Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 3497 ggr
Gridkeeper
8/26/15, 4:51 PM

Kinesisk Symbol?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hello!

Nån som kan hjälpa mig med översättningen på denna amulett?

Tack!

Annons:
Jalking
8/26/15, 5:13 PM
#1

Nu kanske jag är helt fel ute, men jag tycker inte att symbolen ser kinesisk ut. Den är lite för rund och kurvig. Gissar på något annat asiatiskt språk.

Gridkeeper
8/26/15, 5:20 PM
#2

Tack för svar! Är väldigt nyfiken på betydelsen :3 Ska överväga att ge den som en överrasknings gåva, så förhoppningsvis är det något fint :)

Ephraim
8/26/15, 10:53 PM
#3

Jag tror inte att det är kinesiska, nej. Min gissning är att det är ett indiskt skriftsystem och att det som betecknas är stavelsen Auṃ.

https://en.wikipedia.org/wiki/Om

Det finns ganska många besläktade skriftsystem i Indien och omkringliggande länder som har ett gemensamt ursprung och som fungerar på lite liknande sätt, även om tecknen kan se lite olika ut. Det mest kända sådana skriftsystemet är devanāgarī som brukar användas för att skriva hindi bland annat. Det är med detta skriftsystem man oftast ser stavelsen Auṃ skriven:

Auṃ med devanagari

Det ser ju inte ut precis som på amuletten men man kan känna igen märket som flyter ovanför (en prick och en båge), vilket kallas candrabindu och betecknar nasalisering av vokalen (skrivs ṃ med latinska bokstäver).

Om man tittar på Wikipediaartikeln om stavelsen kan man se den skriven med olika skriftsystem. Jag tycker att det påminner en hel del om tibetanska:

Auṃ med tibetansk skrift 2

Auṃ med tibetansk skrift 1

Gridkeeper
8/27/15, 4:08 PM
#4

Tack ska du ha för ett sådant bra utförligt svar :)  Det va en uppskattad gåva och ett underbart budskap.

Upp till toppen
Annons: