Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 4200 ggr
Cireea
2015-04-08 01:28

Vilket ord söker jag?

Jag ska försöka förklara det här så lätt som möjligt. 

Vad kallar man en person som agerar som en ledare i en grupp men som egentligen inte är det utan det finns en inofficiell ledare som styr "bakom scen" så att säga. Ingen vet utifrån vem den riktigare ledaren är utan det är mer en intern grej för att skydda den riktiga ledaren genom att ha en fejkad. 

Det känns som att det ska finnas något ord som beskriver det här men jag kan inte riktigt hitta åt det. Kan någon här kanske hitta ett passande ord? 

Jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja så byt gärna om jag valt fel. 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
VildaVittra
2015-04-08 01:42
#1

Marionett?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
2015-04-08 01:50
#2

Nej inte riktigt det heller. En marionett styrs ofrivilligt men nu handlar det inte riktigt om att ledare 1 (officiella ledaren)  kontrolleras av ledare 2 (Inofficiella) utan det här handlar om att ledare 1 frivilligt tagit plats som ledare för att skydda den riktiga från att skadas. 

Ledare 1 är ansiktet utåt för gruppen och tar alla beslut men ledare 2 har som ändå en roll i det här utan att någon förstår det utifrån. 

Jag vet att det ska finnas ett ord för det här men det är så svårt att förklara situationen. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Carpinus]
2015-04-08 11:54
#3

I engelskan finns uttrycket "Fall guy". Exempelvis förekom det tidigare  inom amerikansk hästsport, så att om en häst dopats så var det en "fall guy" som stod som ansvarig och tog straffet medan den faktiske tränaren gick fri.

Översatt blir det "syndabock" men det är inte uttrycket i sin fulla betydelse. "Stafflifigur" kanske ligger närmare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fall_guy

thenameless
2015-04-08 22:17
#4

som vanligt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Cireea
2015-04-08 22:24
#5

#3 Hmm ja kanske det. 

#4 Ursäkta, vad vill du ha sagt? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thenameless
2015-04-09 19:14
#6

#5 Ingen aning? Det var sent och lät säkert logiskt i mitt huvud då?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Sammet1
2015-04-10 20:54
#7

Bulvan?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Surpan
2015-04-14 10:22
#8

Surrogat?

/Surpan

kattöga
2015-04-14 10:28
#9

President? 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[tk1971]
2015-04-15 12:46
#10

Målvakt?

Cireea
2015-04-15 12:48
#11

Det är lugnt hörrni, jag fick lösa det på annat sätt 😃Fick bara skriva ut det istället för att använda ett enda ord som förklaring.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: