Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Språkgrupp - Språk i Europa

Hur bra är du på engelska?

2016-11-15 13:06 #0 av: Carmarino

Sverige kommer på tredje plats när det gäller i vilka länder invånarna talar bäst engelska, d.v.s. av de länder där engelska inte är modersmålet.

Vill du testa hur bra du själv är?

Jag fick 85 procent.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-11-15 13:11 #1 av: Gronstedt

100 *skryt, skrävel*

Anmäl
2016-11-15 13:12 #2 av: setfree

Nja jag fick bara 80%. Sämre än jag trodde.

Anmäl
2016-11-15 13:13 #3 av: Sommarek

När det stod något om att jämföras med danskarna så var jag tvungen att nappa (danska är mitt tredjespråk)...

Anmäl
2016-11-15 13:23 #4 av: Fridaaaa

Blekinge ligger på andra plats i Sverige med kunnighet i engelska :)

Jag däremot är kass på engelska :P

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-11-15 13:46 #5 av: Carmarino

#3 Ja, danskarna ligger ju före oss numera. Tycker det är konstigt - med deras uttal. Skrattar

En lite modernare version finns här.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-11-15 13:47 #6 av: Anne.K

Uh, det gick sämre än jag trodde det skulle gå... 65% ... Jag tror jag får friska upp mina kunskaper igen :P 

Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anmäl
2016-11-15 13:58 #7 av: Sommarek

#5 Ryyyyyyys. Jag minns fortfarande hur nån radiopresentatör för många år sedan skulle presentera en sång av "Beffaaaaht", och det tog många långa minuter innan jag fattade att han försökte säga "Beth Heart"...  Cool

Anmäl
2016-11-15 14:00 #8 av: Fransu

90%. Jag hade lite tur, för jag fick chansa på en del. Är inte jätteduktig på engelska. Förstår väl det mesta men pratar gärna inte.

Anmäl
2016-11-15 14:06 #9 av: CaptainBunchie

Jag är rätt bra på engelska, brukar ofta ha större problem att få fram saker på svenska än på engelska nuförtiden (svenskfödd, svenska föräldrar o.s.v.).
Men några av orden var sådana som jag aldrig använder, varken i svenska eller engelska direkt. Fick 75% rätt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       

Anmäl
2016-11-16 14:30 #10 av: Lisabet

100%, tack så mycket. Det förbättrar självförtroendet, för jag fick sämre på högskoleprovet än jag förväntat mig.

Anmäl
2016-11-16 15:01 #11 av: TjockaBerta

Nja 90%
Shit happens s a s

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-11-16 23:22 #12 av: Aniara14

Jag fick bara 95 %, skiiiiiiit också!ArgLedsenArgLedsenDet kommer jag aldrig över...

"Forebear" hade jag ingen aning om vad det betydde. Har aldrig varken hört eller läst det förut vad jag minns, så det blev bara en ren gissning, "föreställa", som tyvärr visade sig vara fel (snyft).

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Anmäl
2016-11-17 08:31 #13 av: Sommarek

#12 Det var ju i alla fall ingen dålig gissning, tycker jag.  Tummen upp

Anmäl
2016-11-17 11:20 #14 av: Carmarino

#12 Det var ett av de ord jag hade fel på. Jag gissade också på "föreställa". Glad

Anmäl
2016-11-18 19:47 #15 av: Aniara14

#13 Det var ju en dålig gissning tycker jag, eftersom den var fel.Ledsen

#14 Två själar om samma (felaktiga) gissning då alltså... eller hur är det nu det gamla ordspråket lyder...? FunderarFunderar

En del av dom alternativa/felaktiga förslagen på betydelse är ju faktiskt otroligt komiska. Som t ex att "tightrope" skulle betyda "strumpbyxor".GapskrattarGapskrattarGapskrattar

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.