Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Översättning/tolkning

Latin

2016-06-21 19:17 #0 av: Liten boll

Undrar om någon här kan latin?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-06-23 17:00 #1 av: Liten boll

puff

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-06-25 15:48 #2 av: raphanus

Jag läste två år på gymnasiet. Kan verkligen inte säga att jag kan det, men kan i alla fall orientera mig i språkligt material på latin.

Anmäl
2016-06-26 22:02 #3 av: Ephraim

Beror på vad man menar med att kunna latin. Har studerat litegrann och om du har några specifika frågor kan du säkert få lite hjälp.

Anmäl
2016-06-28 15:05 #4 av: Liten boll

Jag misstänker att det är latin i alla fall. Det ända jag vet är att det är kvalster, men vilken sorts?

D. pteronyssinus

D.farinae

Acarus siro

L. destructor

T.putrescentiae

www.papillon.n.nu

Anmäl
2016-06-28 15:50 #5 av: Carmarino

#4 Jäpp det är dammkvalster allesamman, och de är nämnda på den här sidan: http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/spindeldjur/dammkvalster.227.html

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-06-28 17:48 #6 av: Liten boll

Men hur kan det va dammkvalster alla? De har ju olika namn?

www.papillon.n.nu

Anmäl
2016-06-28 18:28 #7 av: Ephraim

Det här är ju mer biologi än språk egentligen. Det är lite missvisande att man kallar arternas vetenskapliga namn för "latinska namn". Elementen i namnen är visserligen hämtade från latin och grekiska i hög grad (men även latiniserade personnamn m.m.), men det är ju inte arternas vanliga namn på latin utan ett internationellt vetenskapligt system.

De tvådelade namnen består väl av släkte och artepitet, men det kan väl hända att det finns flera släkten av dammkvalster. Kvalster (acari) är vad jag förstår en (orankad) grupp inom klassen spindeldjur (arachnida).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.