Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 5929 ggr
HumlanochJuvel
2015-07-28 20:40

Hur uttalas "Fluorit"?

Hej,

Tänkte se om någon kan hjälpa mig med hur man uttalar "Fluorit". Är nog egentligen inget konstigt med hur man ska uttala det men började fundera på hur det ska uttalas och kan liksom inte riktigt släppa det (bara för att jag började fundera på det😛) så hoppas någon kan hjälpa mig med det🙂

Uttalas det som det låter: "Fluorit", eller hoppar man över att uttala u:et så det blir mer "Florit", i sådana fall säger man "Florit" eller "drar ut" mer på o:et så det blir mer "Floorit"?

🙂

Annons:
molam
2015-07-28 20:43
#1

Uttalar det "Flårit" Har alltid gjort, men jag är Norrlänning också xDDD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Sabina]
2015-07-28 20:43
#2

Jag har bara hört uttalet så som det skrivs "Fluorit" (geovetare som jag är 🙂)

Tarotstollan
2015-07-28 20:46
#3

Jag uttalar det som det stavas.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molam
2015-07-28 20:48
#4

Jag tror det är olika beroende på vart i vårt avlånga land man kommer ifrån ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Valkyrija
2015-07-28 21:53
#5

Jag uttalar det Florit ^^

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

kattöga
2015-07-29 13:10
#6

"Flårit" säger jag…. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
TjockaBerta
2015-07-29 14:35
#7

Jag skulle säga fluorit precis som fluor.

>>>Malum domesticum<<<

HumlanochJuvel
2015-07-29 21:53
#8

Spännande! Verkar vara lite olika hur man uttalar det, får helt enkelt välja det som känns bäst att säga för verkar inte finns något "rätt eller fel"👍  Tack så mycket för alla svar! 😃

[tk1971]
2015-07-30 13:07
#9

"Flu-å-rit" säger jag.

[HelwardMann]
2015-08-02 02:44
#10

Man kan komma runt problemet genom att säga flusspat. 😉

Men skämt åsido, jag har aldrig hört någon uttala u:et i vare sig fluor, fluorid eller fluorit. Jag, och de flesta i min geografiska omgivning, uttalar det med en monoftong någonstans mittemellan å och o.

Halvdansken
2015-08-03 15:04
#11

Som skåning skulle det nog låta lite "flåorijt"
Flour låter Flåår här nere.  Men vi gillar ju våra diftånger 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[tk1971]
2015-08-03 22:18
#12

Själv undrar jag varför så många kastar om bokstäverna i diftongen i "fluor". Det är nästan mer regel än undantag. Ja, jag erkänner att jag retar mig på det : )

Ephraim
2015-08-03 23:11
#13

Nu hittar jag inte fluorit i ordböckerna men slår man på fluor så anges vad jag har hittat bara uttalet medtvå stavelser, med u i första stavelsen och där o:et i den andra (och betonade) stavelsen uttalas som å.

Men nu är ju inte uttal något som är centralt normerat så det är tveksamt att säga att det tvåstaviga uttalet är det enda rätta. Helt klart är det enstaviga uttalet flår väldigt vanligt, kanske det allra vanligaste, och det framstår som fullt acceptabelt.

Fluorit bör väl följa mönstret för fluor (med variation vad gäller u:et) med den modifikationen att o:et inte längre har primär betoning och därför normalt förkortas.

Petigt påpekande: När man uttalar u:et i fluor uttalar man normalt inte uo som en diftong. En diftong är två vokaler i samma stavelse. I detta fall rör det sig istället om två monoftonger i varsin stavelse.

———

#12 Att många skriver "flour" menar du? Ja, det ser man nog ibland och "flourtandkräm" ger en del google-träffar.

Förklaringen till denna felstavning är antagligen att det är ett ord som de flesta inte skriver så ofta, men man har antagligen läst det några gånger och vet att de fem bokstäverna f, l, o, r och u ska användas. Däremot är det inte säkert att man har koll på ordningen exakt. Det är ju ett ganska välkänt fenomen att man ofta kan kasta om bokstäverna i ett ord (särskilt om första och sista bokstaven är samma) utan att nämnvärt påverka läsbarheten vilket lite visar hur oviktig bokstävernas ordning är för oss.

Stavningen flour är väl helt enkelt ett exempel på att skribenten har gissat var u:et ska stå och har gissat fel. Antagligen är kombinationen ou lite vanligare i svenskan än kombinationen uo (inte för att någon är särskilt vanlig, de återfinns väl i första hand i lånord) så det är ju en rimlig gissning. Engelskans flour kanske också spökar någonstans.

Annons:
thenameless
2015-08-04 13:01
#14

Flour och flourit är ju inga svenska ord även om de blivit importerade. gå efter hur de uttalas på det ursprungliga språket

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

TjockaBerta
2015-08-04 13:08
#15

Det är inget problem att stava till fluor efter som jag uttalar det flu år. Då ger det sig självt.

>>>Malum domesticum<<<

[tk1971]
2015-08-04 15:31
#16

#14: där har vi precis det jag menade : )

Ephraim
2015-08-04 16:54
#17

#14 Så brukar vi inte göra vad gäller latinska och grekiska ord i svenskan. Dessa får i princip alltid ett svenskt uttal baserat på stavningen.

Om man ska gå efter hur fluor uttalas på latin ska det faktiskt ha betoning på första stavelsen (u-et), och denna vokal skall uttalas som o och inte som u. Alltså FLO-år ungefär. Men skulle man uttala ordet så tror jag att många skulle höja på ögonbrynen.

Sen kan man förstås fundera över om latin är originalspråk i detta fall eftersom det rör sig om en "internationell" nybildning.

thenameless
2015-08-04 18:52
#18

Fluor är ju ett ord som funnits i svenskan ganska länge och när man sköljde i grundskolan sade vi  nästan allihop "Flårr" flourit blir väl då "flårrit"?

Men spelar väl egentligen ingen roll? det är ingen som vet vad ni menar ändå  utanför den akademiska världen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2015-08-15 11:08
#19

#11 Jag har nog inte träffat någon från våra sydligaste landskap som skulle ha problem med att säga fluor - det finns ju fullt av dem i laggårn och på dyngstan.

thenameless
2015-08-15 12:17
#20

Det finns fler lantisar än stockholmare i stockholm så du har inte fel

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Halvdansken
2015-08-15 12:41
#21

#19. Jepp. Men det är en skillnad på fluor och flåår.  Den skillnaden gör vi även härnere.   😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: