Annons:
Etikettövrigt
Läst 2489 ggr
smellcaramell
2017-03-15 18:55

"På en stund"

Har nyligen flyttat rätt långt från min hemort där man alltid säger "om en stund", alltså "Vi ska fika om en stund". Här där jag bor nu säger alla "Vi ska fika på en stund" vilket fått mig att undra hur utspritt detta är? Vet det är en del av "dialekten" eller vad man ska säga det som gör att man använder ord på vissa sätt, i norr använder vi till exempel "he" när vi syftar till att man ska placera något någonstans medan folk som bor söderut inte förstår alls när man säger "he boken där". Så i vilka områden i Sverige säger man "på en stund"?

Annons:
Amandla
2017-03-15 20:13
#1

"Vi ska fika på en stund" har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt, jag kommer från Värmland.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Carpinus]1
2017-03-15 20:46
#2

#0 " "Vi ska fika på en stund" är obekant för mig, däremot med en negation inklämd, "vi ska inte fika på en stund eftersom vi har annat för oss" låter det bekant. ("Hej på en stund"  säger väl däremot många av oss när vi skall någonstans.)

smellcaramell
2017-03-15 23:59
#3

#1 jag tycker också det låter skumt, även om jag är "van" nu. #2 Håller helt med att man säger "vi ska inte fika på en stund" men här säger "alla": "Kommer på en stund" "det är middag på en stund" o.s.v. Jag bodde tidigare i västernorrland och där sa man alltid om en stund i sådana meningar, men inte häromkring verkar det som(flyttat norrut).

Carmarino
2017-03-16 10:06
#4

Bor i Skåne, och har vad jag minns aldrig hört någon säga "kommer på en stund". Det är alltid "om en stund".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Veda
2017-03-16 20:40
#5

Jag känner mig hemtam med den negativa formen, "kommer inte på en stund". Men annars vet jag inte riktigt om jag har hört uttrycket.

Upp till toppen
Annons: