Annons:
Etikettövrigt
Läst 2754 ggr
[Carpinus]
2016-02-03 11:55

Enklare gatunamn?

En insändare i UNT oroar sig över att en del nya gatunamn i Sigtunabygden är lite svåra och hon skriver "Jag undrar över hur det ska gå för en lågstadieelev att skriva sin adress:”Storfurstinnans väg”?

Någon som har krångliga gatunamn i sin kommun att bjuda på?

Annons:
Effie
2016-02-03 12:44
#1

Jag bor på Inägogatan. Inte svårt att säga kanske, men jag brukar få en av dessa två reaktioner:

In..ä..g.? vad är det för något?

Inägogatan! Där bodde min moster, det vet jag precis var det är!

Tidigare bodde jag på Östra Eriksbergsgatan; inte konstigt men så långt,  risk för skrivkramp. Och tråkigt. Jag hade föredragit Barken Beatrices gata, typ.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

maxiq
2016-02-03 13:09
#2

Katarina Östra Kyrkogårdsgränd knölar man inte in utan vidare på ett visitkort 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
2016-02-03 13:12
#3

Ett nytt kvarter håller på att byggas upp på norra kajen i Sundsvall och några gatunamn blir: Krejaregatan, Barkriggsgatan och Galeongatan. Inte helt enkelt…🤔


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Niklas
2016-02-03 13:22
#4

Jag kan inte tänka mig att det är något problem. I resten av landet finns lika krångliga gatunamn och där verkar inte lågstadieelever ha något större problem på grund av det. Mäster Samuelsgatan, Birger Jarlsgatan, Katarina bangata, Engelbrektsgatan, Rutger Fuchsgatan, Malmskillnadsgatan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

TjockaBerta
2016-02-03 13:23
#5

Rättar Vigs väg. Helt omöjligt i telefon.

>>>Malum domesticum<<<

Linnea
2016-02-03 20:23
#6

Inte direkt svårt men folk verkar ha svårt att förstå att Spångatan och Spångengatan är olika gator.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Carpinus]
2016-02-03 23:18
#7

Det kanske inte sker så många sammanblandningar med andra gator i det här fallet, men jag tror att den som bor på Corfitz Beck Friisgatan i Trelleborg har fått vänja sig vid att tala om att "Corfitz" stavas med C i början och z på slutet, att det skall vara e i "Beck" och två i "Friis".

Majaa12
2016-02-05 15:47
#8

Carl-Gustav Lindstedts gata,  i Stockholm

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: