Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 6512 ggr
[Carpinus]
3/5/15, 7:32 PM

Får lärarna prata den lokala dialekten med barnen?

En förälder i Värmland reagerar på att förskolelärarna talar dialekt inbördes men på rikssvenska med barnen, och det samma gör hennes väninna med sin lille son. Hon tycker att det är synd att dialekterna inte traderas vidare och uppmanar nu de lärare som är från bygden att tala den lokala dialekten med barnen. Dessutom är hon nyfiken på hur det är på andra håll i landet - hålls dialekterna kort i undervisningen?

http://www.metro.se/nyheter/hennes-uppmaning-prata-varmlandska-med-barnen/EVHoce!NxiqhsoT1gZxA/

Annons:
[Carpinus]
3/6/15, 9:31 AM
#1

Har inte tänkt på det förut, men när jag gick i folkskolan hemma i Värmland måste vi ha talat dialekt. Jag minns att när jag började i realskolan efter flytt till ett annat landskap så räckte jag upp handen på svenskalektionen och talade om att  "ja har glömt den boka hemme". Det blev en tillrättavisning direkt för språkfelet, och fast det hände för mer än femtio år sedan så minns jag det ännu. Det sved väl lite i själen…

thenameless
3/6/15, 2:17 PM
#2

Att tala dialekt i skolan särskilt högre upp i läroverken, har nog aldrig och fortfarande inte setts med blida ögon och på sextio -sjuttiotalet  skulle ju "Fattigdialekterna" utrotas för att minska klassklyftorna.

Det misslyckades dock men det var knappt och man kan om man är lagd åt det hållet höra om någon är välutbildad  och burgen bara på talet. Så tänk på det när ni rör er i finrummen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
3/6/15, 10:09 PM
#3

Jag minns hur min modersmålslärare i HAL i Karlshamn förgäves försökte få oss att säga fingret när vi menade fingern. Idag kanske han skulle ha fått fingret. Han var någonstans ett par pinnhål längre norrifrån än jag, men jag talade Hoka-mål när jag bodde i Karlshamn, så ingen misstänkte mig för att vara stockholmare. Det var 1959, och det har väl runnit en del vatten under broarna sedan dess, men i alla skolor jag har gått har lärarna pratat sin dialekt - och eleverna sin. 

Men så här i efterhand slår det mig att en förfärande stor andel av lärarna i HAL var uppsvenska.

tarantass
3/6/15, 11:22 PM
#4

Dialektdöden lär fortsätta och alla utslag av intolerans påskyndar den. Och sådana utslag lär också fortsätta, inte minst i skolan. Från lärare och eleverna själva emellan (som slår ner på den som talar för bonnigt och så vidare). Det vi har av dialekter idag är ju rent löjligt jämfört med femtio år sedan, och det var inte mycket mot för hundra år sedan. Då, även då, de flesta lärde sig läsa och skriva.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
3/17/15, 11:26 PM
#5

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

thenameless
3/18/15, 4:37 PM
#6

Det faktum att "alla" vill bo i Stockholm och därför lär sig tv-svenska för att "passa in" Innebär ockå döden för dialekterna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Carpinus]
3/18/15, 4:48 PM
#7

En av flera bidragande orsaker till bristen på dialekter inom teater och film kan vara den regissör som gjorde barn- och ungdomsteater på Sveriges Radio under två decennier. De unga skådespelarna där tilläts tala sin egen breda stockholmsdialekt oavsett vilken uppsättning det gällde, och den smala rekryteringsbasen har nog en viss skuld i att det nu låter som det låter - flera av dem har ju med tiden gått vidare till vuxenroller. Det märkliga är att regissören själv kom från Norrbotten… (Personen är avliden sedan några år, så jag nämner inte hans namn.)

thenameless
3/19/15, 11:53 AM
#8

Som sagt kanske upplever många ifrån landet att deras breda och ibland svåra dialekter är ett hinder för dem i vardagen/professionellt ? Och därför  tonar de ner den så mycket som möjligt för att inte missa upplevda fördelar för dem som talar "rikssvenska" ?

Min far var sådan han talade slang som ung men lade ner det helt i sitt yrkesliv då det inte ansågs  fint utan som en "fattigmans dialekt". Resultatet blev för mig och troligen för andra barn i samma situation att jag som liten inte kunde någon slang alls. Samma med lokala dialekter skulle jag tro

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

svenake
3/22/15, 2:15 AM
#9

Jag minns vad Lasse Homlqvist berättade om när han började arbeta inom TV. Då fick alla gå en kurs i hur man skulle tala i TV.  Alla blev tillrättavisade när man uttalade något fel, men inte han .  När de andra i kursen frågade varför inte han blev rättad blev svaret, "Det är inte lönt att rätta  en som pratar skånska"

Själv bor jag i Ystad.

tarantass
3/22/15, 2:35 AM
#10

#9: ja, skånska har väl varit den sista allmänt godtagna regionala formen av rikssvenska i Sverige. (Hade Homqvist verkligen talat bonnaskånska hade nog även han blivit tillrättavisad.) Nu har även den börjat försvinna, verkar det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

thenameless
3/22/15, 11:35 AM
#11

Förövrigt får nog lärarna eller fick prata den lokala dialekten med eleverna pårasterna, men inte på lektionerna då vi alla skulle bli likriktade och formade att passa i maskinen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: