Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Högskoleprovet Ord

2016-04-07 19:58 #0 av: maxiq

Hur många rätt får du på 20 ord?

http://quiz.svd.se/?sTid=2390

Anmäl
2016-04-07 20:14 #1 av: parsley

20/20

Var den inte ovanligt lätt?

Anmäl
2016-04-07 20:51 #2 av: maxiq

Jo ett par kluriga bara. 20 för mig också Glad

Anmäl
2016-04-08 18:22 #3 av: Effie

20.

Det är väl som min son sade efter att ha gjort högskoleprovet en gång...bara en massa konstiga gamla ord som bara gamlingar kan... Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-04-08 18:38 #4 av: Wowy

Vad duktiga ni är! Jag fick 14/20, men på två som jag hade fel på velade jag mellan det rätta svaret och det jag svarade på. Ändå rätt bra för en 15-åring. Glad

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokusSol

Anmäl
2016-04-09 08:25 #5 av: TjockaBerta

20/20

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-04-09 13:22 #6 av: Carmarino

20/20 för mig också. Vet inte hur tidigare års prov varit, men håller med #1 att "var den inte ovanligt lätt"?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-04-09 18:15 #7 av: Inkanyezi

Det var väl ett par där svarsalternativen inte var helt överensstämmande med ordens betydelse, så eftersom det bara fanns de alternativen att välja mellan fick man ta det som låg närmast betydelsen, och det gav full pott för mig också.

Så jag får väl erkänna att jag är gammal.

Anmäl
2016-04-11 22:45 #8 av: Sindri

20/20 - gammal - ja! Gillar dessutom "gamla" ord och använder ofta.

Anmäl
2016-04-14 19:14 #9 av: Leritza

17/20 tyckte den var ovanligt svår i år var ovanligt många jag fick chansa ganska duktigt på.

Anmäl
2016-04-15 11:00 #10 av: BrittaD

19/20

- men jag håller inte med om att förtala = svartmåla, njäää

Håller med #7

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2016-04-18 07:34 #11 av: Bjornen

Man kan ju fundera vad "hårdragen" är och det bör ju vara en form av misshandel. 

Förmodligen avsåg man ordet hårddragen istället, och då borde man väl också skriva det.

Magnefik är för mig storartad och där storleken är viktigare än prakten.

Anmäl
2016-04-18 12:23 #12 av: Ephraim

Den äldsta formen med den här betydelsen är "hårdra(ga)" och "hårdragen", inte "hårddra(ga)" och "hårddragen". Verbet betydde ursprungligen just 'dra någon i håret' (så en form av misshandel alltså), och därifrån har det utvecklat betydelsen att 'tvinga, pressa' och sedan att dra/tvinga något till sin spets. Se exempelvis:
http://www.ordbajsaren.se/hardra-eller-harddra/

Sen är ju formerna "hårddra" och "hårddragen" ganska vanliga också i den betydelsen numera och de är ju ganska logiska, så i de allra flesta sammanhang tycker jag att man kan använda vilken form man vill. Men de är nog att betrakta som folketymologiska. Särskilt i mer formella sammanhang, eller om man vet att man har "språkpoliser" till läsare, bör man nog skriva "hårdra" och "hårdragen" istället. Det är också rimligt att det är "hårdragen" man frågar efter på högskoleprovet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.