Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 6243 ggr
Jalking
1/21/15, 1:34 AM

Nytt ord för alkoholfri?

I en normalt ganska oseriös men kul Facebookgrupp för ordvitsar och allmänt svammel hittade jag ett seriöst inlägg som jag gillade och vidarebefordrar frågan här. (Kopierat och inklistrat)

Jag söker ett ord för "alkoholfri." En synonym som inte har med alkohol att göra.Det skulle ge det alkoholfria alternativet en högre status.Jag tror svenskan måste hitta på ett helt nytt ord hör. Jag här fått förslag som "ren" "vit" min bästa synonym är "klart" som klart vatten. Jag vet inte. Vad kan ni hitta på?

Vill helt enkelt ha ett fint ord för alkoholfri.

Jag tycker att frågeställaren har en utmärkt idé som jag gärna hjälper med.

Annons:
Effie
1/21/15, 7:41 AM
#1

Fin tanke. Jag är inte nykterist, men visst behövs det ett fint ord, och visst borde man kunna beskriva något utan att bara säga vad det inte innehåller.
Fast jag är inte helt imponerad av förslagen i #0.

  • ren. I motsats till den smutsiga alkoholen? Ren och oskyldig? Njaeee…
  • vit. Tja. Man säger ju en vit månad. Men vit dricka?
  • klar. En liten klar betyder för mig en snaps.

Kan man inte hitta på ett helt nytt ord? Snejpig. Glantig. Henk. Fantasin är inte på topp så här tidigt… Eller är det svårare att etablera än en ny användning av befintligt ord?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jalking
1/21/15, 1:59 PM
#2

Sober och blank är några av de seriösa och bästa förslagen på Facebook.

_Ett rött sobervin, tack! En sober rose´.
_

Ett rött blankvin, tack! En blank rosé.

Bägge funkar,tycker jag,  men av de förslagen gillar jag nog sober bäst.

Effie
1/21/15, 2:12 PM
#3

Ett sobert vin? Jag skulle inte associera till alkoholfritt - även om betydelsen kan tangera nykterhet. Blankvin? Det betydde väl vitt vin, för längesedan? Men omöjliga är inte förslagen.

Fast jag dricker hellre vatten än alkoholfritt vin, så jag känner mig inte så engagerad, mer än språkligt..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

thenameless
1/21/15, 6:03 PM
#4

Torrlagd

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ephraim
1/21/15, 7:40 PM
#5

Jag kan definitivt förstå tanken. Samtidigt är alkoholfritt på många sätt ett väldigt bra ord då det perfekt beskriver vad ordet syftar på. De drycker som ryms under begreppet har ju egentligen bara en sak gemensamt med varandra som de inte samtidigt har gemensamt med andra drycker: de innehåller ingen alkohol (med alla konsekvenser som följer därav). Oavsett vilket ord man använder så är det ju ett begrepp som definieras enbart baserat på vad dryckerna saknar, inte på någon annan egenskap. Skulle det verkligen öka de alkoholfria dryckernas status att "dölja" detta, kan inte det nästan uppfattas som att man tycker att det är något att skämmas över?

Ett sätt att mer likställa alkoholhaltiga och alkoholfria drycker vore väl att inte göra det alkoholhaltiga alternativet till normen. När vi idag talar om vin utan kvalifikation betyder det ju underförstått alkoholhaltigt vin. Men man kunde ju tänka sig att man på restaurang fick specificera om man ville ha vinet med eller utan alkohol, precis som man får specificera om man vill ha mineralvattnet med eller utan kolsyra. Glögg exempelvis uppfattar jag som ett i stort sett alkoholneutralt begrepp.

Ephraim
1/21/15, 7:49 PM
#6

Men om man nu vill ha ett annat ord än alkoholfritt så bör man välja ett ord som inte redan betyder något när man talar om dryck (det kan förstås betyda något i andra sammanhang). Vit, ren och klar är alla väldigt olämpliga av det skälet eftersom de redan har en eller flera etablerade betydelser när man talar om dryck.

Ett vitt vin innehåller ju normalt alkohol. Och klar dryck i betydelsen ’dryck som är genomskinlig’ finns det anledning att tala om ibland. Om man Googlar ”klar dryck” handlar de första träffarna om gastroskopi, tydligen får man endast dricka klar dryck dagen innan undersökningen. När man talar om en ren dryck brukar man väl normalt avse att den inte är utblandad (med flera betydelser).

Blankt vin har som nämnts i #3 kunnat betyda vitt vin på svenska (jfr. franska vin blanc). Begreppet används nog inte idag i och för sig men eftersom många svenskar är bekanta med ett romanskt språk tror jag fortfarande att det är den första kopplingen många skulle göra. Gör man inte den kopplingen kan jag i alla fall tycka att ett blankt vin låter lite tråkigt och torftigt.

Att använda ord som sober, nykter, opåverkad eller liknande fungerar dock rätt bra. Även om vi är vana att använda orden om personer går det ju egentligen utmärkt rent språkligt att börja använda dem om drycker. Fördelen är också att man omedelbart förstår vad som avses även om man inte hört användningen förut.

———

#3 Den ursprungliga betydelsen av sober är just ’nykter (=inte påverkad av alkohol)’ och det kan det nog fortfarande betyda. Sedan har ordet förstås också fått en överförd betydelse, ’saklig, sansad’, och det kan hända att det är den vanligaste betydelsen idag.

Ordet kommer via franskan från latinets sōbrius som är sammansatt av sē- ’utan; inte’ och ēbrius ’full, onykter’. Så ursprunget har med alkohol att göra fast det är väl såpass ogenomskinligt idag att ordet trots allt kvalificerar sig för kravet i förstainlägget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: