Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 10426 ggr
Inkanyezi
1/30/11, 10:24 PM

Bakrund?

Ja det handlar ju vanligen inte om äppelstjärt kontra päronstjärt, utan snarare det som syns bakom huvudmotivet när man gör en bild. Det händer gång på gång att deltagare på fotoforumet skriver "bakrund" i stället för bakgrund. Ett plus i kanten kanske för att det inte är särskrivet; jag minns hur ett barn jag kände skrev "hallstuk" för halsduk och inte kunde förstå att det var ett sammansatt ord av hals och duk.

Och det faller sig kanske naturligt med bakrund, eftersom det ofta uttalas på precis samma sätt som bakgrund, eller att det i alla fall är ganska svårt att höra g när ordet uttalas.

Annons:
Ephraim
1/31/11, 12:35 AM
#1

Progressiv fonationsassimilation.

raphanus
1/31/11, 8:12 AM
#2

Fenomenet är vanligt i ovårdat uttal i svenskan när två klusiler hamnar bredvid varann. (Klusilerna i svenskan är b, d, g, k, p och t.) Den första klusilen blir stum, men färgar i gengäld av sig på den som är kvar. Om den klusil som faller bort är tonande, blir den som är kvar tonande, men om den som faller bort är tonlös, blir den som är kvar tonlös.

Som exempel kan ges, som sagt bakrund, men även fopoll, upud, apur och skiko. [Fotboll, utbud, apbur och skitgod.]

Bergspuman
1/31/11, 9:44 PM
#3

Pangkaka. Pambiff.

Inkanyezi
1/31/11, 10:45 PM
#4

Kan vara svårt att höra skillnad på inbillning och imbildning.

Lill-Kisse
2/1/11, 11:18 PM
#5

#4 På sätt och vis har du väl själv hittat den troligaste orsaken till den felaktiga stavningen. Folk tänker inte på vad ord faktiskt betyder och att de ibland kan härledas av två ord som man satt ihop. Därför blir både uttal och stavning fel.

guraknugen
2/3/11, 7:12 PM
#6

Ibland lägger folk till konsonanter också, som man kanske kan inbilla sig att man hör när ordet pratas, exempelvis åtminstone ? åtminstonde.

Annons:
svenake
2/8/11, 1:58 AM
#7

Lokalt här finns  "utanföre"   och "ändån"  och  "iheller"

Dessa hör jag minst en gång i veckan.  Jag njuter av dialekter.

Lill-Kisse
2/9/11, 2:00 AM
#8

#7 Är det "hittepåord". Vad betyder de orden? Var pratar man så?

TjockaBerta
2/12/11, 10:27 PM
#9

Fortogen - då går det nog undan!

>>>Malum domesticum<<<

svenake
2/13/11, 1:44 AM
#10

Utanföre =  utanför

ändån =ändå

iheller =heller

Landsbygden sydligaste skåne!   Det finns andra  uttryck.  När jag flyttade till skåne så hörde jag frasen  "det söker mej"   -  och det tog ett slag innan jag förstod vad det betydde.

Gissningar-  någonGlad

guraknugen
2/13/11, 12:56 PM
#11

Ingen aning. Det slår mig? Jag funderar på? Jag antar att?

raphanus
2/13/11, 1:08 PM
#12

#10 - Så sa mammas och pappas grannfru, fru Lundman, på 1970-talets början. Men detta var i Jämtland. "Värmen söker mig", sa hon när det var varmt.

svenake
2/13/11, 10:41 PM
#13

OK -  tycks vara känt utanför skåne, fast jag aldrig hört det innan jag flyttade hit.

Nästa:

"innebrännare"    (och det är inte gryningspyromanen i Ystad)

Annons:
Inkanyezi
2/13/11, 11:36 PM
#14

Men han kanske har innebrännare?

En finne som ligger nere under huden och irriterar och aldrig kommer ut.

Efter att jag gick över till LCHF har jag inte haft vare sig finnar eller innebrännare.

svenake
2/15/11, 3:48 AM
#15

# 14   Rätt.  Är det ett vanligt uttryck på andra håll i Sverige?

Är dessa ord också kända:

Tönn

Töffe

Fubbik

Inkanyezi
2/15/11, 9:53 AM
#16

Nej, det var längesen jag hörde det, och jag har bara hört det från skåningar.

Av de andra tre orden har jag bara hört fubbik, och det användes om ett original som ansågs lite knäpp.

[DaBiork]
2/27/11, 3:41 PM
#17

#4 Jag brukar torka imsidan på bilrutan

KarinJ46
2/27/11, 5:19 PM
#18

Hur många andra har i likhet med mig sjungit psalmen "Trygga Räkan" i söndagsskolan?

[DaBiork]
2/27/11, 5:30 PM
#19

Jag. Och Gudsomhaver förstod jag inte heller. Haverkex åt jag däremot.

raphanus
2/28/11, 9:08 AM
#20

#18 - Min favoritpsalm är ändå "Det är saligt att samla citron".

Annons:
maxiq
3/1/11, 1:31 AM
#21

Jag gillade den där barnvisan om de som åt kläder…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[DaBiork]
3/1/11, 7:13 AM
#22

Lille lille bror som var så duktig och åt sina två par strumpor? Och far, som satte i sig en hel helgdagsrock?

maxiq
3/1/11, 10:45 AM
#23

Ja precis! Glöm inte mamman som knaprade på sin söndagskjol. Den räckte nog hela veckan…

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[DaBiork]
3/1/11, 5:04 PM
#24

Skrattande

guraknugen
3/1/11, 6:49 PM
#25

#23: Fast man kan ju fundera på om man ska ställa sig frågan om vem som åt vad eller vad som åt vem…

En helgdagsrock åt far; stackars far.

[DaBiork]
3/1/11, 8:58 PM
#26

Åh, kan det vara därför jag länge hade en viss ångest för stora herrockar?TystTungan ute

DesK
3/2/11, 9:37 AM
#27

Någon som är bakrund är väl rund om baken Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: