detta ställe tidigare idag på KiF!

[DaBiork]
2011-02-27 22:15
#37

#35 "Jag tror inte att skrivförmågan är sämre än förr när det gäller tidningarna.Det skulle gå väldigt fort förr också"

Det är sant. Men granskningen gick igenom fler steg, först korrekturläsaren och sedan också sättaren som ju länge verkligen radade bokstäver och kunde rätta stavfel som korrekturen missat. Idag finns inga korrekturläsare längre och de som sätter (läs placerar in texten i rätt ruta genom att peka och klicka) ser inte texten bokstav för bokstav som sättaren gjorde förr.

Man är ju tvungen att acceptera faktum här naturligtvis, en tidning som idag producerades enligt 60-talets trycktekniska förutsättningar skulle inte jag ha råd att köpa så jag förstår ju problematiken. Men det gör inte mindre ont för det när man ibland läser goja i tidningen.

Nu måste jag också ge en eloge till vår egen dagstidning utan att nämna den vid namn, men jag tycker de gör ett fantastiskt jobb utifrån förutsättningarna, det är faktiskt ganska sällan jag irriterar mig på stav- eller syftningsfel i den.

Inkanyezi
2011-02-27 22:38
#38

#36 Nej, när jag smakar på det så upptäcker jag att jag har använt onödigt många ord, men jag skulle nog säga "väldigt mycket fler människor" eller "mycket fler människor". Däremot kan man nog ostraffat ta bort "människor" ur frasen och säga "väldigt många fler" eller bara "många fler". Men det är nog mer en stilistisk än en grammatisk fråga, och jag har ju inte någonsin lärt mig några bestämda regler för det här, jag bara skriver rätt av och fingrarna springer iväg över tangenterna. Ibland går jag tillbaka och rättar, och även då kan det bli missar för att jag inte korrekturläser ordentligt. Ibland skriver jag helt galet, det har hänt även här. Det får man tåla.

Så för det mesta skriver jag som jag tänker, och i viss mån som jag talar, även om det senare inte gäller de och dem, för jag har nog aldrig använt dem i tal. Men det finns definitivt fler punkter där min skrift avviker från hur jag talar.

KarinJ46
2011-02-27 22:41
#39

#38 Jag hoppas att du förstår att jag bara retades! Och i och med att jag skrev något i denna tråd så får jag det stora nöjet att se när den uppdateras Glad

guraknugen
2011-02-27 23:01
#40

Hm… smakar och smakar, det heter ”väldigt många fler” och ”väldigt mycket mer”, det är väl inget man bara kan ”smaka bort”? Känns så självklart att jag inte ens kommer på tanken att slå upp det, men om någon annan orkar, så…

Upp till toppen
Annons: