Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 11473 ggr
DesK
2/27/11, 5:43 PM

Text på gammalt armband?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på ett gammalt armband som jag har ärvt efter min mormor. Är det någon här som vet vad det är för språk?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2/27/11, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2/27/11, 7:47 PM
#2

KAn inte svaret, men fint vad det i alla fall!

KarinJ46
2/27/11, 9:42 PM
#3

Hej DesK, liten fråga bara, var kommer din mormor ifrån? Vet du med dig att ni har utländskt påbrå? I vilket fall som helst är armbandet mycket vackert!

DesK
2/27/11, 9:47 PM
#4

Min mormor var svenska, men hon och min morfar reste en hel del Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

KarinJ46
2/27/11, 10:07 PM
#5

#4 Jaha, det gav ju inte så många fler ledtrådar. Kan bara hålla med Hera om att det är väldigt vackert!

raphanus
2/28/11, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är arabisk skrift i alla fall. Ordet längst till vänster i bild #1 är, om jag inte misstar mig helt, namnet Allah. Jämför med bilden här:

Annons:
DesK
2/28/11, 2:06 PM
#7

#6 Tack ja det var vad jag misstänkte, men det skulle vara kul att få reda på vad hela texten betyder, den återkommer 4 gånger runt armbandet. Sannolikt är det väl någon vers ur koranen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
3/1/11, 5:30 PM
#8

Jag hörde att koranen ska komma ut i pocket under konceptet En bok för Allah

Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
3/1/11, 5:42 PM
#9

#8 - Och med nanoteknik kan man säkert få in alla suror på en yta som motsvarar armbandets i fråga.

raphanus
3/2/11, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En libanesisk kvinna, som jag gick gymnasiet med, svarar:

"Det finns ingen gud utom Gud (=Allah) och Muhammed är hans sändebud"

[La ?ilaha ?illallah, Mu?ammad rasulu-llah]

Detta är muslimernas trosbekännelse, och i icke-kalligrafisk tryckstil ser den ut som på bilden i detta inlägg. Jag är ingen expert på arabisk kalligrafi, men jag gissar att den senare hälften "…och Muhammed är hans sändebud" antingen är utelämnad eller synnerligen snitsigt förkortad på DesKs armband. Bilden i detta inlägg återger i alla fall bara den första hälften.

DesK
3/2/11, 9:34 AM
#11

#8 Skrattande #9 Skrattande

Eftersom du tidigare gav ordet Allah anade jag att det nog är den muslimska trosbekännelsen. Denna bedes ju av många muslimer på samma sätt som kristna ber fader vår (Pater Noster). Antagligen är det snitsigt förkortat, vi ska inte glömma bort att arabvärlden tidigare i många hundra år låg långt före den kristna välrden bland annat inom konst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
3/2/11, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 - En variant av den muslimska trosbekännelsen i kalligrafisk form finns också på Saudiarabiens flagga.

Den väl utvecklade kalligrafikonsten hos dem som skriver med arabisk skrift hänger samman med det avbildningsförbud som Islam föreskriver. Detta avbildningsförbud iakttogs ursprungligen även av kristna, men det försvann i och med Luthers katekes. I 2. Mos. 20:4 i Bibeln står det, som en del av Guds tio budord:

"Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden."

Den väl utvecklade kalligrafin är ett sätt att kringgå detta avbildningsförbud, som synes av bildexemplet här. Fågeln är helt uppbyggd av ord.

Medlem
3/18/11, 6:23 PM
#13

Hej

Nej det är inte trobekännelsen som står på armbandet. TS, kan du ta fler bilder på armbandet så kan jah läsa det?

Annons:
DesK
3/18/11, 6:39 PM
#14

#13 Ja det kan jag göra, men det är alltså samma sak som uppreopas 4 gånger runt om armbandet. Vad vill du att jag särskilt ska fokusera på?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Medlem
3/19/11, 9:36 AM
#15

#14 Man läser arabisk text från höger till vänster till skilnad från tex  svenska, så om du tar bilder från det hållet, dvs från höger där texten börjar och slutar där texten slutar kan jag då kunna läsa versen eller filma det. Armbandet är vackert tycker jag speciellt när det är dkriven på en gammal skrift. Hur gammalt är armbandet?

DesK
4/12/11, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag vet inte hur gammalt armbandet är men jag har ärvt det efter min mormor som var född på 1800-talet. Här är nu 4 bilder.

Bild1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
4/12/11, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bild2

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
4/12/11, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bild3

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
4/12/11, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bild4

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Medlem
4/12/11, 9:40 AM
#20

Hej Désirée

I texten stå det "La ilaha ila Allah wala ghaliba illa Allah" vilket betyder "Det finns ingen Gud utom Gud (Allah) och det finns ingen vinnare/dominerande/triumfirande utom Gud (Allah)"

Annons:
DesK
4/12/11, 9:46 AM
#21

Medlem tack! Då var vi inne på rätt spår i alla fall Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
4/12/11, 10:32 AM
#22

Tack för det klargörandet, Medlem!

Medlem
4/12/11, 1:55 PM
#23

Varsågod! Om det finns annat på arabiska som ni vill veta får ni gärna fråga mig :-)

Upp till toppen
Annons: