Annons:
Etikettövrigt
Läst 5601 ggr
Lia
2014-11-12 22:44

Intressanta namn

Vilka intressanta namn på människor känner ni till? Ja, inte namn som Stina kanske, utan mer unika och ovanliga namn som ni inte visste att man kunde döpas till.

Jag känner en familj där "barnen" i familjer har olika speciella mellannamn. En av dem heter Månstråle i mellannamn. Hade ingen aning om att man kunde döpas till det!

Annons:
[Sabina]
2014-11-12 22:51
#1

Jag känner till en man som heter Teofil, påminner mig mest om en frukost 😃 men jag som har lätt för att glömma namn har inte glömt hans iallafall

raphanus
2014-11-13 07:07
#2

Erengisle, Ärngunna och Öllegård är namn som verkar vara på utdöende. Men Gölin verkar faktiskt vara på väg tillbaka.

botakt
2014-11-17 13:51
#3

Jag vet en liten kille på 2 år som heter Arne. Inte så vanligt namn på dagens barn. :)

thenameless
2014-11-18 22:59
#4

Namn brukar gå i cykler, namn som var populära när jag var barn är numera namn på medelålders och äldre personer medan namn som var "gubbnamn " när jag var barn är nu vanliga på dagis

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2014-11-20 07:53
#5

Namn på Kuba har sedan den så kallade "Revolutionen" blivit väldigt varierade och ovanliga sett till spanskspråkiga namn i allmänhet, efter att en namnlag infördes som krävde att alla namn skulle vara fonetiska. Det var ett sätt man hade kommit på för att bli av med de populära engelska namnen, som skulle uttalas väldigt annorlunda mot hur de var skrivna. 

I och med att märkliga nya namn togs, plockade man ofta hur som helst bland sådan text som man såg, vad som helst som liknade ett namn. Så förekommer exempelvis Karelia som flicknamn, och namnet Dairy har plockats från en mjölkförpackning. De mer intressanta är ändå de som kom ur Y-traditionen som väcktes av namnlagen i mitten av sjuttiotalet.

Man ville ju ha bort de engelska namnen, men då kom folk på att det var ju bara att stava dem så att de uttalades rätt. I stället för Jane, som uttalas ungefär som "hanne", skrev man Yein, och problemet var löst. Nya namn som Yusneivis (US Navy), Yusmail (US Mail) och ett otal andra namn skapades på Y, vilket har lett till att nära en hel generation fick sådana namn, och att en del äldre namn också stavades om med Y i början, som till exempel Dianelis som blev Yanelis. Den kända bloggaren Yoani Sánchez kallar sin blogg Generación Y.

Skorpion76
2014-11-30 07:24
#6

Skidlegendaren Gunde Svan får man ju bara inte glömma. Jag är inne i en Gunde Svan-period just nu. Jag erkänner det, men hans namn är utan tvekan speciellt och jag har en benägenhet att fixera mig speciellt hårt för personer som har udda och speciella namn. Därför ska nog Gunde bara vara glad att han inte vet att jag finns!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
ilenna90
2014-12-05 15:11
#7

Vet inte om det är ett ovanligt namn men jag hade aldrig tidigare hört det: Elia 
Inte Elias alltså utan bara Elia. Väldigt fint ändå tycker jag :)

Skorpion76
2014-12-05 15:55
#8

Det var ovanligt. När jag gick på en folkhögskola nere i Skåne hade jag en lärare som hette Esbjörn Salje. Efternamnet var taget.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Jalking
2014-12-06 00:31
#9

Jag hade en arbetskamrat som hette Eifel i förnamn. En ursvensk, så det var inget utländskt namn. Det kändes som ett väldigt konstigt namn i början, men jag vande mig snabbt och började snart att tycka om både namnet och människan. Tyvärr är han borta idag.

Amandla
2014-12-06 12:39
#10

Jag vet ett litet barn som blev döpt till Ikaros (ja, i förstanamn… )


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skorpion76
2014-12-06 13:28
#11

I en av grupperna på Daglig Verksamhet gick det förut en kille som hette Rurik.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Farwuq
2014-12-06 15:53
#12

#10 Jag hoppas att det går bättre för det barnet än för förlagan.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amandla
2014-12-06 16:35
#13

Ja det hoppas jag med, det namnet har ingen positiv klang precis.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Skorpion76
2014-12-06 17:16
#14

Oj, oj, oj, stackars unge!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

botakt
2014-12-06 23:31
#15

Tycker väldigt många "moderna" namn är fula. Thindra-Lee såg jag en bebis som hette.. Hur tänker man som förälder då? Sett massor med konstiga namn med konstiga stavningar. Såg stavningen saagah för ett tag sen med.

thenameless
2014-12-06 23:58
#16

Rurik grundade det ursprungliga ryska riket på800-talet och dog ca 75 år gammal. Det är väl inget dåligt öde?

Och ja som #15 säger många unga föräldrar nu döper sina barn till konstiga saker de hört på tv. det är tragiskt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Sabina]
2014-12-07 01:13
#17

#16 Jag tror inte de syftar till Rurik utan till namnet Ikaros i #10

Skorpion76
2014-12-07 06:50
#18

En personal som jobbar på Daglig Verksamhet har en dotter som heter Thenea. En annan tjej som jag känner lite grann hr en dotter som heter Lucia.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: