Annons:
Etikettövrigt
Läst 4493 ggr
Skorpion76
1/27/15, 4:43 PM

Vad ska jag kalla den för?

En dagbok är en sorts kalender eller liknande där författaren till den skriver upp vad han eller hon har gjort under dagen. Anteckningarna sker inte nödvändigtvis varje dag. Jag har också läst att en dagbok är någonting personligt där man skriver ner sina tankar och känslor. 

Nu kanske jag kommer med en väldigt märklig och klurig fråga, men vad skulle du kalla en volym där du skriver ner dina tankar och känslor och som inte bara handlar om vad du har gjort under dagen eller just för stunden, men som ändå har regelbundna datum eller andra rubriker som:

Lite senare
Senare samma dag
Samma torsdag fast senare,
Ännu senare
Ytterligare senare
Tidigt på morgonen
Lunch
Eftermiddag
Natten till den 27 juni
Klockslag och så vidare   

Så skulle jag beskriva att min blogg ser ut om jag ska fatta mig kort.  Dessutom skriver jag i brevform och en tidigare ledsagare som var väldigt envis påstod att jag inte kunde kalla det för dagbok eftersom  

  1. Jag skriver i brevform
  2. Jag inte skriver vad jag gör eller vad som händer varje dag

Nu är min fråga vad jag istället ska kalla det för? Vad tycker du?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
thenameless
1/27/15, 5:25 PM
#1

Fungerar det inte att kalla det din Dagbok? annars är kanske Loggbok bra?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Skorpion76
1/27/15, 6:30 PM
#2

Fast loggbok hör väl ihop med segling och båtiiv. Gör det inte det? Där beskriver man var man har stannat, vad som har hänt ombord på båten och hur långt man har seglat eller kört.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Sindri
1/28/15, 12:02 AM
#3

Nej, en loggbok kan man föra på land också och i många olika sammanhang. Från början är det en sjöterm, men nu ser man det lite här och där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Loggbok

Skorpion76
1/28/15, 7:20 AM
#4

Där nämns dykare och flygplan också, men det är inte det jag skriver. En blogg är en sorts logg på webben.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Jalking
1/28/15, 1:08 PM
#5

Loggbok säger jag också.

Skorpion76
1/28/15, 3:48 PM
#6

Jaså, hur motiverar du det?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Ephraim
1/28/15, 7:12 PM
#7

Man ska nog inte ha så sträng syn på litterära genrebeteckningar. Det är inte direkt frågan om precisa och väldefinierade begrepp. Jag tror att dagbokloggboklogg och kanske även journal alla skulle kunna fungera i princip.

Det finns kanske en viss betydelseskillnad särskilt i hur "fritt" varje inlägg kan vara. I en logg, loggbok eller journal är det väl ofta ganska väldefinierat vad som ska dokumenteras ("loggas") vid varje tillfälle. En dagbok är till formen lite friare.

Jag skulle därför rekommendera just dagbok. Om du inte är bekväm med dagbok helt obestämt så gör en sammansättning. Kalla den sinnesdagbok, känslodagbok, idédagbok eller något annat. Eller sinnesstämningslogg, tankeloggbok, medvetandejournal.

Angående loggbok och logg så är det självklart så att de ursprungligen är sjötermer (lånade från engelskan) men idag är de allmänspråkliga termer som kan användas inom alla områden. Slår man upp ordet i en ordbok verkar man faktiskt fortfarande inte hitta de mer allmäna betydelserna (varken NEO, Wiktionary eller SAOB) men söker man på nätet hittar man loggböcker från vitt skilda områden.

Det är helt normalt att språket tar termer från ett område och överför dem till andra (ibland med ganska förändrad betydelse). Detta är inget man ska vara rädd för eller anse att det är fel. Det är också fritt fram att vara kreativ och låna termer själv om man nu behöver dem (och det är uppenbart att folk gör det).

thenameless
1/28/15, 7:56 PM
#8

Kallagrejerna vad du vill, Bara folk förstår vad du syftar på….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Skorpion76
1/28/15, 7:59 PM
#9

Jag blir kluven därför att en definition av dagbok är att det dels är en kalender där man skriver dagens datum om vad man har gjort eller vad som har hänt.   Det var vad min ledsagare hävdade med dagbok att och påstod att jag inte kunde kalla det jag skriver för dagbok just därför, men sedan har jag läst att en dagbok är någonting personligt och eftersom innehållet i den är så personligt blir det också väldigt hemligt. Det är till exempel inte tillåtet att tjuvläsa någon annans dagbok.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

thenameless
1/28/15, 8:04 PM
#10

Skillnaden mellan en Loggbok och en Dagbok som kanske någon redan sagt? Är att I en loggbok noterar du agens händelser eller händelser under en specifik tilldragelse. Men i en dagbok gör du samma sak men noterar också dina peronliga åsikter och känslor runt det hela.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Skorpion76
1/28/15, 8:44 PM
#11

Min ledsagare påstod att jag inte kunde kalla det för dagbok eftersom jag skrev i brevform till olika namn. Då var det enligt henne mer fråga om korrespondens, men jag vet inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
1/28/15, 9:24 PM
#12

Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att "log" som sjöterm kommer av att man helt enkelt slängde i en pinne och tog tid på hur lång tid det tog för den att komma till aktern när man la i den från fören. Jag tror dock knappast att det stämmer, för man har inte så mycket ombord som man vill göra sig av med, och i synnerhet kanske inte vedträn, bjälkar eller stockar.

Den tidiga loggen var en plan skiva, som hängde i en tredelad hanfot, så att den hamnade tvärs i vattnet efter båten, och man lät en lina rulla ut och tog tid tills man kom till ett visst märke på linan. Märkena kunde vara knutar eller små remsor av tyg "flaggor". Den typen av logg används fortfarande på en del håll i världen, och jag har använt den själv. När man så ryckte till i linan då den hade rullats ut, rycktes en plugg ur hålet för en av hanfotens delar mot den trekantiga skivan, och den hamnade plant i vattnet så att den inte längre gjorde stort motstånd och man kunde rulla in linan.

Vi använder också någon gång "spottlogg", som går till så att man ställer sig vid fören och spottar ner i vattnet, och så tar man tid tills loskan kommer till aktern.

Skorpion76
1/29/15, 3:46 PM
#13

Eftersom jag skriver ner mina tankar, funderingar, drömmar, fantasier och så vidare liknar det mest en tankebok, men om jag slår upp det ordet på internet får jag inte alls den förklaringen att det skulle vara som en dagbok fast full med tankar. Jag skriver ju i brevform och därför vore det ganska praktiskt om ett fanns något som hette brevbok, men det finns inte.  Det finns ju någonting som heter brevroman, men jag vet inte om det heller skulle passa in. Jag skriver i brevform till namn på olika fiktiva personer och för mig fungerar det utmärkt att skriva så. Inspirationen att skriva just i brevform fick jag dels ifrån en bok och dels ifrån en intervju med två litteraturvetare som handlade om brevväxlingen mellan A Strindberg och V von Heidenstam. Brevväxlingen herrarna emellan innehåller i sin helhet 150 brev och när den presenterades var det för att det skulle göras en dokumentation av den. Boken som jag tänker på som heter Kära Ingen och som är en bok som är helt och hållet baserad på brev. Tjejen som skriver är gravid och Ingen i boken är barnet hon väntar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Jalking
1/29/15, 4:09 PM
#14

Ja men kalla den brevbok då! Att ordet inte finns innebär ju bara att du blir först med det och har något unikt. Du blir lätthittad på nätet med google och andra sökverktyg. Ordet saknar åäö, vilket är en fördel i datorernas tid. Troligen hittar du också ett bra ledigt domännamn med ordet brevbok. brevboken. se t.ex. är ledigt, jag kollade nyss.

