Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Hur uttalar du 'kanske'?

2017-08-13 20:40 #0 av: Surpan

Hur uttalar du 'kanske'?

Jag och min sambo uttalar ordet 'kanske' olika, han lägger sk-ljudet långt bak i munnen och jag uttalar det långt fram i munnen. Antar att det är dialektalt? Jag är från Stockholm och han är från uppland.

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2017-08-13 20:51 #1 av: RC1393

"kanschä" säger jag, är från södra Lappland.

Anmäl
2017-08-13 21:26 #2 av: Emellaya

Det finns nog minst två sätt att uttala det på. Så som din sambo uttalar tror jag man gör i många dialekter, västgöta-dialekt bl.a.  ;) På så sätt du uttalar tror jag är vanligt uttal, så som bokstäverna ska uttalas ihop.

Anmäl
2017-08-13 21:33 #3 av: Aleya

Uttalar det som #1

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-08-13 21:38 #4 av: Surpan

Jag tänker att mitt sätt kan ju inte vara rätt, att uttala det som "sch" och inte med sk-ljud. Rätt borde väl vara att använda samma ljud som när man säger "sked'?

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2017-08-13 21:40 #5 av: Amandla

#4 Jag använder samma sch-ljud i kanske och  sked.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2017-08-13 22:13 #6 av: Emellaya

#4 Jo, det låter vettigt tyckte jag.

Anmäl
2017-08-14 10:01 #7 av: Carmarino

#4 Använder också samma ljud i kanske som i sked, men det är ju samma sak med det ordet - det kan uttalas både långt fram och långt bak i munnen, beroende på vilken dialekt man har. Som skåning uttalar jag det bak i munnen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-08-15 09:08 #8 av: Namiko

Jag uttalar kanske på tre olika sätt. Men jag kommer från Umeå så min dialekt är något förvirrad och jag tar lätt efter dom jag pratar med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.