Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Språkhistoria

Bara svenska i skolan?

2016-05-03 12:49 #0 av: Scorpio97

Stämmer det att man tidigare enbart fick prata svenska i skolan, även på raster? Och att man alltså inte fick prata exempelvis finska eller samiska, trots att man hade det som modersmål?
Gällde detta även dialakter?

Jag har nämligen hört det, men jag hittar ingen vettig sida som har info om det (är trött så jag googlar förmodligen dåligt också). Någon som kan tipsa om någon bra sida som förklarar detta lite mer?

//Jessie
"Quid pro quo"

Anmäl
2016-05-03 13:04 #1 av: DesK

Så var det i de skolor, som jag gick i på 1960 och 1970-talen. Vet tyvärr ingen sida där detta beskrivs.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-05-03 13:29 #2 av: Scorpio97

Gällde detta både dialekter och språk, eller var olika dialekter okej?

//Jessie
"Quid pro quo"

Anmäl
2016-05-03 13:30 #3 av: DesK

Både språk och dialekter.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-05-03 15:22 #4 av: Effie

Jag har aldrig varit med om det. Å andra sidan var det väl knappast någon av oss som kunde något annat än svenska. Östra Goteborg, 60- och 70-tal.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-05-03 16:56 #5 av: Scorpio97

Okej, tack för svaren (:

//Jessie
"Quid pro quo"

Anmäl
2016-05-03 21:34 #6 av: VästkustFia

Dialektala uttal gick inte hem i min skola på 70-talet. Jag blev skickad till talpedagog för att jag uttalade sje-ljud likadant som min pappa som kom från en annan landsända...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.