Annons:
Etikettövrigt
Läst 5013 ggr
Surpan
8/13/17, 8:40 PM

Hur uttalar du 'kanske'?

Hur uttalar du 'kanske'? Jag och min sambo uttalar ordet 'kanske' olika, han lägger sk-ljudet långt bak i munnen och jag uttalar det långt fram i munnen. Antar att det är dialektalt? Jag är från Stockholm och han är från uppland.

/Surpan

Annons:
[RC1393]
8/13/17, 8:51 PM
#1

"kanschä" säger jag, är från södra Lappland.

Emellaya
8/13/17, 9:26 PM
#2

Det finns nog minst två sätt att uttala det på. Så som din sambo uttalar tror jag man gör i många dialekter, västgöta-dialekt bl.a.  ;) På så sätt du uttalar tror jag är vanligt uttal, så som bokstäverna ska uttalas ihop.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Aleya
8/13/17, 9:33 PM
#3

Uttalar det som #1

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
8/13/17, 9:38 PM
#4

Jag tänker att mitt sätt kan ju inte vara rätt, att uttala det som "sch" och inte med sk-ljud. Rätt borde väl vara att använda samma ljud som när man säger "sked'?

/Surpan

Amandla
8/13/17, 9:40 PM
#5

#4 Jag använder samma sch-ljud i kanske och  sked.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Emellaya
8/13/17, 10:13 PM
#6

#4 Jo, det låter vettigt tyckte jag.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Annons:
Carmarino
8/14/17, 10:01 AM
#7

#4 Använder också samma ljud i kanske som i sked, men det är ju samma sak med det ordet - det kan uttalas både långt fram och långt bak i munnen, beroende på vilken dialekt man har. Som skåning uttalar jag det bak i munnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Namiko
8/15/17, 9:08 AM
#8

Jag uttalar kanske på tre olika sätt. Men jag kommer från Umeå så min dialekt är något förvirrad och jag tar lätt efter dom jag pratar med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jalking
8/15/17, 3:53 PM
#9

Mitt uttal blir ungefär "kangsche".

Effie
8/20/17, 1:00 PM
#10

Hur uttalar jag sj-ljud egentligen…nu blev jag förvirrad. Jag hittar tre olika ljud.

Ett långt bak, i just kanske.

Ett liknande, fast längre fram, i sked. Fast jag kan nog använda det till kanske också. Men det andra känns lättare i den ljudkombinationen. Tror jag (sade jag förvirrad?)

Och ytterligare ett, som engelskans sh, i fors.

Hur jag skulle stava till dessa olika ljud; om sch eller sk - det är ju helt omöjligt att säga. Svenskan har ju alldeles för många sätt att stava sj-ljud på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[memoirsofaclone]
9/7/17, 11:24 PM
#11

Ibland med sch-ljudet långt bak och ibland långt fram. Vet inte varför, beror på vilket sammanhang typ. Dock i 8/10 fall blir det långt fram. Är från stockholm förresten.

Upp till toppen
Annons: