Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 3184 ggr
Sindri
10/22/16, 5:17 PM

Slopa "de" och "dem"?

Artikel i SvD idag
http://www.svd.se/docent-dumheter-klart-man-kan-lara-sig-de-och-dem/om/ratt-och-fel-i-svenskan
Vad tycker ni?
Själv fattar jag inte vad som är så svårt? Är det lärarna själva som inte vet?
Vill absolut inte ha denna "utarmning" av språket. "Dem" är ett jättebra ord, när det används rätt. Men ingen verkar bry sig om att lära eleverna nuförtiden.

Bara att trumma in, till slut går det. Svik inte våra ungdomar!
"De" kan prata själva, men "dem" pratar man om. Lätt som en plätt.

Annons:
Sommarek
10/22/16, 5:20 PM
#1

Ska man hela tiden sänka sig till den minst språkkunniges nivå så har vi ju snart inget språk kvar att tala om…

(Mig ser dagligen folk som inte kan skillnaden på de och dem. Mig tycker det är extrem störande, som om oss andra hela tiden skulle skriva såhär…)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

AilyAdams
10/22/16, 5:26 PM
#2

Jag har flyttat till Skåne och här säger de "dom" för både de och dem. Förmodar att de skriver dom också, eller i värsta fall dem även där det ska vara de.

För mig spelar det inte så stor roll om de skriver dom. Jag tycker ärligt det är värre när de gör fel på de och dem…

 **************************
Heter det De eller Dem?

Kallaterrier
10/22/16, 5:42 PM
#3

#2 Även skåningar förstår skillnaden på de och dem och använder de olika begreppen i skriftspråk även om vår dialekt inte gör skillnad på orden i talspråk.

kissidor
10/22/16, 5:56 PM
#4

absolut, det är mycket värre - jag har inga som helst problem med att man använder "dom" rakt av, och jag bara önskar att fler vore så förståndiga att de gjorde så istället för att använda de och dem felaktigt. 

men alltså jag fattar inte vad det är som har hänt med det här - det har ju totalt exploderat bara på de senaste åren! och jag har tom noterat att folk som aldrig har skrivit så förut plötsligt har börjat göra det. och några gånger har jag sett någon av dotterns lärare göra det. och från att man ser det från barn och tonåringar och kanske vuxna som har även lite andra brister i sitt skrivande så ser man det nu på ställen där det verkligen inte borde förekomma, som i dagstidningar och avtalsdokument.

och som ni säger - vad sjutton är det som är svårt egentligen 🤔? man tror ju liksom att det ska räcka med den enkla förklaringen "prova att sätta in jag och mig istället så märker du vad som låter rätt" men tydligen inte. 

jag tycker också man väldigt ofta nuförtiden stöter på argumentet "jag får faktiskt skriva hur jag vill". men varför vill man skriva fel och därmed försvåra förståelsen av det man skrivit 🤔?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sommarek
10/22/16, 5:57 PM
#5

#3 Samma med hallänningar. "De" och "dem" låter inte naturligt i talspråk, men tal- och skrivspråk är ju inte samma sak.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sindri
10/22/16, 6:17 PM
#6

Jag tror att många tror att "dem" är en finare form av "dom", eller skriftspråk för "dom".

Själv skyller jag på forum, där många ser ordet "dem" användas på felaktigt sätt. Och så har det spridit sig som en löpeld. (Precis som man alltid använder hans, hennes och deras fast det ibland skall vara sin, sitt eller sina - men det är en annan historia)

I all välmening vill jag gärna gå in och tala om, men inser att det antagligen slår väldigt fel. Jag vill inte göra unga människor ledsna och mer osäkra än de är.

Men ett jäkla svek är det av skolan. Ett svek som pågått ända sedan sent 60-tal, där de alltid är de som är sämst som skall sätta standarden, för att de inte skall bli "ledsna". Jag tycker precis tvärtom, att man totalt svikit de som haft sämst förutsättningar, och de hamnar i slutändan utanför.
Det är att lite föraktfullt anse dem som obildbara.

Annons:
Sommarek
10/22/16, 7:26 PM
#7

#6 Argh ja, "hans" eller "sin"… Kan också bli rätt förvirrande om folk inte får till det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Scorpio97
10/23/16, 12:45 PM
#8

Jag tycker vi ska behålla "de" och "dem". Jag skriver dock "dom" till vardags, eftersom jag får tänka efter om det ska vara de/dem och inte orkar göra det i situationer där jag inte behöver. I skolarbeten och mer seriösa texter kan jag använda de/dem korrekt. 

Något jag fortfarande är irriterad över är att vi fick lära oss de/dem väldigt sent, tror det var något gång i mellanstadiet. Det var dock inget riktigt krav på att använda det förrän i högstadiet. I lågstadiet sa lärarna att det var enklare att först skriva "dom" och sen lära sig att skriva de/dem senare. Men när man skulle använda de/dem hade man ju redan skrivit "dom" i flera år och vant sig vid det. Självklart blir det då svårare att lära om.
Jag hade hellre sett att vi fick lära oss det tidigare och att det blev ett krav att alltid använda de/dem mycket tidigare. Varför ska man ens lära sig att skriva "dom" först om det inte är korrekt skriftspråk..? Vi fick ju inte använda annat talspråk bara för att det var enklare, och det gick bra att lära sig  jag/mig, vi/oss och liknande. (Även om jag förstår att det troligtvis är svårare att lära sig de/dem jämfört med jag/mig eftersom vi även säger jag/mig, men ändå). 

Sen har jag mött ett antal lärare som själva inte kan eller åtminstone är osäkra gällande när "de" eller "dem" ska användas, och då är det såklart svårt att lära ut det också.


//Jessie

Sindri
10/23/16, 4:08 PM
#9

Precis, man sviker eleverna genom att förutsätta att de inte klarar av en viss sak. Sådär är det genom hela skolan.

kissidor
10/23/16, 4:17 PM
#10

det slår mig nu att jag lärt mig det mesta jag kan om vad som är korrekt svenska helt enkelt genom att jag läst så mycket från tidig ålder, så jag ser direkt vad som ser rätt ut sas. för på den tiden var det ju inte frågan om annat än att den svenskan man läste var korrekt skriven, men nu när man inte längre kan förlita sig på det eller på att lärarna ens vet - hur ska man då kunna räkna med att folk i allmänhet ska kunna lära sig 🤔?

Värd på Mobiltelefoner och Android

TatsuOni
10/24/16, 3:34 PM
#11

Högstadiet (i nian tror jag) var första gången som någon lärare tog upp hur de och dem ska användas. Det var ett så krångligt exempel att åtminstone inte jag lärde mig det. I gymnasiet hade vi en annan lärare som förklarade att man kunde byta ut orden mot "jag" och "mig". Många utav mina klasskamrater lärde sig aldrig det, eftersom att det kom in så sent i undervisningen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sashhi
11/2/16, 10:42 AM
#12

Jag har verkligen aldrig hört någon skilja på "de" och "dem" i talspråk. Då har jag ändå bott på helt olika platser i landet och har vänner från runt om i landet. Är väl därför det är många som har problem med det. Tror faktiskt det är en minoritet av dialekter där man faktiskt skiljer på dem i talspråk i nutid.

Not your mom, not your milk.

Farwuq
11/16/16, 9:44 AM
#13

#6 Jag förstår precis, jag gick i skolan på 60-talet och minns hur det var.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
DesK
11/16/16, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 Jag har hört väldigt många som skiljer på de och dem i talspråk och kjag har också bott på flera olika platser i Sverige. Sedan vill jag säga att mina döttrar, som är födda -94 och -97 inte har några som helst problem med de och dem. Båda säger att de fick lära sig det i mellanstadiet och att det i högstadiet förutsattes att de behärskade detta. Så jag tror att lärarna visst går igenom detta i skolan, men att många struntar i det. Dessutom ser jag en tydlig trend att det nu även är många äldre som skriver dem på fel ställen. Lägger in den här skylten här också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[krasnajaluna]
2/11/17, 2:19 AM
#15

Tror det behövs. Man skriver ju t ex ''de går hem till dem'' för att visa att några går hem till några andra. Skulle man skriva ''dom går hem till dom'' låter det märkligt. ''De'' utsätter alltid ''dem'' för något. Den skillnaden behövs och är enkel. Ska erkänna att jag lärde mig detta när jag var 17, för ett år sedan. Men det var ju så enkelt egentligen.

Farwuq
2/11/17, 12:15 PM
#16

Hur mycket vill de förflacka språket?
Jag är en av de som ger dem »långfingret«.

Nästa steg är gissningsvis att ta bort henne och honom.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sindri
2/12/17, 2:43 PM
#17

Jag tycker "sin", "sitt" och "sina" är mer hotat. Det skrivs och sägs ofta "han tog på sig hans byxor" istället för "han tog på sig sina byxor".

Farwuq
2/12/17, 6:46 PM
#18

#17 Som väl är har jag inte sett det i någon större utsträckning.
😃

_OT: En sak som jag också sett det är att man börjat säga »den« om klockan.
Det jag fått lära mig är att man säger »hon« om klockan; precis som man säger »hon« om »människan« då i egenskap av människosläktet.
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: