Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 3576 ggr
Medaljjägaren
2015-09-02 10:03

Heter det var eller vars?

Till att börja med vet jag inte om detta inlägg är i fel grupp eller inte, men det kanske inte spelar så stor roll? Men hur säger ni, var eller vars? Alltså, när man tänker på en plats, och inte typ "H#n var prickig" (kanske inte det bästa exemplet, men) Så hur säger ni? (Alltså, hur ni säger, inte hur ni skriver :) )

YEY, INSIDER!

Annons:
OlgaMaria
2015-09-02 10:07
#1

Vars är dialektalt. "Egentligen" heter det alltid var. Vars finns inte i svenska språket, men det är ju helt okej att säga så, men undvik det i skrift.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Thotis90
2015-09-02 10:09
#2

Jag säger vart (är från Dalarna).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Medaljjägaren
2015-09-02 10:10
#3

Juste, den glömde jag :)

YEY, INSIDER!

OlgaMaria
2015-09-02 10:17
#4

Vart är ju dock korrekt många gånger. T ex - vart ska du gå? Däremot heter det var bor du, och inte vart bor du, men i Dalarna kanske man säger vart bor du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ElinvBorg
2015-09-02 16:49
#5

Var=befintlighet och vart=riktning

Exempelvis så står ju ett hus stilla så det blir "var bor du?" medan om jag går och är påväg någonstans, då frågar man "vart är du påväg?"

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Ephraim
2015-09-02 19:06
#6

Det är inte bara i Dalarna som många säger "vart bor du", det tror jag är vanligt bland yngre talare (och många som kanske inte är så unga längre) över större delen av det svensktalande området. Men det är definitivt en språkförändring som fortfarande är pågående och som många irriterar sig på, så i skrift och formellt tal bör man nog försöka skilja på var och vart.

Distinktionen mellan var och vart är för det mesta ganska överflödig. Redan verbet talar ju oftast om ifall det rör sig om riktning eller befintlighet. Det finns måhända några fall där båda skulle kunna användas med olika betydelse: "var går du" resp. "vart går du". Men i praktiken klarar vi oss nog rätt bra utan distinktionen. Engelska använder ju oftast where i båda betydelserna utan problem.

En anledning till att just vart breder ut sig och inte var kan vara att var i tal ofta sammanfaller helt eller delvis med vad, båda ofta uttalade som va. Jag tror att distinktionen mellan var och vad kan vara viktigare att upprätthålla faktiskt.

Sen finns förstås det dialektala vars väl främst används i nordligaste Sverige. Det kan ju ha betydelsen av både ’var’ och ’vart’, och precis som i sydligare dialekter med sammanfall är det riktningsbetydelsen som är den äldsta.

Annons:
Whippet
2015-09-02 19:25
#7

Säger både var och vart men det beror på meningen.

I'm out Vilar huvudet i handen

stickanw
2015-09-04 13:12
#8

I Boden skulle man säga "vars bor du" och inte var eller vart.

ElinvBorg
2015-09-04 13:23
#9

Ja, fast vars är inte korrekt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

OlgaMaria
2015-09-05 10:40
#10

Jag tycker man kan säga att det inte är korrekt i skrift, men man kan inte säga att en dialekt i tal inte är korrekt. Det kan ju också vara okej i viss skrift, typ där man återger en norrlännings talspråk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fluffis
2015-09-05 17:56
#11

"H#n vars prickig"  ??

Låter väldigt främmande för mig men om det är norrländskt så är det kanske inte så konstigt då jag sälv är skåning 🙂

obstitant
2015-09-05 20:48
#12

Säger och skriver:

1) Var är du?

2) Vart ska du?

Utom en gång, då jag hade umgåtts under lång tid med en klasskompis från Norrbotten, och eftersom jag är en sån som omedvetet börjar härma den jag pratar med slank det plötsligt ur mig "Jaha, vars far du?" istället för "vart åker du".  Folk tror att jag driver med dem ibland, men det är verkligen inte meningen!

OT: Sen finns det ju också en dialektal användning av "vart" istället för "blev". Som i "han vart dö" = han dog.

sisela
2015-09-05 20:56
#13

#12 "han vart dö = han dog"
Som i södra Dalarna (i alla fall) böjs " han har vurti dö" 🤪

Har också hört "jag vart å må illa"

Annons:
Ephraim
2015-09-05 22:06
#14

Vart istället för blev är definitivt geografiskt betingat men det är såpass spritt att det nästan är tveksamt att kalla de dialektalt, det är betydligt större del av det svensktalande området där det inte förekommer. Tydligen är det bara i de sydligaste delarna av Sverige och i södra Finland där det ganska konsekvent inte används, även om det också är mindre spritt i Västsverige. Blev används även det över nästan hela det svenktalande området (i varierande grad), med undantag av delar av Österbotten i Finland. Övriga böjningsformer av verbet varda (varder, varde, vart, vorde, vordo, vardande, vorden, vordit etc.) är väl antingen dialektala eller väldigt gammalmodiga.

Uttrycken bliva död eller varda död tror jag var mer spridda i svenskan förr men nu är de definitivt dialektala. På arkaistisk rikssvenska skulle väl "han har vurti dö" motsvara "han haver vordit död".

Det finns ju även "vart" som en variant av varit i delar av landet.

raphanus
2015-09-06 09:31
#15

#14 - Icke att förglömma ser man ofta formen vart i denna betydelse i tidigare utgåvor av Bibeln på svenska, och det får man väl säga är en bok som i högsta grad och i alla avseenden står över allt av geografiska petitesser. I Bibelns inledning står det exempelvis: "Och Gud sade: Varde ljus! Och det vart ljus."

Ephraim
2015-09-06 21:32
#16

Ja, vart är ju lite lustigt på så sätt att det används dels i vardagliga och dels i särskilt formella sammanhang, men inte gärna däremellan. Vart är ju det äldre ordet i svenskan egentligen, blev är ju ett lånord från lågtyska som väl från början snarare betydde ‘förbli, stanna kvar, bli kvar’ (utvecklingen skedde redan i lågtyskan tror jag, men vi lånade båda betydelserna).

Jag tror att det finns ett samband så att de dialekter som uttalar varit som "vart" också är de där vart (=blev) har mindre starkt fäste. Alltså främst södra och västra Sverige. I de dialekter där varit uttalas "vari" eller "vare" lever vart (=blev) starkare.

Kalli
2015-09-09 21:35
#17

11: Jag är norrlänning och det låter konstigt för mig också. Jag har aldrig använt vars istället för är (var).

FreddeGurra
2015-09-10 16:18
#18

Jag säger "var är du" och "han var prickig". "han vars prickig" låter knäppt.

thenameless
2015-09-10 17:08
#19

Vart i meningen "Han vart prickig"  blir ju i betydelsen "Blev" vilket jag sett användas  många gånger. har även själv gjort det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Veda
2015-09-11 07:43
#20

#18 Som jag har uppfattat ordet "vars" så har det betydelsen är=var någonstans inte att vara. Så "vars prickig" tror jag inte nån säger men däremot "vars är du?". Själv använder jag  inte "vars" men flera i min omgivning. Har även hört "vars nånstans är du?"

Annons:
Ephraim
2015-09-11 13:25
#21

Jag tror inte heller att någon säger "han/hon/hen vars prickig". Det var nog ett missförstånd av exemplet i förstainlägget.

"Han vart prickig" kan man ju säga (och skriva), som påpekas i #19.

"Jag vet att han vart prickig" kan nog många säga också. Då kan det betyda antingen "jag vet att han har varit prickig" eller "jag vet att han har blivit prickig".

Grodan
2016-05-29 00:15
#22

Var

är 08 pratar riks


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Farwuq
2016-05-30 05:29
#23

För mig är var, befintlighet och vart är riktning. 

Vars är det inte genitiv? Kvinnan vas hår var rött.

Jag är född, uppvuxen och boende i Skåne (Lund).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ephraim
2016-05-30 11:23
#24

#23 Två olika vars med olika ursprung.

tarantass
2016-06-03 13:22
#25

#6: "vars" sägs också i Sundsvallstrakten; det skulle jag kalla norra Sverige men inte nordligaste. För övrigt tycker jag det duger gott i informellt skriftspråk, som på nätfora. Det används där även av utmärkta skribenter.

#16: det finns svenska dialekter där "bli" bara betyder "stanna" och liknande, annars använder man "varda" ("vôrtô", med en preterituminfluerad infinitiv, och liknande).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-06-03 14:33
#26

… exempel: Blir du jenn? Då vär e sånn. (Blir du här? Då varder det så = Stannar du här? Då blir det så.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: