Annons:
Etikettövrigt
Läst 77728 ggr
[Jens]
2016-05-28 05:31

I går kväll, I gårkväll... ?

Vad är rätt att skriva ?

Igår kväll, Igårkväll, I går kväll eller I gårkväll ?

Annons:
Frikadelli
2016-05-28 05:44
#1

I går kväll.

[Jens]
2016-05-28 05:47
#2

Ärligt talat så tror jag att det är okej att skriva igårkväll men att det stavas igår kväll.

Skorpion76
2016-05-28 06:20
#3

Det var en svår fråga, men jag skulle tro att det inte spelar någon roll. Jag tror att alla fyra sätten fungerar minst lika bra.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Frikadelli
2016-05-28 07:03
#4

#2 Vad menar du med "tror"? Du ställer en fråga och jag svarar vad jag vet, och sedan väljer du att tro tvärtemot vad jag svarat dig.

"I går kväll" skriver man. Annat är inkorrekt.

[Jens]
2016-05-28 07:13
#5

Ojdå, det var verkligen inte menat att trampa dig på tån Frikadelli.

[Jens]
2016-05-28 07:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tycker dock det är intressant. När man söker på internet så finner jag att det korrekta ska vara igår kväll. Jag har skrivit till två stycken bekanta som är författare och inväntar svar. Har dock fått svar från min syster som är svensklärare och hon skriver att igår kväll är det korrekta. Man blir helt snurrig 🙂

Annons:
[Jens]
2016-05-28 08:03
#7

Nu har jag fått svar från en utav författarna och hon skriver följande:

Enligt Språkrådet är det acceptabelt att sätta ihop ordet i med t.ex. kväll, dag, går, morse osv men att man med fördel kan särskriva det om man vill ha en mer tydlig betoning på det andra ordet, och att man då slipper oroa sig för misstag då i övermorgon och i förrgår inte får skrivas ihop.

På så sätt så kan man tolka det att man kan både skriva igår kväll och i går kväll. 🙂

Loris M
2016-05-28 08:13
#8

#7

 Ja. Språkrådet rekommenderar "i går kväll" men de accepterar även "igår kväll".

Jorex
2016-05-28 09:15
#9

Frikadelli  bara: "Vad menar du med "tror"? Du ställer en fråga och jag svarar vad jag vet, och sedan väljer du att tro tvärtemot vad jag svarat dig."

För att du har fel Frikadelli.. Därför. Ordet KAN skrivas på bådas sätten. Haha älskar folk som blir arga och sen har de fel.

Paws

Ephraim
2016-05-28 15:43
#10

Det går som redan nämnts bra att skriva både "i går" och "igår". Det har tydligen växlat lite under de senaste 100 åren vilken variant som står först i SAOL men i dagsläget är det den särskrivna så den är möjligen pyttelite mer rekommenderad. Eftersom det står "el." snarare än "äv." ska "idag" egentligen betraktas som likvärdig men det ligger nog en viss värdering i vilken variant som står först. Men båda går bra, som sagt.

Däremot bör man normalt inte skriva ihop "går" och "kväll", så "i gårkväll" eller "igårkväll" hör inte hemma i neutralt skriftspråk. I väldigt vardagliga texter (på sociala medier och liknande) eller i återgivning av dialog kan de nog användas. Det finns väl (åtminstone) två vanliga sätt att betona "i går kväll", där ett av dem är som om "gårkväll" var ett sammansatt ord, och ett som om det var två ord. Så i talspråksnära text kan den sammanskrivna varianten ha en plats.

"Gårkvällen" bör nog skrivas ihop, dock, men det är möjligen också ett lite vardagligt uttryck.

Frikadelli
2016-05-28 22:28
#11

#9 Kan kan det ju men det är inte korrekt svenska för det.

"Igår kväll" är accepterat för barn och ungdomar i skola att skriva samt även i mer vardagligt skriftspråk och kommunikation (sms, e-post eller sociala medier). I formella sammanhang bör du använda en mer formell och skriftspråklig ton om du vill bli tagen på allvar, i det här fallet "i går kväll" och inte "igår kväll". 

Jag är övertygad om att en bok med liknande ihopskrivningar inte skulle bli publicerad.

Ephraim
2016-05-29 00:20
#12

#11 Vad baserar du egentligen den uppfattningen på, att sammanskrivet "igår" skulle vara vardagligt eller rent av inkorrekt? SAOL beskriver formerna som likvärdiga. Skulle en form vara markant vardaglig brukar det markeras. Språkrådet i sin frågelåda anger att båda går bra (även om de föredrar den särskrivna) utan att säga något om stilskillnad.

Det är beviserligen inte sant att en bok inte skulle bli publicerad med den hopskrivna formen. Många böcker har publicerats med den formen. I verktyget Korp från Språkbanken kan man söka i olika typer av texter. Om man väljer att söka i skönlitterära texter (det rör sig alltså om böcker som givits ut av bland annat Bonniers och Norstedts) är den ihopskrivna formen "igår" vanlig, även om den särskrivna formen är lite mer än dubbelt så vanlig. Även i myndighetstexter hittar man den sammanskrivna formen (den särskrivna är ungefär fyra gånger vanligare). Om man hittar "igår" i Statens offentliga utredningar bör det nog inte betraktas som en vardaglig eller inkorrekt form.

Jag sökte alltså inte specifikt på "igår kväll" eller "i går kväll", utan på "igår" och "i går", men det finns ju ingen anledning till att det ska vara någon skillnad.

Frikadelli
2016-05-29 04:50
#13

Tumregel för liknande uttryck: Skriv ihop om den starkaste betoningen ligger på det första ordet, annars inte (bra tumregel som oftast stämmer). 

Om nu "igår" är acceptabelt att skriva ihop fast inte alltid eftersträvansvärt så är det inte helt korrekt. Har man koll på denna tumregel och dessutom är medveten om att särskrivning i detta fall är rekommenderat så känns det ganska orimligt att ändå envisas med att sammanskriva.

Det är naturligt att språket utvecklas vilket i vilken utsträckning är upp till oss språkbrukare. Språket anpassar sig efter oss mer än vad vi anpassar oss efter språket och då blir det så här, ett stökigt språk där ingen vet vilka regler som gäller och alla skriver lite hur som helst = nya ord och hop/särskrivningar uppkommer stup i kvarten = enda regeln att rätta sig efter är inga regler alls - allt är godtagbart och ingenting är felaktigt.

Annons:
Ephraim
2016-05-29 11:29
#14

Frågor om vad som är "korrekt" i språk är alltid ganska komplicerade. Till att börja med måste man ju avgöra vad som är en källa till språkliga normer. Just vad gäller stavning är det dock lättare än i de flesta fall. Svenska Akademiens Ordlista är allmänt accepterad som en viktig norm för stavning. Korrekturläsarna och språkvårdarna hos myndigheterna och hos de stora bokförlagen och tidningarna är andra viktiga normgivare. Bevisligen accepterar alla dessa både "i går" och "igår".

Sen kan man förstås ha den uppfattningen att din tumregel är en viktigare norm än SAOL. Men då bör man i konsekvensens namn också skriva "i scensätta", "om kull", "om händerta" och "för utom".

Upp till toppen
Annons: