Annons:
Etikettövrigt
Läst 5001 ggr
AilyAdams
10/10/15, 8:49 PM

Jag gick inom "något"

Min dotter sa "Jag gick inom biblioteket (på vägen till skolan)" i skolan och flera reagerade på detta som fel. Jag tyckte inte alls det lät konstigt och undrar om det är dialekt? Jag är från Småland och säger så själv. "Jag gick inom affären (på vägen hem)."

Är detta ett språkfel jag fört över till mina barn eller är det okej att säga så?

Visste inte vilken grupp jag skulle välja så det blev denna.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
[peter54]
10/10/15, 8:53 PM
#1

Jag är övertygad om att det är dialektalt, så skulle ingen säga här. Istället säger man här att man "ska åka fram", vilket betyder att man far iväg till affären.

AilyAdams
10/10/15, 9:08 PM
#2

#1 Tack. Jag hade skrivit otydligt hur jag menade, så jag ändrade det.

Vi åker inom något på väg någon annanstans. Inte att vi åker från en plats till en annan. Om affären är målet, så åker jag till affären. Om däremot skolan är målet, och jag åker till affären på vägen dit, så åker jag inom affären.

Jag förstår snart inte själv hur jag menar. 🤔

 **************************
Heter det De eller Dem?

[peter54]
10/10/15, 9:30 PM
#3

#2 Jag menade inte att ditt uttryck skulle motsvaras av mitt, bara ett exempel på ett dialektalt uttryck i Norduppland.

"Tar vägen om affären" skulle vi säga om det du beskriver i ditt exempel. 🙂

Inkanyezi
10/10/15, 10:00 PM
#4

Jag tror att du bör skriva isär in och om.

AilyAdams
10/11/15, 1:04 AM
#5

#4 Ja, det tror jag också nu när du påpekar det.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Ephraim
10/11/15, 11:48 AM
#6

Det verkar vara ett dialektalt uttryck. Jag hittar flera som rapporterar om det på olika forum på nätet. Av fyra rapporter jag tittade på var två från Skåne, ett från Värmland och ett från Göteborg. Och med ditt belägg från Småland då så får vi ju en liten bild av var uttrycket finns. Jag tror inte att uttrycket ska särskrivas. Det är väl helt enkelt prepositionen "inom" skulle jag gissa. Då ska det tilläggas att "inom" ursprungligen är just en sammansättning av "in" + "om", och vad gäller sådana sammansättningar är det ju ibland inte så lätt att veta om de ska skrivas ihop. Jfr "ut i" och "uti". I SAOB kan jag inte hitta att prepositionen "inom" används på det här sättet. Däremot finns en snarlik användning av "inom" som adverb. Artikeln är tryckt 1933: "1) betecknande förnyttnin till en punkt innanför en gräns l. till det inre av ett begränsat område, ett rum o. d.: in, innanför; jfr I 1, 2; särsk. i fråga om kortvarigt besök hos ngn i förbigående. WEXELL Rol. 79 (1755). Vi få.. tid att gå inom på stadens boklåda. WIESELGRENSvSkL 3: 185 (1835). Stig inom och drag några bloss på en cigarett. HEDENSTIERNA Marie 189(1896). – särsk. (vard.) övergående i bet. 2, i uttr. vara (hava varit) inom (hos ngn), (i förbigående) göra (hava gjort) ett kort besök hos ngn. Jag var inom hos Jan för å göra opp om stugan. LAGERLÖF Kejs. 216 (1914). WÄGNER ÅsaHanna 342 (1918)." Hurpass spridd denna användning av "inom" var då vet jag inte men den anges inte som dialektal. Den skiljer ju sig i vart fall från den som beskrivs i tråden just genom att "inom" är ett adverb här. Så det hela måste ha börjat med att man sade "vi går inom" i betydelsen 'vi går in', helt enkelt. Då är det ju inte så konstigt om man kan säga "vi går inom på biblioteket", vilket man kunde förr i alla fall, enligt SAOB (jfr "vi går in på biblioteket"). Det verkar sedan som att "inom" här har kommit att markera särskilt att det rör sig om ett kortvarigt besök. Det som är nytt och som inte finns i SAOB är att "inom" gått till att bli en preposition här (vilket den ju ofta är, jfr "inom området"), så att man kan säga "jag gick inom biblioteket". Men för att förtydliga betydelsen, om man "går inom biblioteket", krävs det att man går in på biblioteket eller räcker det att man tar vägen som går förbi det?

Annons:
svenake
10/11/15, 1:10 PM
#7

För mej  låter det helt OK.

 På väg från arbetet till hemmet gick jag inom affären.  Köpte en ost. 

 Om det skulle vara dialektalt, så vet jag inte från dialekt jag har fått det.

AilyAdams
10/11/15, 8:29 PM
#8

#6 Tusen tack! 👍

 **************************
Heter det De eller Dem?

raphanus
10/12/15, 7:13 AM
#9

Innom fungerar på det här sättet i norskt normalspråk, tex de stakk innom oss på vei til hytta / båten går ikke innom det stedet lenger.

Linnea
10/16/15, 10:26 PM
#10

#0 Så säger vi också. Är från Skåne.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

thenameless
10/19/15, 11:41 PM
#11

Gick igenom biblioteket eller gickinomhus i biblioteket på väg ti…..?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

AilyAdams
10/20/15, 12:29 AM
#12

#11 Stannade för att låna böcker på biblioteket på väg till skolan.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Effie
10/20/15, 9:58 AM
#13

Jag sager absolut "inom". Göteborgare med norskt påbrå

#11 Dina förslag, min tolkning :-) :

Gick igenom biblioteket  - gick in på framsidan och ut på baksidan. Eller gick in och passerade igenom hela eller större delen av biblioteket. Mitt närmsta är så litet att det räcker med att gå inom för att gå igenom… 

 gickinomhus i biblioteket på väg ti… - var på väg till något, men det började ösregna så häftigt att jag måste gå inomhus; biblioteket råkade vara närmast.

#12 Stannade för att låna böcker…jo, möjligt. Men jag kan gå inom biblioteket utan att låna…fast något gör jag väl..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
AilyAdams
10/20/15, 10:22 AM
#14

#12 Ah, jag missförstod kanske #11. Tänkte det som en fråga vad som menades med att "gå inom".

När jag går inom biblioteket är biblioteket målet inte något jag bara passerar.

 **************************
Heter det De eller Dem?

TjockaBerta
10/21/15, 1:26 PM
#15

Det är möjligt att jag skulle förstå om någon sa "gå inom" till mig beroende på sammanhanget men uttrycket är helt främmande för mig och låter väldigt bakvänt.

>>>Malum domesticum<<<

thenameless
10/21/15, 1:31 PM
#16

Jag försökte bara förmedla hur jag skulle ha använt ordet "inom" Om alls?

Jag kan gå inom en gräns  kanske? Men det låter fel och ålderdomligt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Effie
10/21/15, 1:47 PM
#17

#6 såg din fråga nu

"Men för att förtydliga betydelsen, om man "går inom biblioteket", krävs det att man går in på biblioteket eller räcker det att man tar vägen som går förbi det?"

Min uppfattning är att "inom" innebär ett besök. Man går in, inte bara förbi.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[tk1971]
10/21/15, 5:09 PM
#18

Har aldrig hört det uttrycket. Själv är jag inflyttad till Småland, men kommer från nordligaste Uppland. Ett uttryck som jag tyckte var lite lustigt när jag hörde det första gången var när svärmor sa "jag har luggit och läst i soffan". Vadå luggit?!

Linnea
10/29/15, 12:49 PM
#19

#18 Så säger min pappa också ibland.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: