Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Vad betyder ordet/meningen?

Skillnad mellan prestige och status?

2016-02-29 09:02 #0 av: [Zachapacka]

Jag och mina vänner diskuterade det här men kom ej fram till några svar. Men är det någon som kan vara snäll att förklara skillnaden mellan prestige och status? :)

Tack på förhand

Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. /Kafka

Anmäl
2016-02-29 11:38 #1 av: Gronstedt

Prestige kommer av latinets praestigiae eller franskans prestige = "konstgrepp, bländverk, tjuskraft", och betyder anseende, inflytande, auktoritet. Prestige är alltså något positivt som man kan förvärva eller mista.

Status kommer av latinets status och betyder ställning, läge, tillstånd, position. Alla har alltid status, bra eller dålig.

Anmäl
2016-02-29 14:52 #2 av: thenameless

Jag är prestigelös och lågstatus.  Fast det är ju ingen nyhet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.