Annons:
Etikettövrigt
Läst 6784 ggr
kattöga
1/6/15, 6:19 PM

Vid mina sinnes fulla bruk?

Tog ett glas vin för mycket och sa (därför) till mig själv att jag inte är vid mina sinnes fulla bruk.  (=Tyckte att jag nog egentligen skulle låta bli detta glas vin.)

Men så tänkte jag till (!) i detta rus av vin, att jag nog egentligen inte är vid mina sinnes nyktra bruk! För vid mina sinnes fulla bruk var jag ju visst……….

Vissa uttryck blir "fel vid rätta omständigheter", andra uttryck blir "rätt vid fel omständigheter"……  eller hur man nu ska säga.

🙂 Vilka fler uttryck/ord kan vridas på" på det här sättet?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
thenameless
1/9/15, 10:40 PM
#1

Full var du nog och du använde kanske dina sinnen fullt ut? Men de brukar inte fungera så bra på vin osv osv

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kattöga
1/10/15, 11:41 AM
#2

😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

obstitant
1/13/15, 5:35 PM
#3

Nä, det blir snarare som att man har sinnena fulla med bruk.

kattöga
1/13/15, 8:12 PM
#4

#3 😃 Språkbruk, murbruk eller vad för bruk?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Inkanyezi
1/14/15, 2:46 PM
#5

Jag tycker nog att språket är i någon mån missbrukat, oavsett eventuellt annat missbruk. Vi har ju sex sinnen, och när man använder ett possesivt pronomen i plural som bestämmande, måste också substantivet som det avser anges i plural, vilket gäller talesättet "vid sina sinnens fulla bruk". Och där har bruk samma innebörd som i missbruk, det är ett kortare och mer ursprungligt ord för användning.

Sedan kanske det också var onödigt att lägga till det i sajtens Lexikon, men det kan ju Sajtvärd eller Medarbetare fixa, även om risken att just den frasen dyker upp igen är ganska liten.

kattöga
1/14/15, 3:33 PM
#6

#5 Ja, det va ju korkat av mej att jag inte förstod detta med possesiva pronomen i plural och allt det där……… Tack för lektionen, nu har jag lärt mej nåt nytt. 😉

Och ännu mer korkat att jag råkade lägga in rubriken i sajtens lexikon…… ska aldrig hända igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
thenameless
1/14/15, 7:38 PM
#7

Jag hajade knappt hälften så det var kanske bra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: