Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 7798 ggr
[Synnerlig]
2015-09-29 11:13

Vill lära mig franska.

Hej,

Jag är fransk men kan knappt någon franska alls. Jag kan presentera mig, fråga vad någon annan heter, fråga hur någon mår och säga små enkla fraser. Jag kan inte skriva franska och kan väl knappt läsa franska. Min mamma har alltid pratat svenska med mig och hon har jättesvårt att prata franska med mig. Jag antar att det känns konstigt för henne då hon är så van vid svenskan.

Jag har försökt att lära mig franska genom att ta kurser i det, men det kändes som bortkastade pengar då jag tappade allt jag lärt mig så fort kursen var över.

Jag är väldigt sällan i Frankrike, som mest vartannat år för att hälsa på släkten och då kan jag, roligt nog, lite mer franska än vad jag kan när jag är i Sverige. Det är nästan läskigt hur språket kommer till en trots att man bara pratar svenska annars 😛

Hur som helst så vill jag verkligen lära mig franska och jag vill bli riktigt bra på det. Vad är det mest effektiva sättet att lära sig ett språk? Finns det några här som lär sig franska som kanske vill prata lite? Kom med alla tips ni har (förutom att flytta och bo i Frankrike då jag inte kan det 😛).

Annons:
Sindri
2015-09-29 11:51
#1

https://www.duolingo.com/

Har du en surfplatta eller smartphone finns det som app.

Du får lära dig från engelska till franska, finns inget från svenska. Bra, för det är talövningar också.

Jag tror det finns fler nätbaserade språkkurser.

En annan bra sak är att läsa barnböcker. Kolla på ditt biblo om de har barnböcker på franska, börja med pekböcker. När du känner dig lite varm i kläderna kan du prova att köpa någon fransk tidning eller magasin. Gärna om något ämne du vet något om eller är intresserad av, ex. vis franska Vogue.

thenameless
2015-09-29 16:18
#2

Testa att bo hos släkten en sommar. Då kommer språket mer naturligt och som uing har du lättare att lära

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Synnerlig]
2015-09-29 17:42
#3

#1 Tack för tips. Jag ska se om jag kanske redan har någon gammal, fransk barnbok från när jag var liten som jag kan läsa i 😃

#2 Jo, vi bor ju hos släkten när vi är där, men vi är där kanske 2 veckor och sen åker vi hem igen och då pratar jag ju svenska och då har jag ju glömt franskan. Det är det att jag måste komma på bra sätt att hålla franskan uppe på något sätt även när jag inte är i Frankrike 🙂 Jag är inte så ung, är 27 år 😛

thenameless
2015-09-29 18:59
#4

#3 Jag menade ju att du skall bo där så länge du kan dvs flera månader. Två veckor gör inte mycket skillnad

Utövr det. börja prata franska med din mamma som träning, Visst hon är ovan men troligen betydligt bättre än dig när hon väl kommer igång. Det kan ta en stund när man är rostig som du vet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annidun
2015-11-15 21:22
#5

Hej! Jag håller på att lära mig franska via internet. Men skulle också vilja lära mig att prata franska. Det är svårt att hitta någon person att prata med, så jag vill gärna prata med dig. Ann

thenameless
2015-11-15 23:46
#6

Där har ni ett alternativ.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
2015-11-20 11:32
#7

Det bästa är med all säkerhet att höra franska talas ofta. Har man inga fransktalande vänner så kanske det är bra att se mycket fransk film t.ex

Jag har läst grekiska men det har heller inte fastnat då jag är för sällan i Grekland och känner inga greker och hör sällan grekiska pratas mer än möjligtvis något kort på TV.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2015-11-21 00:34
#8

Samma för mig med Spanska. Har  läst men glömt det mesta. Förstår mer än jag kan tala.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-24 22:19
#9

# 0 vet inte vart du bor, kanske har du något universitet i din närhet och kan kolla om de har Erasmus, som är ett Europeiskt utbytesprogram. Så kanske finns nån fransk student här som du kan ha konversationslektioner med?

[Devya]
2015-12-05 14:01
#10

Försök se på franska filmer och lyssna på fransk musik! Det hjälper faktiskt. :) 

Jag håller för tillfället på att lära mig nederländska och det underlättar så mycket att faktiskt lyssna på musik och se på filmer, youtubeklipp med nederländska undertexter osv. 

Duolingo är också väldigt bra och det har fått stå som en bas för mig då jag försöker lära mig nederländska. Sen bygger jag bara på med allt annat jag kan hitta på nätet.

Sukram
2015-12-06 01:18
#11

Duolingo vill jag med rekommendera! Jämfört med många andra språkappar till dator/ mobil så bygger inte Duolingo enbart på att upprepa glosor man får redan från början lära sig läsa, lyssna och skriva.

Upp till toppen
Annons: