Annons:
Etikettövrigt
Läst 275 ggr
Sabah
2022-02-15 09:47

Snålkuk vann!

Ajajaj, vad tänkte du nu! 😄

Det är inte så att Sabah har blivit ful i mun, jag vill bara deklarera att språktidningen.se har utsett platsen med det roligaste namnet! 😃 Namnet som har ett nordsamiskt ursprung uttalas på ett helt annat sätt än vi gör på svenska och det betyder karg brant. 🗻

Morgongåva röstades fram som Sveriges vackraste ortsnamn.

Vilka fler platser ligger på topplistorna i respektive kategori?


💖🧡💛💚💙💜

I maj 1334 skrev Benedicta Håkansdotter sitt testamente. Hon dikterade att en silvermark skulle gå till varje domkyrka i riket. Alla kloster skulle få en…
  • Redigerat 2022-03-12 09:19 av raphanus
  • Redigerat 2022-02-15 10:10 av Sabah
Annons:
DesK
2022-02-15 10:03
#1

Mycket roligt och intressant 😊👍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maleficum
2022-02-15 10:59
#2

Jag gillar Kråkeröd och Smärgels Kurva.

Till de roligare finns ju Arslätt och Vänd Igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
2022-02-15 21:51
#3

Roliga namn allihop! 😁

Moon AppleGrey
2022-02-15 21:55
#4

Rätta mig om jag har fel, men finns det inte en ort som heter Trosa? 🙃


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Maleficum
2022-02-15 22:02
#5

#4: Japp! Finns ett skämt om det också jag fick höra ofta som liten (och bosatt i Stockholm)

"Vad ligger mellan Fittja och Trosa… Handen" Även om det väl inte riktigt ligger exakt efter varandra på kartan så ligger ändå Fittja längst norröver och Trosa längst söder över av de tre platserna.

Finns verkligen mycket intressanta platsnamn där ute! Var en av mina favoritkurser när jag läste arkeologi när vi fick lära oss olika platsnamns betydelser! Tyvärr minns jag mindre ifrån det än vad jag hade önskat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Moon AppleGrey
2022-02-15 22:05
#6

#5: ja, det gör det.
En del ortsnamn är ju så pass unika att man skulle kunna tro att de är fiktiva. 😂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
Maleficum
2022-02-15 22:14
#7

#6: Eller hur!

En annan av mina favoriter är Kråkeröd (röd/rödja kommer från gammalt ord för "röja").

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Moon AppleGrey
2022-02-15 22:16
#8

#7: aldrig hört talas om, men gillar det. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Maleficum
2022-02-15 22:20
#9

Sen kan ju också nämnas att Fittja betyder fuktig äng/strandäng. Många ord man i dagsläget tycker är konstiga eller "fula" kan upplevas helt annorlunda när man väl vet det ursprungliga betydelsen.

Eller vad sägs om Smärgels kurva? Får mig alltid att tänka på sagan om ringen när jag ser den skylten (smärgel är en typ av bergart som tydligen används som slipmedel så man kan ju fråga sig varför den platsen fått just det namnet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Moon AppleGrey
2022-02-15 22:33
#10

#9: ja, språk är roligt. 😁


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
2022-02-16 03:31
#11

Kvinnaböske är ju en ort som blev känd genom Hasse Andersson. Tidigare stals ortnamnsskyltarna ofta, men jag tror det har lugnat ner sig nu när Hasse oftast slipper att kallas "Kvinnaböske" som mellannamn. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2022-02-16 07:37
#12

Att språket förändras genom tiderna märks tydligt med gamla platsnamn. Hör jag något obegripligt platsnamn blir jag alltid nyfiken på vad det betyder, det säger ofta mycket om platsen. 🙂

Har för mig att jag för många år sedan läste om en by som bytte namn för att associationen blev negativ med dagens sätt att tolka ordet. Vet man däremot den gamla betydelsen var det inget konstigt namn alls! Bynamnet jag tänker på är: Kräkångersnoret.

Man ska dela ordet på rätt ställen: Kräk-ångers-noret.

Sedan måste man veta vad orden betyder:
Kräk = kreatur, djur, boskap
Ånger = grund havsvik
Noret = trångt sund

Kräkångersnoret. Visst låter namnet trevligare nu! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

DesK
2022-02-16 09:27
#13

Det finns en liten ort i södra Halland som heter Bögilt, om man vet att trädet bok kallas för böge, så blir inte ortnamnet riktigt lika illa 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maleficum
2022-02-16 10:19
#14

#13: Bögs gård finns ju på Järvafältet i Sollentuna kommun. Dock härleds det från ordet Böj (troligen från att gamla vägen hade en skarp vinkel utanför gården).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

R
2022-02-16 20:56
#15

Inte långt härifrån ligger ett torp som heter Smällen. En gång diskuterade vi i hembygdsföreningen varför man säger "i" eller "på" om olika gårdar och torp. Ett exempel var då att man är PÅ Smällen. 😉

Maleficum
2022-02-16 21:22
#16

#15: Där ridskolans hästar går på sommarbete finns ett gammalt torp som heter Roligheten och en bit norr om det finns ett annat Torp som heter Paradiset.
En bit söderöver finns torpet Leran.

Sen i närheten finns ju också Kockbacka med den ganska nya Kockbackarondellen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2022-02-16 21:49
#17

#9: Fittja har väl samma ursprung som, hrm, fitta? Just det där med "fuktig strandäng" kan ju tolkas lite…olika. 😚

Mensträsk är min "favorit" på mindre tilltalande namn, uttalas dock inte som det stavas (har jag fått förklarat för mig av en ortsbo).

Här i Västra Götaland har vi annars Sexdrega, en liten tätort med ett namn som har månghundraåriga anor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2022-02-16 21:55
#18

#17: Precis, de har samma ursprung! Hade en lärare på gymnasiet som förklara ordets ursprung. Så sa han också att om något skulle använda det som skällsord så vet man vad det betyder och kan bara le tillbaka och typ tacka för att man blir kallad fuktig strandäng 😂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

R
2022-02-17 08:10
#19

En klassiker är väl att det i mellersta Bohuslän finns två orter nära varandra som heter Brastad och Sämstad.

raphanus
2022-02-17 14:33
#20

Hohohoooo. Då vet jag vad jag ska kalla vissa människor i min omgivning. Som tur är är det inte så ofta jag stöter på dem, men om det händer, kan jag ju säga: "Usch, vilken karg brant du är!"

Annons:
Moon AppleGrey
2022-02-17 15:31
#21

#20: 😂😂😂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

R
2022-02-17 21:26
#22

Vi får väl också nämna byn Mässlingen i Härjedalen. 😉

Moon AppleGrey
2022-02-17 22:15
#23

#22: haha, den var kul. 😂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: