Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Skriftspråk - Stavning/Ortografi

Finns kategoriserade ordlistor?

2015-03-08 11:31 #0 av: alwaysnew

Hej,

Jag har länge letat efter ordlistor som är kategoriserade men inte kunnat hitta några. 

Det jag menar är t.ex. en lista för olika lukter, en för olika sorters träd, en för olika sorters motorfordon osv. I tryckt format antar jag att detta skulle bli enormt, men kanske att det fanns något liknande någonstans på webben?

Tack för ett intressant forum!

Anmäl
2015-03-08 15:17 #1 av: alwaysnew

Verkar som att det här är ett steg i rätt riktning:

http://sv.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Huvudsida

Anmäl
2015-03-08 15:29 #2 av: raphanus

Jag har en estnisk-svensk ordlista från 1990-talets början som är inordnad så. Lexin har också en del ordböcker med tematiskt ordnade bilder. Men du har rätt i att det finns en hel del hål att fylla på området.

Anmäl
2015-03-09 13:12 #3 av: Amandla

Såna listor brukar det finnas i korsordslexikon.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.