Ordvitsatråden!
Jomen visst är ordvitsar roligt? Har du någon på lager eller har du sett någon nyligen som du bara älskar? Här kan vi kasta våra ordvitsar och spara inte på pappahumorn nu, det är HELT OK :D
- Redigerat 2022-03-12, 10:27 av raphanus
Jag var i Trondheim innan pandemin och gick förbi en Coffee shop som hette Coffee annan. Skrattade i flera dagar efteråt eftersom jag såg honom sitta där och dricka kaffe… Med nån annan kanske? :D
Och igår hittade jag ett te i en tebutik, det var deras bästa Earl grey, det hette Earl great! Den var fin!

Har hört/läst en hel del fyndiga ordvitsar, men naturligtvis är allihop som bortblåsta ur minnet för tillfället. 😳
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Man får vänta in dem vet du, det är också helt ok :)

#3: Ja, rätt som det är dyker de upp. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Göteborgarna är ju mästare på att ordvitsa, inte minst när det gäller namn på platser och byggnader i staden. Vi har till exempel följande:
Katolska kyrkan vid Heden = Hedendomen
Parkeringsplatsen på Heden = Hjul-tomten
Restaurangbåten Åtta Glas = Matvraket
Älvsborgsbron = Halv Tolv (går över älva)
Masthuggsberget = Kal-fjället
Det finns massor, så vi får se om jag kommer på fler. Andra får förstås också fylla på! 😉
När det långa, smala utsiktstornet på Liseberg var nybyggt fick det först heta Syn-nålen. Snart fick man problem med hissen, som stannade på mitten flera gånger - då ändrades namnet till Stoppnålen. Men felet åtgärdades förstås, och när allt fungerade blev det Ej-fel-tornet. 😉
Högsta byggnaden på Svenska Mässan = Högmässan
En hög byggnad i närheten med stora fönster = Fönsterskrapan
Pelarna på Nya Ullevi = Fotbolls-pelarna
En rosafärgad byggnad (minns inte vilken) = Skärgården
När en ny myndighet för havs- och vattenfrågor skulle inrättas för en del år sedan, med säte i Göteborg, tyckte många att den skulle heta Havsverket. Tyvärr gick det inte igenom officiellt, utan det blev Havs- och Vattenmyndigheten.
Alla vet ju att göteborg är ordvitsarnas stad :) Och inte minst staden på G!
Är det sant att det i götet ska finnas någon krog eller liknande med namnet "Götapetter" förresten?
Just ja! Trondheimarna har även ett ölhak där de serverar bröd och öl. Namnet är "Brööl" och jag älskar det namnet! Sjukt fint ju!
I Östersund har de en stor skyskrapa som heter Fagerskrapan men i folkmun kallas för "lyxfällan" för att den varit med i det programmet och dessutom drar till sig lyx-sökare som inte riktigt har råd med detta.
#9 "Götapetter" finns säkert, för det finns gott om både krogar och andra mindre ställen som har vitsiga namn. En bar heter Rumpan Bar, en tandläkarmottagning heter Tandverket osv.
11 Heja på! Ni kan i andra delar av Sverige också! 😁👍
- Redigerat 2022-02-17, 14:27 av raphanus
- Redigerat 2022-01-18, 19:10 av Rådjurstoken
Varför blev texten så stor längst ner i föregående inlägg? Jag ändrade inget, och lyckas inte ändra tillbaka till normal storlek. 🤔
Rumpan bar har jag faktiskt hört om…
Det är ju mest folkhumorn som kommer där, de har mer ordvitsar på andra sidan fjällen ;)
Babben Larsson berättade i en intervju att hon varit i götet (självklart där!) och fått en souvenir som föreställde ett rött sittunderlägg med två ganska stora inåtbuktningar som skulle föreställa en röv. På sittunderlaget stod det också: "Rö' va" Alltså, jag vill också ha en sån!
Där vi bor har vi två ganska stora kvinnor som bedriver företag. Den ena heter Bella och bakar tunnbröd. Hennes bakstuga heter "Bellas Bak" medan den andra kvinnan har en getfarm som hon säljer produkter från. Farmen heter "à Ulla Ma gettran" Vilket på svenska kan översättas med "Ulla med getterna" eller "Ulla med brösten" :)
- Redigerat 2022-01-24, 01:13 av [--------------------------]
#13: tror att det är "#" det hänger på.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️