Skorpion76
1/29/15, 4:36 PM
#15

Det här är en brevbok och därför passar det ordet inte heller in. http://www.ljungbykompani.se/1859/brevbok1859.htm


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

jagga-ewe
1/29/15, 10:01 PM
#16

När jag skrev dagbok, i högstadieåldern, skrev jag alltid i brevform till en tänkt person, fast det var nog eg boken. Istället för det klassiska "Hej kära dagbok" skrev jag "Tjena Lizette" för min dagbok hette Lizette. Jag skrev inte varje dag, men när jag skrev berättade jag vad som hänt sen sist. Sist kunde vara dan innan, veckan innan eller flera månader sen. Ibland blev det flera sidor, ibland bara några rader. Men för mig är det ingen tvekan om att det är en dagbok. Den var ju låst, bara en sån sak…

På en blogg kan man mycket väl skriva dagbok på det viset. Lite så är det väl med min blogg idag. Fast den är helt avpersonifierad, man kan inte identifiera nån om man inte känner mig och vet vem jag syftar på. Kodnamn och omskrivningar. Inte direkt skrivet i brevform, men ändå skrivet med avseende för att det ska läsas av nån form av mottagare.

Ordet "blogg" kommer från web log som dragits ihop och kortats. Det är en loggbok, en förteckning över saker som hänt och tankar och reflektioner över detta. För mig är det självklart att man kan kalla en blogg för dagbok, om det är det syftet den fyller. Skriver man blogg för att minnas saker man gjort och skriver hyfsat regelbundet, då är det en dagbok.

Sen spelar det ju ingen roll vad nån annan väljer att kalla det, det är ju helt och hållet upp till skribenten att avgöra vad syftet är och även namnsätta den. Ordmärkeri på det där viset är kontraproduktivt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Skorpion76
1/30/15, 6:50 AM
#17

#16 Jag håller helt och hållet med. Jag vill kalla det jag skriver för en blogg även om jag inte skriver exakt varje dag och inte heller berättar om vad som har hänt sedan sist. Min blogg handlar mer om att jag berättar olika saker och förklarar olika saker som jag annars bara skulle bli nedtystad ifall jag berättade det för en person. Jag skriver upp datum och använder dem som rubriker ör nya stycken, men det är inte dagens datum. Jag kan tycka att det vore bra om det fanns et program att ladda ner där man hade färdiga datum att skriva i, men min bror har sagt till mig att datumen inte spelar någon större roll på det sättet för mig eftersom jag inte beskriver dagsaktuella händelser i min blogg.

Anledningen till att jag över huvud tager tar upp den här tråden är för att en tidigare ledsagare jag hade försökte verkligen läxa upp mig och tala om att jag minsann inte kunde kalla det jag skrev för dagbok på grund av innehållet och på grund av att jag skrev i brevform.

Sedan i tisdags försökte en lärare på särvux där jag går för att utveckla mitt skrivande tala om för mig att jag minsann inte heller kunde kall det jag skriver för dagbok på grund av att jag inte beskriver dagens händelser eller för att datumen inte stämmer överens. En uppgift som vi har är att vi ska skriva dagbok och det har jag också gjort. Till en början gick det bra, men sedan utvecklades den till att likna min blogg genom att datumen inte stämmer överens. I den dagboken befinner jag mig ungefär på den 11 november 2014 bara för att jag inte hoppar över datum så där utan vidare. Trots att jag vet att man mycket väl kan göra det i en dagbok utan att det är någonting konstigt med det vill jag att min blogg ska ha datum varje dag även om datumet inte är aktuellt. Det spelar som sagt var ingen roll eftersom jag inte heller beskriver datt det hände just då.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Sindri
1/30/15, 9:43 AM
#18

Folk som talar omför dig vad du " minsann inte kan göra" tycker jag du skall strunta i. Kalla det för Min Dagbok eller Min Loggbok - du gör det på ditt sätt helt enkelt.

Jalking
1/30/15, 10:35 AM
#19

Min Loggbok är redan taget. 🙂Fast jag har ju inte någon juridisk ensamrätt på namnet. Domännamnet minloggbok.se har jag sen många år tillbaka.

jagga-ewe
1/30/15, 10:37 AM
#20

Jag vet inte hur det funkar med ledsagare, men jag tycker du borde kunna säga åt denne att har h*n inget positivt att säga kan h*n tiga still. Det kanske inte funkar att säga till läraren, däremot.

Din blogg, du bestämmer. Det är inte svårare än så.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Skorpion76
1/30/15, 2:49 PM
#21

Det är inte så lätt att säga till honom eftersom han krävde att jag verkligen skulle lyssna på honom och begripa att jag hade fel.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Sindri
1/30/15, 2:50 PM
#22

Men herregud - kan du byta ledsagare? Nån liiite mer positiv kanske!?

Skorpion76
1/30/15, 3:12 PM
#23

#22 Sist var det läraren som sa så till mig och när jag försökte ignorera honom blev han ännu mer bestämd och vägrade acceptera det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Lisabet
1/30/15, 4:09 PM
#24

En mycket känd dagbok är Anne Franks. Den är skriven i brevform, till hennes påhittade väninna Kitty.

Jag har inte läst den själv, men så står det i alla fall på nätet.

Skorpion76
1/30/15, 4:58 PM
#25

Ja, det känner jag till!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2/10/15, 10:00 AM
#26

Varför inte kalla det livsbok eller tankebok,?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/10/15, 10:13 AM
#27

Nu har jag läst tråden mer noga.

Du skriver att ni har en uppgift i särvux där du går för att utveckla dig i ditt skrivande. Ni ska skriva dagbok och du berättar att i början gick det bra men att du sedan gått över mer och mer till att likna din "blogg"

Kan det vara så att att ni missförstår varandra? Du skriver inte dagbok längre i den bemärkelsen som de menar i uppgiften och då blir ju inte uppgiften korrekt utförd.

När jag läser tråden så uppfattar jag två frågeställningar.

En skoluppgift och ett privat "arbete" vid sidan av.

Jag kanske missuppfattar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2/10/15, 10:22 AM
#28

"Min tankesmedja", "Tankesmedjan"?

Synonymer till brev är ju bl a:  epistel, korrespondens, skrivelse, post, skriftligt meddelande.
Du kan säkert hitta på nån bra kombination av nåt av dom orden som känns rätt..  Jag kanske skulle kalla det för "mina epistlar", "mina skrifter" eller så, men det kanske är för gammalmodigt…….? 😉

"Postat"
"Post-at"  (post@)
"Skrivet"
"Skrivelser"
"Mina postade tankar" / "Postade tankar"
"A-post" / "B-post"

("Post-it" tänkte jag först men då tror jag att man inkräktar på ett registrerat varumärke, och det går ju inte för sej.)

"Samlade tankar" (eller om man vill leka till det lite; "Förvirrade tankar" ;) )

"Brevblogg" / "min brevblogg" / "Brevbloggen"
"Bloggpost"

"tankebrev"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Skorpion76
2/10/15, 2:08 PM
#29

#27 Nej, vi missförstår inte varandra, men jag klarar inte av att hålla  igång en dagbok på ett korrekt sätt under en längre tid. Jag vet inte om det har med mitt handikapp att göra, men bara en sådan sak som att hoppa över någon dags anteckning är alldeles otänkbart för mig. Någon dag kan jag säkert hoppa över, men om det bli för stora hål i dagboken tappar jag tråden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2/10/15, 2:26 PM
#30

Jag skrev dagbok i många år när jag var ung men jag hade aldrig någon press på att jag skulle skriva dagligen. Jag skrev när jag kände för det. Det kunde bli varje dag i några veckor och sedan kanske mer sällan en period och så vidare…

Vad jag menar är att har ni en skoluppgift som är att skriva dagbok så förstår jag att man vill att den ska utföras på ett speciellt sätt.

Vad du sedan gör och kallar dina anteckningar på fritiden är en annan sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2/13/15, 7:02 PM
#31

"Tänkebok" är ett gammalt vackert ord för dagbok och liknande. "Krönika" är ett annat vackert ord som brukar innefatta just uppteckningar av händelser. 

För att komplettera de ord som redan har räknats upp i tråden.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: