Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 20851 ggr
Veero
4/18/15, 12:04 PM

För och nackdelar med flerspråkighet

Har en uppgift i skolan om flerspråkighet. 

Vad är fördelarna och vad är nackdelarna med att vara flerspråkig?

Även vad innebär det att ha kompetens i ett eller flera språk? 

Vill ha någon att bolla tankar och skapa en diskussion kring detta! 😃

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Annons:
JustMySelf
4/18/15, 5:38 PM
#1

Det jag tänker rent spontant är att många företag blir mer och mer globaliserade, att kunna jobba internationellt är både roligt och utvecklande. Och sen att kunna kommunicera med fler människor, men det är ju rätt uppenbart.

tlover
4/19/15, 10:48 AM
#2

Jag har för mig att man får enklare att lära sig alternativt högre IQ om man lär sig flera språk i ung ålder (före ettan), jag är ju inte säker men det kan ju vara nått värt att googla för dig.

l'm back

[Túrwen]
4/19/15, 11:56 AM
#3

Jag är uppvuxen med två språk (utöver engelskan också då).. Kan inte säga att det gett mig någon markant nackdel gentemot andra eftersom att jag ändå lyckats rätt så bra och varit högpresterande hela vägen. Min ena förälder är inte svensk och därför användes ofta inte de ovanligare orden så mycket hemma och jag förstod inte deras innebörd förrän senare än andra människor, kan inte säga att min andra förälder använde sig av de orden heller eftersom att hen inte pratar så mycket. Ordspråk var också för mig helt okända till dess att jag började studera svenska i skolan och hade väldiga problem med svenskan i början. 

Fördelen är att väldigt få människor i världen talar det andra språk jag växt upp med vilket väldigt många blir fascinerade över. Kan åka till landet där språket talas och föra mig självsäkert eventuellt jobba där utan att språket skulle vara ett problem. Har också mött turister i Sverige som velat bli guidade i Stockholm och det har uppskattats väldigt mycket. 

Tyvärr har det sina baksidor för vissa att jag inte ser svensk ut heller men det är inte något jag ska ta upp vidare här.

Upp till toppen
Annons: