Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Närmare/närmre

2017-06-28 01:29 #0 av: Hera

Vilket ord är korrekt i följande mening?

"Det ligger ****** än man tror"

Anmäl
2017-06-28 07:26 #1 av: Maria

Jag hade skrivit "närmre" men det är bara en känsla och jag vet inte varför haha.

Spännande att höra om det finns något som är korrekt.

/Maria

Anmäl
2017-06-28 08:00 #2 av: Effie

Jag hade valt "närmare", men inte reagerat på "närmre".

Dialektalt? Vardagligt?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-06-28 10:19 #3 av: Carmarino

Skulle nog också valt "närmare", men "närmre" verkar vara mer korrekt - åtminstone enligt synonymer.se:

Närmare: http://www.synonymer.se/?query=n%E4rmare

Närmre: http://www.synonymer.se/?query=n%E4rmre

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-06-28 21:14 #4 av: Effie

Jag googlade lite. Fick lite olika träffar. En del hävdade att närmare är skriftspråk och närmre är talspråk. En del hävdade att de är likvärdiga, förutom i fallet adverb. "Det var närmare 200 personer...". Jag kunde inte se någon betydelseskillnad. 

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.