Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Vad betyder ordet/meningen?

Vilket ord söker jag?

2015-04-08 01:28 #0 av: Cireea

Jag ska försöka förklara det här så lätt som möjligt. 

Vad kallar man en person som agerar som en ledare i en grupp men som egentligen inte är det utan det finns en inofficiell ledare som styr "bakom scen" så att säga. Ingen vet utifrån vem den riktigare ledaren är utan det är mer en intern grej för att skydda den riktiga ledaren genom att ha en fejkad. 

Det känns som att det ska finnas något ord som beskriver det här men jag kan inte riktigt hitta åt det. Kan någon här kanske hitta ett passande ord? 

Jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja så byt gärna om jag valt fel. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2015-04-08 01:42 #1 av: VildaVittra

Marionett? 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-04-08 01:50 #2 av: Cireea

Nej inte riktigt det heller. En marionett styrs ofrivilligt men nu handlar det inte riktigt om att ledare 1 (officiella ledaren)  kontrolleras av ledare 2 (Inofficiella) utan det här handlar om att ledare 1 frivilligt tagit plats som ledare för att skydda den riktiga från att skadas. 

Ledare 1 är ansiktet utåt för gruppen och tar alla beslut men ledare 2 har som ändå en roll i det här utan att någon förstår det utifrån. 

Jag vet att det ska finnas ett ord för det här men det är så svårt att förklara situationen. Skrattar

Anmäl
2015-04-08 11:54 #3 av: [Carpinus]

I engelskan finns uttrycket "Fall guy". Exempelvis förekom det tidigare  inom amerikansk hästsport, så att om en häst dopats så var det en "fall guy" som stod som ansvarig och tog straffet medan den faktiske tränaren gick fri.

Översatt blir det "syndabock" men det är inte uttrycket i sin fulla betydelse. "Stafflifigur" kanske ligger närmare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fall_guy

Anmäl
2015-04-08 22:17 #4 av: thenameless

som vanligt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2015-04-08 22:24 #5 av: Cireea

#3 Hmm ja kanske det. 

#4 Ursäkta, vad vill du ha sagt? Funderar

Anmäl
2015-04-09 19:14 #6 av: thenameless

#5 Ingen aning? Det var sent och lät säkert logiskt i mitt huvud då?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2015-04-10 20:54 #7 av: Sammet1

Bulvan?

Anmäl
2015-04-14 10:22 #8 av: Surpan

Surrogat?

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2015-04-14 10:28 #9 av: kattöga

President? Skämtar

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2015-04-15 12:46 #10 av: [tk1971]

Målvakt?

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.