Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 4504 ggr
[HelwardMann]
2015-08-25 00:16

Vilken är relationen mellan ett tag och en stund

Efter svaren i den här tråden, undrar jag även hur ni ställer ett tag och en stund i relation till varandra, om ni väljer mellan dessa i samma sammanhang. Jag har avsiktligt inte angett några exakta tider här, eftersom de flesta i tråden om bara ett tag har angett att det beror av sammanhanget. Istället har jag valt "mycket", "lite" och inget förstärkningsord. Mycket längre än en minut kan ju vara fem minuter, medan 64 minuter kan anses vara lite längre än en timme, trots att skillnaden i minuter är densamma.

Kommentera gärna era svar.

Annons:
Stallmima
2015-08-25 00:31
#1

Själv anser jag ett tag är längre än en stund, en stund låter som ett kortare tag anser jag

[HelwardMann]
2015-08-25 00:31
#2

Själv tvekar jag mellan längre och mycket längre. Jag kryssade att ett tag är längre än en stund, för jag tror att det är så jag oftast tänker, även om jag ibland kan dra iväg åt "mycket längre".

[Sabina]
2015-08-25 00:57
#3

Jag uppfattar "ett tag" som längre än "en stund"

Calcifer
2015-08-25 01:04
#4

För mig är en stund bara något som kan handla om kort tid. Men ett tag kan handla om allt från någon timme till månader beroende på sammanhang. Typ om någon frågar "hur länge har du studerat till lärare" så kan svaret vara "ett tag" även om det handlar om typ 2-3 månader eller t.o.m. mer. Men "en stund" skulle bli fel i sammanhanget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

pernillaoscarsson
2015-08-25 01:05
#5

Ett tag är längre än en stund valde jag. Försöker dock klura ut varför jag tycker då :P Tror dock att jag skulle använda "ett tag" om jag menar att något ska göras om t.ex 1 timme och "en stund" om saken ska göras om en halvtimme. Ett tag låter längre bort än en stund.

Klurigt :P

[HelwardMann]
2015-08-25 01:47
#6

#4 Perfekt beskrivning.

Varför jag gjorde den första undersökningen, den om ett tag, var, som jag skrev där, att en kompis och jag använder och tolkar "ett tag" väldigt olika. Han kan till exempel säga att han ska ringa mig om ett tag, och då känner jag att jag hinner ta en dusch emellan, men jag hinner nätt och jämnt dra av mig kallingarna innan han ringer.

Svaren i den undersökningen, fick mig att undra hur folk ser på skillnaden mellan en stund och ett tag, och därför gjorde jag den här undersökningen.

Jag använder och tolkar alltid ett tag som längre än en stund, även i sammanhang där båda passar. Men jag känner också, som du nämner, att båda passar inte alltid, och att ett tag kan användas i sammanhang där en stund bara skulle bli löjligt. Pröva tillexempel att säga att Stefan och Eva har varit gifta en stund. Jag tror att de allra flesta skulle tolka det som att de nyss kom ut från kyrkan efter vigselceremonin. Har de däremot varit gifta ett tag, skulle jag tro att de flesta tolkar det som åtminstone några veckor, och möjligen upp till flera år.

Annons:
Huygens
2015-08-25 02:06
#7

"Jag frågade sköterskan hur det var med Tok-Olle. Men hon fick rusa och var borta en stund. Det hastade. Skulle visst sätta in nyköpta glassen i frysen."

"Jaha, vad sa sköterskan när hon kom tillbaks?"

"Hon hade nog ont om tid. Sprang bara förbi och sa att Tok-Olle var kvar på sjukhuset. Han hade visst fått tarmvred på ålderdomshemmet."

"Men fattar sjukhuset vad Tok-Olle säger. Han pratar ju så konstigt."

"Nä, dom fattade inget, men jag kunde översätta via telefon."

"Tur det. Hur länge har Tok-Olle pratat sådär?"

"Ett tag."

"Verkligen? Så länge?"

"Ja, Tok-Olle slog huvet i en trappa redan som barn och sedan dessa har han alltid pratat obegripligt."

Upp till toppen
Annons: