Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 1658 ggr
Carmarino
2017-07-14 12:41

Engelsk stavnings-quiz

Google har gjort en koll på vilka ord folk i de olika amerikanska staterna söker på, för att få veta hur man stavar dem. Här är ett quiz på 24 av orden.

(Fick själv 100 % rätt.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2017-07-14 13:32
#1

Jajamen - är det svensk skola i början på 60-talet (innan flummen styrde) som man kan tacka för det?

Kan man få jobb som modersmålslärare där, kanske? 😉

Carmarino
2017-07-14 13:41
#2

Gick i skolan på 70-talet, men det var också innan flummen styrde. Den började nog inte förrän lite senare. 🙂

Blev lite förvånad över vissa ord faktiskt. Det är sådana som man ju tycker att amerikaner borde kunna stava till utan att ens behöva fundera på det. För mig var det ett par ord som jag fick tänka till lite extra på, men resten var inte särskilt svåra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-14 15:21
#3

Sedan kan man ju säga att det är lite svårare för oss, eftersom vi först måste översätta orden från svenska till engelska för att veta vad det är vi ska stava till. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2017-07-14 16:07
#4

Nä, för mig började flummen 1967  innan dess var det kunskaper som gällde. sedan blev det "tänka rätt". Det fanns en och annan lärare i det äldre gardet som stod emot - en del lyckades - en del inte.

Eleverna fick bestämma alldeles för mycket. "Äh men snälla majjen, vi kan väl få göra så-och-så istället, va inte taskig nu!".
Roliga historier på matten, undervisning ute så fort det blev varmt, omröstning om än det ena än det andra. Jag har t.o.m. varit på strejkmöte på lektionstid!

Till ämnet; jo, det är svårare på det sättet, men jag tror vi alla har en mer eller mindre stark "stavningsgen". Mina stavfel genom åren är lätt räknade, även i svenska och jag vet inte varför.
Det skulle var kul att se motsvarande sammanställning för svenska.

Carmarino
2017-07-14 16:58
#5

Gick i skolan på landet och i småstäder, och där var vi nog lite "efter". 🙂

Det var pluggskola nästan hela skoltiden. Vi hade ett fåtal lärare som var lite flummiga, men de flesta var av gamla stammen - ordning och reda, och plugga ordentligt. Det var först sista året på gymnasiet, när jag bytte skola till en i en större stad. Där var det rätt mycket flum, även om det fanns ett par lärare som höll på disciplinen även då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2017-07-15 19:32
#6

Det var väl inte så svårt…

Det där med flumskola känner jag inte heller igen. Började första klass i Göteborg 1963; gick ut gymnasiet 1975. Lite mer jämställd nivå med lärarna på gymnasiet; man kunde få säga förnamn i st f fröken och magistern, och man kunde prata med dem som människor, men nog sjutton handlade det om kunskaper. Möjligen lite för mycket rabbelkunskaper och för lite förstå, på sina håll.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: