Annons:
Etikettstilistik-ordspel-ordlekar
Läst 705 ggr
maxiq
7/19/20, 8:44 PM

Tidsbesparande sammandragningar

Vissa sammansatta ord har mötande orddelar som tangerar varandra och då kan man korta av ordet litegrann. Mitt exempel är "Däcksplosion" Har du något exempel?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Gronstedt
7/20/20, 3:36 PM
#1

"kattraktiv" (om sådant som inte kan lämnas kvar på bordet när katten är i rummet)

Ephraim
7/22/20, 11:11 PM
#2

Den typen av sammandragningar är väl en undertyp till vad som brukar kallas teleskopord på svenska, det vill säga sammansättningar av två led där en del i mitten försvinner. Fler exempel på teleskopord finns här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_teleskopord

https://sv.wikipedia.org/wiki/Teleskopord

På engelska kallas dessa typer av ord portmanteaus eller portmanteau words, och där är nog mönstret mer produktivt än vad det är i svenskan.

Dock är ju "däcksplosion" och "kattraktiv" en speciell typ av teleskopord på det sättet att det är en upprepad stavelse (eller åtminstone en liknande stavelse) som försvinner (till skillnad från andra teleskopord som hemester, svemester och svengelska). På det sättet är det ett exempel på s.k. haplologi.

Ganska etablerade exempel på haplologier är tiondel (för äldre tiodedel) eller mineralogi (för mineralologi). De är väl egentligen en typ av teleskopord (i och med att de är sammansättningar) men eftersom det mest är en obetonad stavelse som försvunnit är de väl inte lika markerade som "däcksplosion" och "kattraktiv".

Det är nog inte alltför vanligt med teleskopord som också är haplologier där sammandragningen sker i en rotstavelse eller betonad stavelse. Men för att fortsätta på samma tema så finns det några google-träffar på "kattackerad". Jag hittar dock inga träffar på "skattackerad" (attackerad med eller av skatt?). Jag hittar däremot en träff på "hattackerad" där det tydligen betydde attackerad av en haj, vilket inte riktigt följde mönstret (det borde betyda attackerad av en hatt!).

OlleA
7/24/20, 5:29 PM
#3

Här hittade jag ett nytt idag. 🙂

raphanus
7/30/20, 6:10 AM
#4

Det heter ju femte och sjätte, och således femtedel och sjättedel, men fastän det heter tionde, så heter det inte tiondedel, utan där rekommenderas istället formen tiondel.

maxiq
7/30/20, 11:26 AM
#5

Corontän


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
8/26/20, 4:34 PM
#6

Tralltan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
maxiq
4/1/22, 12:56 PM
#7

Vindustri för vindkraftsindustri
Skoligarker för ett fåtal ägare av många privata skolor


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Liz85
4/5/22, 2:10 PM
#8

#7: vindustri, då tänker jag i första hand på vindruvor. Så istället för vindkraft dyker det upp en bild av en vingård eller tre… :)

svenake
4/7/22, 1:44 PM
#9

Besikta en bil.
Besiktiga en bil.

maxiq
6/18/22, 5:54 AM
#10

Putinflation såg jag idag - den inflation som skapats pga Putins invasion av Ukraina


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Maria
8/14/22, 12:55 PM
#11

För mig har "sammandragningar" en helt annan betydelse 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
8/14/22, 1:10 PM
#12

#0: Fast för att vara tidsbesparande så måste de vara förståeliga.

Trodde generellt att man hellre skrev ut förkortning idag men sms-möjligheten för kanske med sig att vi är tillbaka till forntiden igen.

Själ är jag inte en vän av förkortningar - särkilt inte i titlar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
8/14/22, 5:34 PM
#13

Kanske inte ett sammandraget ord, men "krympflation" är ett bra ord för när förpackningar blir mindre men priset förblir detsamma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: